آزادی زندانیان و بازداشت شدگان پس از حوادث اخیر مبارک

آزادی زندانیان و بازداشت شدگان پس از حوادث اخیر مبارک

فیض صدر: پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه به رهبری مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی کشور. نیروهای مسلح، رهبر انقلاب در مورد دهه فجر و اعیاد ماه رجب با این پیشنهاد موافقت کردند. ستاره صبح برای اطلاع بیشتر از جزئیات این عفو ​​گسترده گفت وگویی با نعمت احمدی وکیل دادگستری انجام داده است که در ادامه می خوانید:

شرایط قانونی عفو مجرمان و محکومان چیست و چه کسانی مشمول این عفو ​​هستند؟

طبق بند 7 اصل 110 قانون اساسی عفو از اختیارات رهبری است. اشتباهات مدیریتی هر ساله در مناسبت های مختلف اتفاق می افتد. از جمله این مناسبت ها می توان به 22 بهمن، میلاد حضرت زهرا (س)، 12 فروردین، روز جمهوری اسلامی و 15 خرداد و همچنین عید سعید فطر، عید غدیر خم و عید نوروز اشاره کرد.
عفو دو نوع است: عام و موردی. عفو موردی شامل افراد خاصی می شود. کسانی که خود را به درستی معرفی می کنند و رفتارشان طبق آیین نامه زندان مورد تایید سازمان زندان بوده و دارای شرایط خاصی هستند. این عفوها به کمیسیون عفو ​​و بخشودگی ارسال می شود و این افراد مورد عفو قرار می گیرند. وقتی گفته می شود تعدادی از افراد مورد عفو رهبری قرار گرفته اند، به خاطر همین جریان است و عفو حساب شده است. عفو عمومی یک امر فردی نیست و عنوان اتهام و مدت حبس لحاظ می شود. یعنی موضوع مشمول عفو می شود. عفو اعلام شده یکی از این موارد است و افراد زیادی را بدون توجه به افراد تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

جزئیات این عفو ​​چگونه خواهد بود و شامل چه گروه هایی از زندانیان می شود؟

من متن نامه و دستور صادر شده را ندیده ام و از جزئیات آن اطلاعی ندارم اما با شنیده هایم می توان گفت عفو امسال با سال های دیگر متفاوت است. همچنین گفته می شود دستگیرشدگان، متهمان و محکومان حوادث اخیر نیز مورد عفو قرار گرفته اند که این خبر خوبی است.

در گذشته چنین عفوهایی شامل متهمان امنیتی نمی شد اما این بار آن افراد نیز در لیست عفو قرار دارند و تنها مواردی مانند جاسوسی، آتش زدن و تخریب به عنوان موانع عفو ذکر شده است.

پس از حوادث اخیر و تندخویی هایی که منجر به برخورد با معترضان شد، جنبه ای از سخت گیری و سخت گیری در حوادث اخیر دیده شد و گفته می شود افراد زیادی دستگیر شده اند.

البته در حال حاضر از آمار و ارقام اطلاعی نداریم و تعداد دقیق کشته ها و دستگیر شدگان نیز مشخص نشده است. اما همیشه صحبت از تعداد زیاد بازداشت شدگان است. حکم برخی از دستگیرشدگان صادر شده و تاکنون عده ای اعدام شده اند و برخی نیز در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

لطف عفو تعداد زیاد دستگیری‌ها در حوادث اخیر نشان می‌دهد که پس از ایجاد آرامش نسبی در جامعه، دستگاه قضایی چهره دیگری از خود نشان می‌دهد و بسیاری از افراد را عفو می‌کند.
شایعه آزادی 50 هزار نفر حاکی از آن است که در صورت تحقق این امر، وی همچنان در زندان خواهد ماند. یکی از بدعت های این عفو ​​این است که به نظر می رسد شامل متهم نیز می شود. اگر این موضوع صحت داشته باشد این بخشش فرق می کند. متهم کسی است که هنوز معلوم نیست محکوم شده یا نه؟! و میزان مجازات حبس این فرد مشخص نشده است. اگر این سوال مطرح شود، یکی از اتفاقات نادر و جالب رخ داده است.

آیا به نظر شما ارتباطی بین این عفو ​​و تعداد زیاد دستگیری ها وجود دارد؟

شاید هدف خانه تکانی در زندان ها و بازگشت دستگیرشدگان حوادث اخیر به آغوش خانواده هایشان باشد.
باید ببینیم واقعاً منظور از زندان چیست و وقتی فردی را به چه منظوری دستگیر می کنند، او را زندانی می کنند؟ متهم و مرتکب اعمال غیرقانونی باید به حبس محکوم شوند.

در حوادث اخیر، بازه سنی دستگیرشدگان پایین بود، از نوجوانان تا بزرگسالان جوان. در این گروه سنی حتی یک روز زندان برای مجازات کافی است. مایلم همه دستگیرشدگان حوادث اخیر به جز کسانی که شکایت خصوصی دارند اعلام شود.

خدا نکند یکی از اعضای یک خانواده دستگیر شود، چون نظم آن خانواده به هم می خورد. بسیاری از این افراد امرار معاش می کنند. بعد از برگشتن از هر جلسه چند روزی تنش دارم. خانواده این زندانی در رنج و عذاب هستند.

هر محکوم و متهم در زندان حق نگهداری دارد. هزینه سرانه زندان بالاست. پر کردن زندان ها از زندانیان برای دولت خوب نیست و بازداشت مردم برای دولت گران تمام می شود.

امروز وضعیت زندان ها در کشور بد است. زندان ها بیش از حد شلوغ است. این مشکل ناشی از نگاه تیزبین و مجرمانه قضات است که گاه بدون هیچ بهانه ای متهم را روانه زندان می کنند.
گفته می شود هزاران نفر در زندان هستند. این آمار در حکومت اسلامی یک آمار غیرقابل قبول است و باید در تصمیمات صادره و صدور احکام تجدید نظر شود.

دیدگاهتان را بنویسید