ارزش تخمینی ملک برای تایید دادرسی؛ حدود 18 هزار میلیارد این اموال به چه کسانی واگذار می شود؟

ارزش تخمینی ملک برای تایید دادرسی؛  حدود 18 هزار میلیارد این اموال به چه کسانی واگذار می شود؟

کل بودجه عمرانی کشور 300 هزار میلیارد تومان است که 150 هزار میلیارد تومان فرصت تحقق دارد. بهره وری باید اتفاق بیفتد تا بتوانیم اعتبارات لازم را برای پیشبرد پروژه های مختلف عمرانی کشور تامین کنیم. البته این املاک هنوز در حال ارزیابی هستند، اما تعداد تخمین زده شده املاک مرده مولد حدود 18 تریلیون گفته شده است. البته این فقط یک تخمین است و ممکن است عدد نهایی کمتر یا بیشتر از این عدد باشد.

طی چند دهه گذشته، بسیاری از پروژه های بزرگ خصوصی سازی در کشور با فساد و بی نظمی های مالی مواجه بوده اند. بنابراین واگذاری اموال هنگفتی در مدت زمان بسیار کوتاه توسط هیئتی که مصونیت قضایی نیز دارد باعث ایجاد ابهامات زیادی در بین کارشناسان شد. برخی بر این باورند که با حذف این مکانیسم های نظارتی موجود، میزان فساد در انتقال چند برابر خواهد شد. علاوه بر این، املاک خصوصی شده اغلب با قیمت های بسیار پایین تر از املاک واقعی فروخته می شوند.

به گزارش آفتاب نیوز؛ سازمان ها و نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مصطفان و قرارگاه خاتم که در صف دریافت این املاک قرار دارند، نفوذ زیادی دارند و از هم اکنون دولت را بدهکار خود می دانند. به عنوان مثال سال گذشته قرارگاه خاتم اعلام کرد که 42 هزار میلیارد تومان به دولت بدهکار است، به همین دلیل همه کارشناسان موافق نیستند که این نهادها آماده پرداخت مبلغ هنگفتی به دولت باشند. برخی کارشناسان نیز مدعی هستند که با توجه به ساختار غیرشفاف این نهادها، در نهایت این املاک توسط این بنیادها با قیمتی ارزان به حلقه ای از خودی ها واگذار می شود. اما نظر نمایندگان مردم متفاوت است.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به آفتاب نیوز گفت: در مجموع با توجه به نحوه طرح موضوع بهره وری در جامعه این حق را به کارشناسان می دهم که برای آنها ابهام وجود دارد. دلیل این مشکل این است که اعمال ابلاغی و توجیهی این طرح به خوبی انجام نشده است. اصل تولید بسیار صحیح است، هدف تولید انتقال دارایی دولتی راکد است نه نهادهای دولتی کارآمد.

وی افزود: نهادهای دولتی، وزارتخانه ها، شرکت ها و نهادهای مختلفی در کشور داریم که دارایی های راکد زیادی دارند. این ملک می تواند ساختمان، ملک یا زمین بلااستفاده ای باشد که سال ها به حال خود رها شده و مورد استفاده قرار نمی گیرد. یا ممکن است چت بلا استفاده وجود داشته باشد. این املاک جزء بیت المال محسوب می شود و عدم استفاده از آنها نوعی تضییع حقوق بیت المال است. تا آنجایی که من اطلاع دارم در حال حاضر این املاک در حال شمارش و شناسایی هستند. طبیعتا فرآیند شناسایی و قیمت گذاری نیز زمان زیادی می برد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر فساد گسترده در روند خصوصی سازی در کشور و احتمال فساد در تولید گفت: بله درست است که در روند خصوصی سازی انحرافاتی وجود داشت، در مجلس نیز پیگیر این موضوع هستیم. بسیاری از این پرونده ها در دستگاه قضایی نیز در حال پیگیری است و برخی از این انتصابات لغو شده است. اما تولید اساساً در مکانیزم دیگری است، مثلاً اداره صنعت، معدن و تجارت یک شهرستان زمینی دارد که 20 سال است که استفاده نشده است، طبیعتاً قیمت گذاری این زمین با کمک کارشناسان انجام می شود. . البته از دولت نیز تقاضا داریم در مورد این طرح توضیحات دقیق تری ارائه کند، مصونیت قضایی به معنای مصونیت هیئت واگذاری از هرگونه اختلاف حقوقی نیست. به عنوان مثال، نمایندگان مجلس نیز مصونیت دارند، اما این بدان معنا نیست که اقدامات آنها در هیچ موضوعی برای همیشه قابل پیگرد قانونی نیست.

محمد رشیدی عضو کمیته ویژه رشد و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب نیوز گفت: در جلسه غیرعلنی شورای اسلامی جلسه غیرعلنی تشکیل شد. بحث و تبادل نظر در مورد طرح عملکرد و گاه نمایندگان. کسانی که در آن شک داشتند، شک و تردید خود را بیان کردند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی از احتمال وقوع فساد در این پروژه گفت: نگرانی که همیشه وجود دارد این است که از ترس انحراف مالی نتوانیم دست به کار شویم و کاری انجام ندهیم. در نهایت، گروهی که مسئول این کار هستند، یک گروه عمیق است و برای افرادی که از فیلترهای مختلف عبور کرده اند، مصونیت ایجاد می شود. بالاخره نظام باید یک جایی به این افراد اعتماد کند. در حال حاضر هزاران میلیارد سرمایه ملی در حال نابودی است در حالی که پروژه های زیربنایی ما نیاز به سرمایه گذاری دارند.

وی افزود: کل بودجه عمرانی کشور 300 هزار میلیارد تومان است که احتمال تحقق 150 هزار میلیارد تومان در نهایت وجود دارد. بهره وری باید اتفاق بیفتد تا بتوانیم اعتبارات لازم را برای پیشبرد پروژه های مختلف عمرانی کشور تامین کنیم. البته این املاک هنوز در حال ارزیابی هستند، اما تعداد تخمین زده شده اموال مرده مولد حدود 18 تریلیون عنوان شده است. البته این فقط یک تخمین است و ممکن است عدد نهایی کمتر یا بیشتر از این عدد باشد.

رشیدی گفت: آیین نامه اجرایی هنوز تصویب نشده و باید در شورای اقتصاد بررسی شود. امیدواریم تولید این املاک بتواند در نهایت به بخش خصوصی نیز کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید