15 چالش در فروش اموال مازاد دولتی / تنها یک درصد از اموال مازاد فروخته شده

ساعت: 13:04
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785730

وزیر اقتصاد در نامه ای به رئیس جمهور با تشریح 15 ​​مشکل و مانع فروش اموال مازاد دولتی تصریح کرد: در 6 ماهه امسال میزان فروش و تولید اموال مازاد دستگاه های اجرایی بالغ بر 473 میلیارد تن بوده است. به حساب خزانه واریز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان هندوزی وزیر اقتصاد و دارایی 15 چالش فروش و تولید دارایی های مازاد را برای اجرای بودجه امسال به رئیس جمهور ابلاغ کرد و خواستار تصویب و ابلاغ بخشنامه جدیدی در این زمینه شد.

وی گفت: در شش ماهه نخست امسال فروش و تولید اموال مازاد توسط دستگاه های اجرایی بالغ بر 473 میلیارد تن بوده که به حساب خزانه وارد شده است.

در بودجه امسال بیش از 45 هزار میلیارد تن درآمد حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول مازاد بر ارزش افزوده پیش بینی شده است که به گفته وزیر اقتصاد تنها یک درصد آن در نیمه نخست امسال محقق شده است.

وزیر اقتصاد در نامه ای به رئیس جمهور 15 مشکل و مانع فروش اموال مازاد دولتی را تشریح کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

همانطور که می‌دانید، بر اساس بندهای 1 و 2 بند (د) تبصره 13 قانون بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی حق تولید دارایی‌های دولتی در اختیار نیروی انتظامی را دارد. قانون مدیریت خدمات کشوری تا سقف 20000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000>ریال با استفاده از انتشار انواع اوراق مالی اسلامی خارج از سقف اوراق مالی اسلامی به دولت لیزینگ بلندمدت حداکثر 10 سال می باشد. بستانکار موظف است با تشخیص و تمرکز وزیر اقتصاد و دارایی وجوه و وجوه را به ترتیب درآمدی 310240 به خزانه داری کل کشور واریز کند.

همچنین به وزارت اقتصاد و دارایی اجازه داده شد سقف را به یکصد و هفتاد و شش هزار میلیارد افزایش دهد. 0 0 0 0 0 0 0. 176 ریال اموال منقول و غیرمنقول و دارایی ها و حقوق مازاد مازاد دولت جمهوری اسلامی ایران (به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل 83 (83) قانون اساسی بدون رعایت تشریفات. مربوط به تصویب هیأت وزیران طبق قوانین و مقررات مبنی بر فروش از طریق مزایده عمومی در بورس املاک و یا از طریق مزایده عمومی.

ضمناً طبق جداول پیوست قانون بودجه و ضوابط اجرائی به استثنای بند 2 تبصره 2 و بند د تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 کل کشور تبصره 2 قانون مطابق نوع مخارج برآورد شده معادل دویست هزار و 200 000 000 000 000 000 000 ریال، در این چارچوب دارایی های مازاد باید با همان سازوکار بند 12 تبصره 12 قانون بودجه شناسایی و به فروش برسد. شایان ذکر است در بند 5 تبصره 12 قانون بودجه سال 1397 مجوزی مشابه به کل کشور اعطا شد.

با تلاش این وزارتخانه در این راستا، در سال 1396 با تشکیل کارگروه های ملی و استانی، پس از شناسایی و ثبت 2311 فقره اموال مازاد و غیرقابل استفاده، دولت مجوز فروش حدود 14472 میلیارد تن را صادر کرد که از این میزان 1600 مورد. میلیارد تن از فروش منابع است. در سال جاری نیز با شناسایی 120 ملک به ارزش تقریبی 1420 میلیارد تن، پروانه فروش آنها صادر شد، اما با وجود اعتبار پروانه های صادر شده در سال های 1398 و 1399، باید در سال 1400 پیش بینی شده در قانون بودجه اعمال شود. و اجرای منابع حاصل تکالیف فوق در شش ماهه اول سال 1400 معادل 473 میلیارد تن است که به حساب خزانه داری اموال و دارایی های دولت و محل چند منظوره منابع و وجوه حاصل از ردیف های درآمدی مختلف واریز شده است.

مشکلات و چالش های زیر در واریز و ایجاد دارایی های شناسایی شده برای واریز وجوه حاصل از فروش دارایی ها به خزانه وجود دارد که منجر به سردرگمی دستگاه ها شده است.

1- مقامات اجرایی از معرفی اموال مازاد با احتیاط و فرصت برای نیازهای آتی خودداری می کنند.

2- اکثر دستگاه ها املاک و دارایی های کم ارزش و اراضی و املاک بلااستفاده واقع در مناطق روستایی و کم برخوردار را معرفی می کنند.

3- دستگاه های اجرایی پس از شناسایی دارایی های مازاد توسط ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان ها با تصمیمات کارگروه استانی در جلسات کارگروه استانی مخالفت کرده و تصمیم کارگروه استانی را به چالش می کشند. امضای صورتجلسه کارگروه های ملی و استانی

4- دستگاه ها پس از تایید کارگروه استانی و ابلاغ پروانه فروش از انجام مزایده و عملیات فروش خودداری خواهند کرد.

5- برخی از دستگاه های اجرایی با رسانه ای شدن مشکل با وساطت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و … فرمانداران محترم را ملزم به لغو تصمیمات کارگروه می کنند.

6- وزرا یا مقام ارشد دستگاه ملی با فروش املاک معرفی شده از سوی واحدهای استانی و ادارات محلی و تشخیص استاندار و کارگروه منطقه ای با اشاره به درخواست واگذاری و فروش اموال دولتی طبق چ. . 5 قانون محاسبات عمومی شامل مواد 114، 115، 117 سال 1359 و 120 یا مخالفت با پیشنهاد وزیر یا یکی از مقامات ارشد دستگاه.

7- مسئولین ارشد دستگاه های اجرایی طی مکاتبات و بخشنامه هایی به واحدهای استانی تاکید می کنند که مالکیت را معرفی نکنند و با تقسیم کارگروه استانی مخالفت کنند.

8- وجود املاک مازاد بدون سند و عدم تلاش دستگاه ها برای سند و تجمیع اموال دولتی که صدور پروانه فروش را غیرممکن می کند.

9- عدم ثبت اطلاعات املاک و مستغلات دستگاه های اجرایی در سامانه صدا که منجر به اختفای اطلاعات و عدم شناسایی اموال دولتی می شود.

10. نگرانی دستگاه ها در مورد بازگشت منابع به ویژه اینکه عدم بازگشت منابع مربوط به تولید همان دستگاه باعث عدم پذیرش تولید با ابزارهای ارائه شده شده است.

11- مدت زمان انجام فرآیند تغییر کاربری و لزوم تامین هزینه های لازم برای این زمان توسط کمیسیون ماده 5 قانون تشکیل شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام نخواهد شد. بار مجوز تغییر کاربری اجرای بند (6) قانون الحاق مصالح به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) که گاهاً برای هر بار تغییر کاربری 80 میلیارد تومان هزینه دارد. ویژگی.

12- در مواردی با توجه به اینکه دبیرخانه هنر. (5) قانون تشکیل شورای عالی معماری و شهرسازی بدون در نظر گرفتن وضعیت ملک و طرح فروش یا ساخت آن به جای طرح در ادارات راه و شهرسازی منطقه است. کمیسیون و بر اساس ماده 6 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، اسناد این املاک به نام این وزارتخانه اصلاح می شود، مشروط بر اینکه این املاک، زمین بکر و اکثر ساختمان ها نباشد. و امکانات مازاد است.

13- لزوم فروش یکجا و نقد ملک و عدم امکان اقساط و رکود در بازار املاک و عدم فروش ملک علیرغم اعاده مزایده.

14. مشکلات مربوط به برگزاری مناقصات در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) امکان دسترسی آسان به مناقصه را برای عموم مردم از جمله روستاییان کاهش می دهد و در برخی موارد شامل اموال دولتی نمی شود. علیرغم تمدید مزایده سه بار.

15. دستگاه ها با وجود امکان فروش در بورس املاک و اعلام دستورالعمل مربوطه از تحویل کالا در بورس استقبال نمی کنند.

با توجه به اینکه این چالش ها بر اساس تحزب نهادها و عدم همکاری، مقاومت و مخالفت، انجام تعهدات قانونی و مدیریت عمومی در حوزه اموال خود و تحقق منابع لازم، با مشکلات جدی مواجه است، بنابراین اگر متن دایره ای موجود باشد. اعمال که به منظور کاهش موانع و چالش های موجود در قوانین و مقررات جاری و تسهیل در اجرای اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سال جاری، تصویب و دستور می دهد به اطلاع کلیه دستگاه های اجرایی برسد.

68f4608a a48e 453d b785 f9decb450228 خبر خاکستری

13833fef db1f 48b9 9487 1c9cfd406a82 خبر خاکستری

30bbcdae a85d 4514 af9d ccb96edc1ddd خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید