گروسی: هیچ نشانه ای مبنی بر تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای وجود ندارد

گروسی: هیچ نشانه ای مبنی بر تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای وجود ندارد

رو نه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز امیدواری از دیدار با وزیر امور خارجه ایران گفت: هیچ نشانه ای از تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای وجود ندارد.

رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، از دیدار با وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد و گفت انتظار دارد به زودی فرصتی برای دیدار با دکتر حسین امیرعبدالهیان فراهم شود.

گروسی با بیان اینکه هنوز با وزیر امور خارجه جدید ایران صحبت نکرده است، افزود: زمانی که مشکل یا سوء تفاهم وجود دارد، زمانی که اختلاف نظر وجود دارد، می توانیم در مورد آن صحبت کنیم. من قبلاً این فرصت را داشتم و فکر می کنم به حالت عادی باز خواهم گشت.

به گفته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، در حال حاضر هیچ نشانه ای از تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای وجود ندارد.

در آن گفتگو ، گروسی همچنین استدلال کرد که پس از آنکه تهران درخواست تعمیر دوربین ها در تاسیسات کلیدی را رد کرد ، نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای ایران دیگر کامل نیست و ممکن است جهان هرگز نتواند “تصویر را پر کند”. کاری که ایرانی ها کردند

رافائل گروسی دو روز پیش گفت چون ایران همچنان مانع دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته ای خود می شود ، قدرت های جهانی باید اقدامات ایران را در هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی محکوم کنند. وی همچنین گفت که در شرایط کنونی ، برنامه هسته ای روزانه ایران مهم است و راه حل “دوره بسیار چالش برانگیز” فعلی حل اختلاف بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

ایران تأکید می کند که به عنوان طرف معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی ، حق دارد از فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز برخوردار شود.

علاوه بر این ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرده اند ، اما هیچ مدرکی مبنی بر انحراف برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده اند.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید.

علیرغم تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به همه تعهداتش ، دولت آمریکا در ماه مه 2016 به طور یکجانبه از توافق خارج شد.

دولت جو بایدن می گوید قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، پایتخت اتریش، راه را برای بازگشت کشورش به توافق هسته ای بریکس هموار کند.

تاکنون شش دور مذاکره در وین بین آمریکا و سایر کشورهای شورای امنیت به جز ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام برگزار شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در مذاکرات حاصل شده است، اما برخی اختلافات همچنان باقی است.

دیدگاهتان را بنویسید