مذاکرات در وین در آستانه توافق نهایی است

گروسی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر دریافت تضمین های لازم از آمریکا برای توافق وین گفت: بله، ما در آستانه توافق هستیم. «اما مشکلاتی که در روزهای قبل به وجود آمد واقعی بود.

وی گفت: مشکلات تحریم های جدید علیه روسیه مذاکرات را مختل کرده است. بنابراین خوشحالم که سرگئی لاوروف گفت از ایالات متحده تضمین دریافت کرده است. امیدوارم به زودی به توافق برسیم.»

پیش از این، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که احیای برجام برای روسیه بسیار مهم است، در حالی که تحریم‌های ضد روسیه تأثیر مستقیمی بر منافع مسکو در چارچوب توافق هسته‌ای ایران دارد. وی افزود: این جنبه جدیدی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و این تحریم ها باید در توافق هسته ای مورد توجه قرار گیرد.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه کشورمان گفته بود که “ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این تحریم های ضد روسیه به هیچ وجه بر روابط تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاثیری نخواهد گذاشت.

جمعه گذشته، جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در توییتی اعلام کرد که عوامل خارجی باید با مذاکرات وین قطع شود.

تروئیکای اروپایی سپس به طور مغرضانه مفهوم «عوامل خارجی» را که بورل در پیام خود به آن اشاره کرد، به روسیه نسبت داد.

اما دلیل اصلی توقف مذاکرات، خواسته های جدید آمریکا و در عین حال خودداری از تصمیم گیری سیاسی در مورد برخی مسائل است.

دیدگاهتان را بنویسید