اجرای دعاوی مدنی

اجرای دعاوی مدنی

اسفندماه سال گذشته کمپین مجازی برکناری «میعاد صالحی» مدیرعامل راه آهن توسط جمعی از کارکنان این مجموعه انجام شد.

در این کمپین آمده است: از گروهی از کارکنان راه آهن می خواهیم هرچه سریعتر مدیرعامل راه آهن را که هیچ شناختی از راه آهن ندارد و با تصمیمات غیرقابل صلاحیت باعث رکود راه آهن و در نتیجه معیشت و رفاه مردم شده است، جایگزین کنند. کارکنان به پایین ترین سطح خود رسیده اند – سطح پایین شما در سال های اخیر، اقدام کنید. در همان زمان برخی رسانه ها به پوشش این کمپین پرداختند و آن را در بستر «کارزار نت» راه اندازی کردند.

البته شواهد موجود نیز حاکی از آن است که برخی از کارکنان این مجموعه نسبت به نحوه اداره گروه راه آهن اعتراض داشته و قصد داشته اند اعتراض خود را در یک سکوی مجازی به صورت کم حاشیه بیان کنند.

کمپین برکناری مدیرعامل راه آهن با 5380 امضا یکی از کمپین های باکیفیت است و علیرغم تلاش برخی افراد برای ثبت امضای جعلی، صحت حدود 89 درصد از امضاها را نشان می دهد.

جعل اینترنتی مرتکب شده است

پس از گذشت مدتی و جمع آوری حدود 5000 امضا، مدیریت مجتمع راه آهن از مدیریت سایت و سکوی کمپین به جرم «تهیه کمپین جمع آوری امضای جعلی» با نام مجرمانه «جعل اینترنتی» و «جعل اینترنتی» شکایت کرد. ساختن کلید یا فراهم کردن وسیله ای برای ارتکاب جرم». با طرح این شکایت، دادسرای جرایم رسانه ای و رایانه ای تهران (شعبه 31) در تاریخ 14 اردیبهشت ماه به دلیل نبود مدارک کافی از سوی وکلای راه آهن برای اثبات اتهامات مدیر کمپین، قرار منع تعقیب صادر کرد. ” وب سایت و پلت فرم.

مدیر گروه کارزار در واکنش به این اقدام مجموعه رجا، توضیحاتی را در خصوص عدم امکان فنی جعل امضا در این پلت فرم ارائه کرد و جعل امضای شخص دیگری را به دلیل وابستگی امضای افراد به شماره تلفن همراه و خاص غیرممکن دانست. کدهای کشور وی در اطلاعیه ای اعلام کرد: کمپین مطالبه برکناری مدیرعامل راه آهن که در مدت زمان کوتاهی 5380 امضا به ثبت رساند، یکی از کمپین های باکیفیت روی سکو و علیرغم تلاش برخی افراد برای ثبت جعلی است. امضا به منظور مشکوک بودن، این نشان دهنده صحت حدود 89 درصد از امضاها است. بنابراین به جرات می توان گفت که حداقل 4788 امضای شهروندان مختلف از طریق دستگاه های مختلف به ثبت رسیده است.

«حمید بیدی» مدیر پلتفرم کمپین در حساب کاربری شبکه اجتماعی «ایکس» نیز مدعی شد که «مدیران این شرکت (راه آهن) همچنان با شلیک و توبیخ و سرپوش گذاشتن بر این موج بزرگ اعتراض صنفی تلاش می کنند. شکایت از کارکنان امضاء».

در این زمینه تلاش برای گفت‌وگو با کارکنان شرکت راه‌آهن به نتیجه‌ای نرسید، اما یکی از کارگران گروه تراورس (از شرکت‌های پیمانکاری راه‌آهن) که نخواست نامش را فاش کند، فضا را توصیف کرد. اداره کننده گروه اصلی راه آهن به گفته خودش مدیر سکوی کمپین.

در کمپین اینترنتی هیچ توهین شخصی به کارمندان و کارگران صورت نگرفت، اسرار خاصی فاش نشد و اعلام کمپین خللی در عملکرد راه آهن ایجاد نکرد که می تواند دلیلی برای سرکوب کارگران باشد.

اقدامات کارگران راه آهن مبنای قانونی ندارد

مجید رحمتی،عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران در این خصوص با اشاره به موضوع افزایش برخورد با کارکنان این شرکت همزمان با کاهش ضمانت امنیت کار پرسنل در صورت اعتراض در هر سطح و قالبی، تصریح کرد: تا جایی که می دانیم مطالبه مدنی در قالب بستر و بستر قانونی داخلی که هیچ اقدامی در پی نداشته است، ارائه نمی کند. هر گونه زمینه قانونی برای بررسی توسط نیروهای گروه و هیئت های تشخیص وزارت کار نیز نمی تواند بر این اساس رأی دهد.

وی با اشاره به آیین نامه انضباطی کارگاه ها و آداب و رسوم جاری در آیین نامه آنها، تصریح کرد: در بخشنامه شماره 16 آیین نامه روابط کار که به تنظیم مقررات انضباطی می پردازد، تاکید شده است که تخلفات در سه تا به دسته بندی شوند. چهار دسته و برخورد با نیروی کار نباید خارج از محدوده مقررات انضباطی طبقه مغازه باشد.

برو بیرون

رحمتی با اشاره به انواع تخلفات شناسایی شده در آیین نامه استاندارد انضباطی مصوب وزارت کار، گفت: در دسته اول، تخلفات شناسایی شده در آیین نامه انضباطی معمولاً تخلفات جزئی از قبیل کم کاری، تاخیر مکرر، سهل انگاری و عدم رسیدگی است. -رعایت تعهدات اداری در این موارد معمولاً مجازات، توبیخ و سپس کسر از دستمزد ارائه می شود. در طبقه دوم مواردی از قبیل ایجاد نارضایتی مشتریان، سرپیچی از مافوق و سایر رفتارهایی که باعث ضرر جزئی در کارگاه می شود را مطرح می کنند. در طبقه سوم درگیری ها، افشای اسرار صنعتی و تجاری و مواردی از این دست بحث می شود. بالاترین سطح که دسته چهارم تخلفات است، بحث ایجاد اخلال در محیط کار و اقدامات اعتراضی غیرقانونی و غیرعادی یا اخلال جدی در مغازه و تولید است.

شفاف باشید.

مجازات کارکنان فقط برای داشتن ادعای مدنی غیرقانونی است

یکی از اعضای هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران تصریح کرد: صرفاً به دلیل اینکه ادعای مدنی فقط در فضای مجازی مطرح می شود، نمی توان با کارکنان برخورد قانونی کرد، هرچند متاسفانه گاهی این موضوع باعث می شود. دولتی، یک شرکت نیمه دولتی یا حتی خصوصی. نیروی کار مورد سوء استفاده قرار می گیرد که در برخی کارگاه ها بی سابقه است. هرگونه اقدامی از قبیل عزل، تکمیل و فسخ قرارداد در حین استخدام و ادامه قرارداد و سایر اقدامات تنبیهی برای این اقدام فاقد وجاهت قانونی بوده و در مقررات انضباطی چیزی در این خصوص وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در این اقدام نه شخصاً کارکنان و کارگران توهین شده و نه اسرار خاصی فاش شد و نه اعلام کمپین خللی در فعالیت شرکت راه آهن ایجاد کرد که می تواند دلیلی برای درگیری با کارگران باشد. مشاهده کارت ورود و اثر انگشت نیرویی برای انتقاد از مدیر شرکت، آن هم در فضای مجازی و در کمپین مدنی، توجیه قانونی و عرفی ندارد. اگر این نیرو به دنبال فعالیت های غیرقانونی مانند درخواست غیرقانونی و غیرقانونی به محل کار نفوذ کرده باشد، اقدامات تنبیهی قابل قبول است، اما نمی توان چنین اقداماتی را با کمپین امضا برای جابجایی مدیر انجام داد.

این فعال کارگری در پایان تاکید می کند: البته باید دید در چنین مواردی واقعاً به نیروهای شرکتی برخورد می شود یا فقط از سوی اداره انتظامی بنگاه ها مورد تهدید قرار می گیرند. همچنین باید مشخص شود که نیروهای متقاضی کمپین جزو نیروهای کشوری هستند و مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستند یا قانون کار که در هر دو مورد متفاوت است.