رافائل گروسی: در مذاکرات وین در آستانه توافق با ایران هستیم

214914 202 خبر خاکستری

روز جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: طرف های مذاکره برای لغو تحریم ها در وین در مسیر دستیابی به توافق هستند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: طرف‌های مذاکرات وین درباره لغو تحریم‌ها در مسیر رسیدن به توافق هستند.

گروسی این را در مصاحبه با فرانس 24 گفت. خبرنگار از گروسی پرسید که آیا طرفین در مسیر رسیدن به توافق در مذاکرات وین هستند، با توجه به اینکه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است ضمانت نامه کتبی از ایالات متحده دریافت کرده است؟ گروسی به این سوال پاسخ مثبت داد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: بله، فکر می کنم ما در آستانه توافق هستیم. «مشکلاتی که در روزهای قبل به وجود آمد، البته مشکلات واقعی بود.

رافائل گروسی گفت: مشکلات ناشی از تحریم های جدید علیه روسیه، مذاکرات را قطع کرده است. به همین دلیل است که من بسیار خوشحالم که سرگئی لاوروف گفت که از ایالات متحده تضمین دریافت کرده است. امیدوارم به زودی به توافق برسیم.»

وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت که روسیه تضمین کتبی از ایالات متحده دریافت کرده است که تحریم ها مانعی برای همکاری تحت توافق هسته ای ایران نخواهد داشت.

لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا خواسته‌های روسیه مانع از نتیجه مذاکرات می‌شود یا خواسته‌های غیرمنطقی آمریکا مانع اصلی است، گفت: ما ضمانت نامه کتبی دریافت کرده‌ایم و آن را در متن احیاء قرار خواهند داد. در خصوص تمامی پروژه ها و فعالیت ها به شرکت ها و متخصصانی که در برجام بوده اند از جمله همکاری در پروژه اصلی نیروگاه بوشهر اشاره شده است.

وی گفت: همچنین شنیده‌ام که آمریکایی‌ها هر روز سعی می‌کنند ما را به ممانعت از توافق متهم کنند. این یک دروغ است، این توافق هنوز توسط برخی از پایتخت ها تایید نشده است و مسکو یکی از آن پایتخت ها نیست.

دولت جو بایدن می گوید قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، پایتخت اتریش، راه را برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای برجام هموار کند، اما تاکنون سیاست «فشار حداکثری» بر ایران را دنبال کرده است. این سیاست در زمانی مطرح می شود که نمایندگان دولت بایدن گفته اند که فشار حداکثری بر ایران شکست خورده است.

سرگئی لاوروف چند روز قبل گفته بود که روسیه از آمریکا ضمانت نامه کتبی خواسته است که تحریم ها علیه مسکو به بهانه تحولات اوکراین تاثیری بر روابط اقتصادی و تجاری این کشور با ایران نخواهد داشت.

روسیه صبح پنجشنبه (24 فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز پس از آن رخ داد که مسکو رسما استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه مدعی است که اوکراین به تعهدات خود بر اساس توافقات مینسک که در سال های 2014 و 2015 برای حل اختلاف بین جدایی طلبان و کیف منعقد شده بود، عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین می گوید عملیات نظامی روسیه با هدف «غیر نظامی کردن اوکراین» و «غیر ملی کردن» این کشور انجام می شود.

ساعاتی پس از حمله روسیه، اوکراین اعلام کرد که تمامی روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده است. کشورهای غربی بارها تحریم هایی را علیه روسیه از جمله چندین بانک این کشور اعمال کرده اند که سیستم پیام رسانی سوئیفت را مختل کرده است. ایالات متحده همچنین واردات نفت روسیه را ممنوع کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید