بازار سرمایه از قیمت گذاری دیکتاتوری رنج می برد/ بورس کالا می تواند به مشکلات واگذاری اموال مازاد دولتی پایان دهد

ساعت: 14:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793633

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امروز بازار سرمایه از قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن در همه ابعاد رنج می برد، گفت: واگذاری دارایی های دولتی، املاک و مستغلات از طریق بورس کالا مشکل واگذاری ها را حل می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا پورابراهیمی در مراسم افتتاحیه اوراق سلف مس و اوراق گواهی سپرده مس و یراق آلات در بورس کالای ایران گفت: واگذاری دارایی ها، اموال و املاک دولتی از طریق بورس کالا مشکلات واگذاری ها را حل می کند.

وی افزود: یکی از چالش های ما در درآمدزایی در صنعت دارایی های دولتی دستگاه هایی است که از کار افتاده و بنابراین تولید این اموال بدون تشریفات از طریق بازار سرمایه و بورس کالا امکان پذیر است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: منتظر تشکیل صندوق املاک دیگری هستیم که می تواند در حوزه تولید ایجاد شود که ظرفیت آن در بازار سرمایه وجود داشته باشد. در این راستا پیشنهاد می شود این ظرفیت ها در بازار سرمایه در بودجه 1401 لحاظ شود که زمینه ساز تحول صنایع و اقتصاد کشور است.

پورابراهیمی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما به دولت و وزارت صمت این است که تمامی محصولات صنعتی و معدنی در بازه زمانی مشخص، فرآیند پذیرش در بورس کالا را تکمیل و ابزارهایی مانند گواهی سپرده و اوراق سلف بر روی آنها تعریف کنند. زیرا توسعه اقتصادی پلتفرم های بازار سرمایه به راحتی ساخته می شوند.

این نماینده در حال مرگ مجلس گفت: در حال حاضر پیوند وزارت صمت و بازار سرمایه به ویژه بورس کالا تقویت شده است. «تقویت این روابط پیام خوبی برای فضای اجرایی کشور است. او گفت. به عبارت دیگر آنچه که ما را نگران رابطه فعالیت های وزارت صمت با مبانی بازار سرمایه کرده بود، در دولت سیزدهم به یک توانایی و ظرفیت بزرگ تبدیل شده است، بنابراین شاهد نگاه های مثبت در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: زمانی تعداد سرمایه گذاران در بازار سرمایه به 200 هزار نفر هم نمی رسید، اما اکنون جنسیت سهامداران تغییر کرده و به لطف ذینفعانی مانند سهام عدالت، بازار سرمایه را مانند گذشته نمی بینیم. که تعدادشان به 50 میلیون می رسد.«آنها جمعیت بسیار زیادی دارند، تأثیر فعالیت های بازار سرمایه فضای عمومی را تحت الشعاع قرار می دهد.

پورابراهیمی با بیان اینکه چشم انداز بازار سرمایه در سال های اخیر عمیق تر و دقیق تر شده است، افزود: به عنوان مثال تعداد زیادی از مردم در سازمان تامین اجتماعی و بانک ها علاقمند هستند و این روند و مشارکت باید ادامه یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد اقتصاد کشور تصمیم گیری کنیم، یکی از مظاهر عرصه اقتصادی کشور جایگاه بازار سرمایه است که کارکردها و ابزارهای آن برای رونق اقتصاد موثر است. این نظام اجرایی کشور است.

هزینه ناکارآمدی خودروسازان را نباید از جیب خود پرداخت کرد

وی گفت: امروز در موقعیتی هستیم که می‌توانیم در حوزه‌های مختلف اقتصادی تصمیمات مهمی اتخاذ کنیم. امروز بازار سرمایه از قیمت‌گذاری دیکتاتوری رنج می‌برد و اثر آن در همه ابعاد خود را نشان می‌دهد و اقتصاد را تحت فشار قرار می‌دهد و علاوه بر عدم کسب سود واقعی، رانت‌هایی در نظام اقتصادی کشور و ناکارآمدی بنگاه‌های اقتصادی ایجاد می‌کند.

پورابراهیمی تصریح کرد: ناکارآمدی در بنگاه های اقتصادی مانند تولید خودرو نباید از جیب مردم پرداخت شود و هزینه آن تعدیل و کاهش یابد. اما نوع قیمت گذاری و سیاست قیمت گذاری با نوع تعدیل متفاوت است. بنابراین شرط ما در شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور کاهش هزینه است زیرا ممکن است اثر آن کاهش هزینه مردم باشد.

وی گفت: اما سهم خودروسازان در بازار سرمایه بسیار ناچیز است. اما مقدار زیادی قیمت گذاری در حوزه های دیگر وجود دارد. به عنوان مثال اختلاف قیمت نیم ارز با بازار آزاد حداقل 20 درصد است که در واقع باعث ضرر کسب و کار شده است. هر جا در اقتصاد کشور دو نرخ وجود دارد رانت و فساد توزیع می شود و افراد آسیب دیده مردم و بنگاه های اقتصادی هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: روحیه بازار سرمایه عدم دخالت دولت و دخالت اختیاری در اقتصاد است. بنابراین این بار در دولت سیزدهم باید نگاه علمی و تخصصی وجود داشته باشد و تجربیات گذشته چراغ راه ماست و امیدواریم وزارت اقتصاد تخصصی و سایر وزرا آن را همراهی کنند.

طرح اصلاح قانون بازار سرمایه

پورابراهیمی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون بازار سرمایه در کمیته تخصصی بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال تدوین است، گفت: این طرح منتشر می شود تا فعالان بازار بتوانند ظرف مدت دو هفته پیشنهادات خود را ارائه کنند. به عنوان مثال مشکلاتی مانند مالیات بر ابزارهای مالی مانند گواهی سپرده کالایی از جمله مواردی است که به توسعه بورس کالا کمک می کند و بسیاری از دغدغه های فعالان بازار سرمایه در قانون جدید بازار مرتفع خواهد شد.

وی با قدردانی از اقدامات و برنامه های وزیر صمت برای بازار سرمایه و بازنگری در قیمت گذاری دستوری به ویژه در حوزه خودرو، گفت: اقدامات و برنامه های وزیر صمت در حوزه بررسی های اجباری قیمت گذاری به ویژه در حوزه خودرو قابل تقدیر است. -به خصوص گرانی خودرو برنامه ریزی های خوبی برای کاهش تاثیر قیمت بر مردم داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر آمادگی بورس برای همکاری با وزارت صمت گفت: بورس آمادگی دارد در تامین خودرو به ویژه خودروهایی که قیمت گذاری نشده اند با وزارت صمت همکاری کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید