هیچ نشانه ای مبنی بر طرفداری آمریکا از برجام وجود ندارد

هیچ نشانه ای مبنی بر طرفداری آمریکا از برجام وجود ندارد

حتی در صورت اجرای موفقیت آمیز توافقات با آژانس، نمی توان مطمئن بود که موضوع برجام و مذاکرات مربوط به احیای آن در جهت مثبت پیش خواهد رفت، زیرا این موضوع بیش از هر چیز به سیاست آمریکا بستگی دارد.

شیرین هانتر استاد دانشگاه جورج تاون در گفت و گو با روزنامه هم میهن گفت: اخبار منتشر شده پس از سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تا حدودی امیدوارکننده بود اما باید منتظر ماند و دید. اینکه آیا توافقات حاصل شده محقق خواهد شد یا خیر.

بخش‌هایی از این گفتگو به شرح زیر است:

مسائل سیاسی بی ارتباط با مسائل فنی نیست. به عنوان مثال، نگرانی در مورد سطح غنی سازی اورانیوم در ایران و تصمیمات آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون شک در مذاکرات سیاسی موثر است. بنابراین، سفر آقای گروسی و اعلام تمایل ایران برای همکاری با آژانس در راستی آزمایی در تصمیمات آژانس موثر خواهد بود. علاوه بر این، گزارش مثبت آژانس خطر صدور قطعنامه سختگیرانه علیه ایران و متعاقب آن ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت را کاهش می دهد.

البته اخبار منتشر شده پس از سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تا حدودی امیدوارکننده بود اما باید منتظر ماند و دید آیا توافقات انجام شده اجرایی می شود یا خیر. سپس آژانس فاقد آزادی عمل کامل است و تا حد زیادی تحت تأثیر فشار اعضای کلیدی قرار می گیرد.

سوال این است که آیا این کشورها می خواهند مشکلات ایران با آژانس خاتمه یابد؟ البته بسیاری در ایران نسبت به کار این آژانس مطمئن نیستند و می توانند موانعی برای اجرای توافقات انجام شده ایجاد کنند. با این حال، حتی در صورت اجرای موفقیت آمیز توافقات با آژانس، نمی توان مطمئن بود که موضوع برجام و مذاکرات مربوط به احیای آن در مسیر مثبتی قرار خواهد گرفت، زیرا این موضوع بیش از هر چیز به آمریکا بستگی دارد. سیاست . در حال حاضر، من هیچ نشانه ای از تغییر رویه آمریکایی ها نمی بینم.

مانع اصلی سیاست فعلی آمریکا و کشورهای اروپایی است. این کشورها به دلیل مسائل مختلف به ویژه کمک های تسلیحاتی به روسیه از ایران ناراضی هستند. همچنین تحولات داخلی ایران در چند ماه اخیر این ذهنیت را برای آنها ایجاد کرده است که یا دولت ایران به دلیل مشکلات داخلی سقوط خواهد کرد یا به شدت تضعیف شده و مجبور به امتیاز دادن و تغییر سیاست های منطقه ای خود خواهد شد.

باید توجه داشت که موضوع هسته ای تنها یکی از مشکلات ایران با غرب است وگرنه برجام ادامه می یافت. تاکنون مسائل هسته ای بهانه ای برای آمریکا و غرب بوده است تا با تحریم های سنگین ایران را تضعیف کرده و در نتیجه فعالیت های منطقه ای این کشور را محدود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید