سفر رافائل گروسی به تهران برای تعیین سرنوشت برجام

سفر رافائل گروسی به تهران برای تعیین سرنوشت برجام

روز جدید رافائل گروسی امروز به تهران سفر می کند. این سومین سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران به دولت سیزدهم است. بر اساس اخبار، سفر گروسی به تهران برای حل اختلاف بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران است. این سفر نیز می تواند مطابق با همکاری ایران و آژانس مورد توجه قرار گیرد. این آژانس بخشی از شورای حکام است و نهادی است که مشاوره فنی و کارشناسی می کند، بنابراین گزارش آژانس می تواند سرنوشت احیای برجام را که در حال حاضر متوقف شده است، مشخص کند. ستاره صبح در این رابطه با احمد قریب کارشناس ارشد سازمان انرژی اتمی ایران گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

مدیرکل آژانس انرژی اتمی فردا به تهران می آید از اهمیت سفر رافائل گروسی به ایران چه می دانید؟
چندین سوال وجود دارد که پاسخ ایران به آنها برای آژانس مبهم است. اثرات موارد رادیواکتیو قبلاً در برخی از نقاط کشور مشاهده شده است و آژانس می خواهد به این موضوع رسیدگی کند و ببیند واقعاً مشکل چیست. از نظر فنی این موضوع در آژانس و سازمان انرژی اتمی پیچیده نیست و این موارد آینده روشنی ندارند. اتفاقا این رفت و آمدها و گفتگوها می تواند در حل اختلافات مفید باشد.

گزارش این سفر و نتایج چه تاثیری بر مذاکرات ایران و غرب می تواند داشته باشد؟

چنین مواردی در برجام مشاهده نشده و گفته نشده است که طبق گزارش آژانس تصمیمی خواهیم گرفت. نمی توان گفت که این سفر و نتایج این دیدار ارتباط مستقیمی با توافق وین دارد. موضوع رادیواکتیویته پس از امضای دور اول در برخی نقاط کشور مطرح شد و ایران در آن زمان به آژانس اطلاع داده بود که به جز مراکز ثبت شده، جایی برای فعالیت های هسته ای وجود ندارد. بنابراین حساسیت آژانس از ایران و مسائل و این سفرها شروع شد. چنین آثاری در کشور مشاهده می شود و آژانس طبق تعهدات خود به موضوع رسیدگی می کند و ایران نیز برای رفع ابهامات آژانس همکاری می کند. بنابراین، قرارداد احیا را نباید به این موضوع گره زد.

آیا آژانس بین المللی انرژی اتمی یک نهاد مستقل است که امروز کار خود را انجام می دهد یا برخی تحلیل های داخلی آژانس دست غرب و آژانس شده و فراتر از میز برای پیگیری منافع خود عمل کرده است؟

ظاهرا آژانس مستقل است و کار خود را انجام می دهد. این موضوع تاکنون در مورد ایران وجود داشته است، اما وابستگی چنین نهادهایی به قدرت های جهانی غیرقابل انکار است. بهتر است بگوییم تا زمانی که ابرقدرت ها مسبب آن نباشند از چنین نهادهایی بهره برداری نمی شود. جایی که ابرقدرت ها حساسیت بیشتری داشتند، فعالیت نهادها حساسیت بیشتری داشت. بنابراین آنها صد در صد به تنهایی عمل نمی کنند. اما در این مورد نیز در مورد ایران و گزارش های دریافتی از آژانس باید گفت که آژانس کار خود را انجام می دهد و نمی توان گفت که آژانس نسبت به ایران حساس است. با این حال، مواد رادیواکتیو پیدا شده است و وظیفه آژانس تصمیم گیری در مورد علت آن است. حالا یا این موضوع تله است و از مواد رادیواکتیو استفاده شده است یا خرابکاری است یا هر چیز دیگری در حیطه اختیارات و اختیارات بین المللی آژانس بین المللی انرژی اتمی است و هر کشور دیگری به جای این کار به همین شکل عمل کرده است. ایران.

ما در مرحله مذاکره در وین هستیم که غرب آن را پایان یافته می داند، اما نتیجه مذاکرات در ایران نامشخص است. آیا همکاری ایران با آژانس را می توان نقطه مثبتی برای توافق تلقی کرد؟

وظیفه آژانس رسیدگی به گزارشات است، اما آژانس نمی تواند مذاکرات را به تعویق بیندازد یا مستقیماً بر نتیجه مذاکرات تأثیر بگذارد. برجام تا روشن شدن سرنوشت ابهامات آژانس بازداشت نشد. رافائل گروسی نتیجه برجام را مشخص می کند! گزارش‌های آژانس‌ها مؤثر است، اما تأثیر آنها غیرمستقیم است. تعهد ایران دستیابی به توافق بود. البته برجام که تا اینجای کار پیشرفت کرده موفق خواهد شد. در رابطه با برجام، اگرچه امیدوارم این مذاکرات به نتیجه برسد، اما ایران باید در همان دور اول که مذاکرات آغاز شود، مذاکرات را به پایان برساند. کار در این شرایط راحت تر بود. اشتباه این بود که اجازه ندادند دولت قبل به برجام پایان دهد. شعار «آشتی و رضایت سر سفره مردم نمی‌آوریم» چه معنایی دارد؟! این توافق شش ماه به تعویق افتاده است و تا شش ماه پیش خبری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید