ماموریت سخت رافائل گروسی در تهران

ماموریت سخت رافائل گروسی در تهران

این دیدار قبل از سفر رافائل گروسی به آمریکا و در اوج تنش بین آژانس و ایران انجام می شود.

به گزارش المانیتور، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی اواخر روز جمعه برای گفتگو در مورد فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. این نشست در حالی برگزار می شود که مذاکرات هسته ای با غرب به بن بست رسیده و در بحبوحه هشدارها مبنی بر اینکه غنی سازی اورانیوم ایران به مرز خطرناک نزدیک شده است، برگزار می شود.

انتظار می رود گروسی در چهارمین سفر خود به تهران از زمان تصدی سکان هدایت در اواخر سال 2019 با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کند.

با وجود دوره ای از همکاری نسبتاً پایدار بین دو کشور پس از اجرای توافق هسته ای 2015 ایران، روابط تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو سال گذشته به طور فزاینده ای تیره شده است. این آژانس تهران را به توقف تحقیقات در مورد برنامه غنی سازی هسته ای خود متهم می کند، به ویژه پس از اینکه بازرسان در سال گذشته فعالیت هایی را در دو سایت اعلام نشده شناسایی کردند.

بر اساس توافق هسته ای، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ایران موظف بود در ازای لغو تحریم ها، محدودیت 3.67 درصدی غنی سازی خود را رعایت کند. با این حال، پس از خروج ایالات متحده از توافق در سال 2018، این رقم به طور تصاعدی به 60 درصد افزایش یافت. ایران به عنوان توجیه این تخلفات به عدم تحقق منافع اقتصادی وعده داده شده برجام از سوی سه کشور اروپایی امضاکننده برجام اشاره کرد.

سه‌شنبه گذشته، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط آسوشیتدپرس منتشر شد، مدعی شد که ایران به سطح غنی‌سازی 83.7 درصدی رسیده است، درست کمتر از سطح خلوص مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، یک روز بعد این ادعا را رد نکرد. با این حال، وی با اشاره به اینکه داده های بازرسان بر اساس یک نمونه کوچک است که «حتی زیر میکروسکوپ قابل مشاهده نیست» است و گفت: آنچه اهمیت دارد حجم اورانیوم ذخیره شده است.

سفر گروسی به تهران قبل از سفر به واشنگتن در اواسط ماه مارس و نشست فصلی جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود که در آخرین نشست خود در نوامبر به طور رسمی و شدید از عدم همکاری تهران انتقاد کرد.

به گزارش روزنامه ایشالت اعتماد، زمان این سفر بیشتر سیاسی است تا فنی. این روزنامه روز پنجشنبه در صفحه اول خود با اشاره به تنش های مداوم با غرب نوشت: جنبه های سیاسی این دیدار بر هیچکس پوشیده نیست.

تهران مدت‌هاست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم می‌کند که هنگام تهیه گزارش‌های بازرسی خود در برابر فشارهای ایالات متحده، متحدان اروپایی‌اش و اسرائیل تسلیم شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، اوایل هفته جاری در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل در ژنو این موضوع را مطرح کرد و گفت: ایران این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات متقابل انجام دهد. وال استریت ژورنال روز پنجشنبه گزارش داد که بریتانیا، فرانسه و آلمان بر لزوم نشان دادن واکنش جدی به سطح غنی سازی تهران تاکید دارند، اما دولت بایدن تمایلی به انجام این کار ندارد. در این فضا، اسرائیل در حال پیشبرد برنامه ریزی نظامی خود برای حملات احتمالی به زیرساخت های هسته ای ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید