افشای نظام تولید/ وزیر اقتصاد: پیش بینی می شود پس از فروش اموال دولتی افت قیمت ملک داشته باشیم.

افشای نظام تولید/ وزیر اقتصاد: پیش بینی می شود پس از فروش اموال دولتی افت قیمت ملک داشته باشیم.

سید احسان خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش قیمت پس از فروش املاک دولتی گفت: فروش املاک دولتی امکان افزایش عرضه را فراهم می کند و پیش بینی می شود در این حوزه شاهد اصلاح قیمت باشیم. اگر دستگاه ها بفهمند که دارایی هایشان مولد می شود، روحیه تولید در آنها بیشتر می شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه عرضه دارایی های دولت فرصت افزایش عرضه را فراهم می کند و پیش بینی می شود در این حوزه شاهد اصلاح قیمت باشیم، گفت: در حال حاضر ارزیابی جدیدی از ارزش دارایی های دولت انجام نشده است.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد امروز در برنامه رونمایی از سامانه تولید دارایی دولت درباره مشکلات تامین منابع پروژه های نیمه تمام گفت: برای تسریع در پروژه های نیمه تمام با کمبود منابع مواجه هستیم و به همین منظور ما قصد داریم از منابع راکد استفاده کنیم، در این شکی نیست، اما واقعیت این است که تکلیف بودجه سال های گذشته محقق نشده است و تغییر این روند نیازمند اقدامات جدیدی است. مدیران بسیاری از سازمان ها علاقه مند به افزودن به دارایی ها هستند بدون اینکه مسئولیت ایجاد ارزش افزوده از آنها را بر عهده بگیرند.

یکی از آفات تحت مدیریت در سال های اخیر است. اگر هر یک از مدیران دستگاه مقاومت کنند و بخواهند قیمت گذاری را طوری انجام دهند که کسی آن را خریداری نکند، بر اساس هر دستگاه با آنها برخورد می شود.

ارزیابی جدیدی از ارزش دارایی های دولت وجود ندارد

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره ارزش فعلی دارایی های دولت گفت: امروز برآورد جدیدتری از آخرین قیمت دارایی های دولت نداریم. پنج سال پیش دولت این برآورد را از ارزش آن داشت، اما این آمار به روز نشده است. چارچوب تولید همچنین شامل اموال کلیه شرکت ها و بانک های دولتی است. در مورد مؤسسات عمومی غیردولتی نیز لازم است بالاترین مقام دستگاه ها تأییدیه خود را اعلام کند تا برخی از املاک به بهره وری استثنایی تبدیل شود.

اعطای اختیارات حذف برخی ساخت و سازها بدون توجیه اقتصادی به هیئت تولید

قربان زاده; رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه پروژه های اجرایی در راستای اقدامات انجام می شود، گفت: حدود 320 طرح تملک دارایی در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است. 108 هم در هنگام فروش ملک نیز در نظر گرفته می شود. تولید این رابطه تامین منابع است. یعنی به میزانی که این بخش برای پروازهای ساختمانی مولد شود، 320 پروژه از پروژه های عمرانی تامین مالی می شود.

در برخی موارد پروژه های عمرانی بدون توجیه شروع شده و هیئت مدیره فرصتی برای حذف برخی از این پروژه ها پیدا کرده است.

پیش بینی کاهش قیمت املاک پس از عرضه انبوه املاک دولتی

سید احسان خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش قیمت پس از فروش املاک دولتی گفت: فروش املاک دولتی امکان افزایش عرضه را فراهم می کند و پیش بینی می شود در این حوزه شاهد اصلاح قیمت باشیم. اگر دستگاه ها بفهمند که دارایی هایشان مولد می شود، روحیه تولید در آنها بیشتر می شود.

شرط واگذاری مالکیت به دولت این است که مالکیت مولد باشد

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره تعارض مالیات بر عایدی سرمایه و بهره وری گفت: مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری است که سفته بازی را گران می کند. اکثر کشورهای دارای سیستم اقتصادی مترقی، سفته بازی در دارایی های غیرمولد را متوقف کرده اند. در تولید، دارایی ها با شرایط تولید تخصیص می یابند. در نتیجه با هیچ دلالی به توافق نخواهیم رسید. سرمایه گذارانی برای انجام فعالیت های تولیدی در بسیاری از املاک غیرتولیدی وجود دارند.

تولید شامل تمام اراضی دولتی خواهد بود

قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به سوالی مبنی بر صحبت های استاندار تهران در خصوص فضای اداری گفت: بهره وری شامل تمام اراضی و دارایی های دولتی است و فضای اداری نیز بخشی از آن است. قطعا در این زمینه نیز می توان به عملکرد بهتری دست یافت. موردی که استاندار تهران عنوان کرده مربوط به همین حوزه اداری است.

اصل اصلی در تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌ها، درک استفاده بهتر از دارایی‌ها است که یک برد-برد برای دستگاه است. در صورت وجود مقاومت، باند عملکرد مورد نیاز در مصوبه لحاظ شده و هیئت تولید در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

کلیه داده های مربوط به فعالیت های شورای تولید شفاف خواهد بود

وی درباره اطلاعاتی که قرار است در سایت مولدسازی قرار گیرد، گفت: تمامی سوابق فعالیت هیئت در سایت قرار می گیرد. گاهی اوقات حساسیتی در مورد آدرس ملک وجود دارد، اما تمام املاک به وضوح در سایت قابل مشاهده خواهند بود. در این مصوبه مقرر شده است که مازاد، قیمت و نحوه تولید توسط هیئت تولید انجام و به هر یک از این مراحل اطلاع رسانی خواهد شد. اموال دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت جهاد که ذکر شد جزء اموال دولتی است که توسط هیئت تولید به عنوان دارایی مازاد شناخته شده است.

قربان زاده: ما در تولید مواد خام نمی فروشیم

قربان زاده در پاسخ به این سوال که آیا فقط فروش املاک در چارچوب تولید لحاظ شده است، گفت: تولید چهار طرح کلی دارد. بخش اصلی این طرح راه اندازی پروژه های نیمه تمام است. بخشی دیگر مربوط به آزادسازی فضاهای اجتماعی است. قسمت دیگر مربوط به فضای اداری است و قسمت چهارم مربوط به تامین سرمایه در گردش شرکت های دولتی است. بخشی از تولیدات مربوط به فروش است، اما قطعاً مراحل تولید قبل از آن انجام می شود و دولت مواد خام فروشی نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید