آیا مذاکرات وین در آستانه شکست نهایی است؟

آیا مذاکرات وین در آستانه شکست نهایی است؟

روز جدید تعلیق دیدارهای چهره به چهره نمایندگان 1+5 و جمهوری اسلامی ایران به دلیل ورود آمریکا به مذاکرات به مرحله راه حل سیاسی، گمانه زنی ها و البته گسترش جریان های رسانه ای هدفمند را تشدید کرد. به خصوص از محافل غربی.

وال استریت ژورنال، یکی از رسانه‌های اصلی در بخش غربی مذاکرات وین، یک روز پیش از آن گفته بود که انریکه مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا، تلاش خواهد کرد تا ایران را متقاعد کند که توافقنامه وین را بدون گذاشتن نام سپاه پاسداران امضا کند. متقاعد کردن گروه های تروریستی

انتشار این خبر که هنوز از سوی هیچ منبع مستقلی تایید نشده و ضمن تلاش برای نشان دادن برگشت ناپذیری موضع آزاردهنده آمریکا، بر این ادعای نادرست تاکید می کند که ایران برای دستیابی به توافق باید از مواضع اصولی خود عدول کند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که با توجه به دخالت غرب به ویژه آمریکا در اجرای کامل برجام، کشورها باید به دنبال توافقی قوی، عادلانه و پایدار برای کاهش نگرانی غرب در مورد روابط صلح آمیز باشند. ایران. برنامه هسته ای تامین شرایط لازم برای استفاده کامل کشورمان از منافع اقتصادی برجام.

بر این اساس خط قرمزها برای تیم مذاکره کننده ایرانی تعیین شده و مجموعه تعاملات با سایر کشورها در مذاکرات در چارچوب خطوط قرمز انجام می شود.

روز گذشته خبرگزاری رویترز با انتشار خبری از نزدیک به شکست مذاکرات وین خبر داد که طبق روال فعلی این رسانه مشخص نیست.

اگرچه به نظر می رسد محتوای خبری این رسانه با گزارش وال استریت ژورنال مغایرت دارد و حکایت از آن دارد که امیدها برای دستیابی به توافق بر باد رفته است، اما اندکی تامل در رویکرد هر دو رسانه نشان می دهد که هدف هر دو یکی است.

در این زمینه، راهبرد رسانه های غربی برای اجبار ایران به پذیرش خواسته های غیرقانونی و زیاده خواهانه آمریکا بر دو رکن اصلی استوار است.

از یک سو تلاش می‌شود ضرورت لغو تحریم‌های سپاه، یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی، به‌عنوان نقطه کلیدی در عدم دستیابی به توافق نشان داده شود و از سوی دیگر، تهدید به بن‌بست در صورت وجود ایران. بر این شرط پافشاری می کند.

واقعیت این است که مسائل حل نشده فقط مربوط به عدم رفع تحریم های سپاه نیست، بلکه مسائل دیگری نیز وجود دارد که آمریکا سرسختانه از حل آنها سرباز می زند.

همچنین اگرچه بن بست مذاکرات در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تأثیری بر وضعیت کنونی ایران ندارد، اما تاکنون هیچ یک از طرف های مذاکره به این نتیجه نرسیده اند که مذاکرات در آستانه شکست قرار دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته با استقبال از تلاش‌های انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برای پایان دادن به مذاکرات در وین، گفت: ما به تلاش‌های خود از طریق گفتگو و مشورت با متحدان و شرکای خود در اتحادیه اروپا ادامه خواهیم داد.

وی همچنین با ابراز نگرانی از پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، گفت: اگر به این نتیجه برسیم که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در سه سال گذشته مزایای عدم اشاعه را از بین برده است، راه دیگری را انتخاب خواهیم کرد.

اگرچه سخنگوی وزارت امور خارجه همواره تلاش کرده تا توپ را به سمت ایران هدایت کند، اما تحلیلگران غربی نزدیک به مذاکرات وین می گویند دولت بایدن در برابر مخالفان خود در آستانه انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر صبور خواهد بود و قصد دارد این هزینه را از جیب ایران بپردازد.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران در عین حال گفت: مذاکرات در وین متوقف نشده، بلکه در روندی دیگر با تبادل مکتوب با آمریکایی ها از طریق نماینده اتحادیه اروپا برای رفع تحریم های یکجانبه علیه ما ادامه دارد. هدف ما از این مذاکرات رسیدن به یک توافق قوی و پایدار است.

پیچیدگی فزاینده رویدادهای بین المللی متمرکز بر بحران اوکراین باید ایالات متحده را متوجه شود که تمرکز بر ادامه این روند، دستیابی به توافق را دشوار می کند.

با توجه به فشارهای شدید اقتصادی پس از خروج ترامپ، ایران هرگز نخواهد به توافقی بپیوندد که هیچ سود اقتصادی برای برجام ندارد.

آلترناتیوهایی که آمریکا و متحدانش خواستار افزایش فشار بر ایران هستند نیز کارکرد تبلیغاتی دارند نه اجرایی.

از آنجایی که حضور ایران در بازارهای صادراتی، به ویژه در بخش انرژی، با وجود تحریم‌های سخت آمریکا رو به رشد است و شرایط جهانی و موضع آمریکا چشم‌اندازی برای توقف این روند نشان نمی‌دهد، واشنگتن نمی‌تواند امیدوار باشد که بهای عدم تصمیم‌گیری سیاسی را بپردازد. فشار بر ایران

اگر واشنگتن اراده و شجاعت پرداخت هزینه های سیاسی برخورد با مخالفان توافق در ایالات متحده را داشته باشد، باز هم می توان به یک توافق قوی و پایدار دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید