رافائل گروسی: راهی جز دیپلماسی برای حل مسئله هسته ای ایران وجود ندارد

رافائل گروسی: راهی جز دیپلماسی برای حل مسئله هسته ای ایران وجود ندارد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای دیدار با انریکو مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده NPT به بروکسل سفر کرده است، در مصاحبه اختصاصی با یورونیوز گفت: برنامه هسته ای ایران غیرقابل تصور است.»

او گفت که آژانس طرف مذاکرات نیست، اما نتیجه مذاکرات برای سازمان بین المللی “بسیار مهم” است.

گروسی همچنین تاکید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی “از اجرای تعهدات تحت هر توافق جدیدی اطمینان می‌دهد”.

وی افزود: ازسرگیری مذاکرات برای احیای برجام را مهم می دانم. مذاکراتی که پیش از این در شش دور انجام شده و البته مذاکرات جدید نیز همین روند را ادامه خواهد داد. در این راستا ما از این مذاکرات استقبال می کنیم. البته مسائل زیادی وجود دارد که باید بین طرفین حل شود، اما ما معتقدیم که مهم این است که این مذاکرات به سرعت از سر گرفته شود.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره اعتماد متقابل ایران و آژانس گفت: به نظر من باید اعتماد و اعتماد متقابل داشته باشیم. روابط ما با ایران دائمی است زیرا به برجام یا چیز دیگری وابسته نیست. این یک پیوند دائمی بر اساس عضویت طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است. این معاهده همه کشورهای عضو را ملزم می کند که به کارکنان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه انجام بازرسی ها را بدهند. البته مانند هر رابطه ای، فراز و نشیب هایی دارد و سعی می کنیم آن را در سطح خوبی نگه داریم. این پیام همیشگی من است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دیدار کرده است یا خیر، گفت: متاسفانه نه، البته بهتر است بگویم نه. امیدوارم بتوانم. قبل از آن با رئیس جمهور سابق و وزیر امور خارجه در تماس بودم. اما ما هنوز فرصت این را نداشته ایم که این گفت و گوی سیاسی مورد نیاز را با رئیس جمهور جدید آغاز کنیم، زیرا علاوه بر جنبه های فنی بازرسی ها، باید اعتماد نیز جلب شود.

دیدگاهتان را بنویسید