بورس وضعیت نگران کننده ای ندارد/ بورس این روزها ارزش سرمایه گذاری را دارد/ بازدهی بازار چقدر خواهد بود؟

ساعت: 13:40
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797422

این کارشناس بازار سرمایه وضعیت فعلی بورس را ارزشمند دانست و گفت: سرمایه گذاران منتظرند ببینند بازار سرمایه به کجا می رسد و سپس اقدام به خرید می کنند.

حمید میر موینی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص ارزیابی آخرین وضعیت بورس در این روزها گفت: یکی از مشکلات بازار سرمایه کمبود نقدینگی در بازار است؛ به طوری که در بازار سرمایه وجود ندارد. به یک معنا، سرمایه گذاران و خریداران دست به دست هم داده بودند تا ببینند بازار به کجا می رود.


پیش بینی روند صعودی برای بازار سهام

وی ادامه داد: کارشناسان انتظار داشتند حداقل با توجه به گزارش آذرماه شرکت ها و سودآوری سهام، بازار در روزهای ابتدایی آذرماه در مسیری مثبت حرکت کند اما شاهد کاهش بودیم که با وجود ارزش سهام، خریداران از میزان عرضه کمتر بود. به نظر من اکثر خریداران انتظار اخبار مثبتی از مذاکرات با برجام دارند.

وی گفت: این روزها زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس است. آینده بازار سرمایه یکی از بهترین بازارهاست.

بازار سرمایه در وضعیت نگران کننده ای قرار ندارد

میر موینی گفت: وضعیت در حال حاضر علیرغم اینکه قیمت ها در پایین ترین سطح قرار دارد اما شرایط نگران کننده ای وجود ندارد. تجربه نشان داده است که وقتی کوچکترین محرکی در بازار سرمایه ظاهر شود، پله از دست رفته را دوباره به دست خواهد آورد.

وی در خصوص فشار فروش در بورس گفت: افرادی که این روزها دست به فروش می زنند احتمالا به دلیل نیاز به نقدینگی دست به این کار می زنند. زیرا اگر مجبور به کسب درآمد نباشند، این فروشندگان با انتظار کوتاه تری می توانند سهام خود را با سود بهتری بفروشند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تصمیمات دولت برای حمایت از بورس گفت: تصمیمات جدید دولت تا حدودی بر بازار اثر گذاشته است. تاثیر اصلی بازار باید به سمت راه حل های جدی تر مانند واگذاری قیمت گذاری منظم محصولات به ویژه به خودروسازان باشد که می تواند در آینده به بازار کمک زیادی کند. مدیرعامل سایپا همچنین اعلام کرد که طی یک سال و نیم گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد به دلیل تفاوت قیمت کارخانه و بازار به جیب دلالان رفته است.

نیاز به حذف قیمت گذاری دستوری

میرمونی ادامه داد: در چنین چرخه ای همانطور که مردم نمی توانند از صنعت کشور منتفع شوند، تولیدکنندگان هم ضرر می کنند و فقط دلالان و واسطه ها از این سودها بهره مند می شوند. با این اعداد می توان صنایع را احیا کرد، اما رفع این رویه غلط نیازمند تصمیم جدی دولت است.

وی افزود: تاثیر برخی تصمیمات زمان بر است اما راهکارهایی مانند تاثیر نرخ ارز می تواند به مثبت شدن بازار کمک کند. اثربخشی اکثر بندهای ده گانه در تصمیمات حمایتی دولت تا حدودی به روند مذاکرات بستگی دارد که امیدواریم با حصول توافق جامع تداوم داشته باشد.

بازدهی بازار سرمایه در سال آینده چقدر خواهد بود؟

این کارشناس اقتصادی در خصوص تاثیرات بودجه بر بازار سرمایه گفت: مهمترین موضوع در بودجه سال آینده کسری بودجه است که از نظر بازار سرمایه یک تهدید محسوب می شود، همانطور که ممکن است تا پایان سال نقدینگی تمام می شود.

وی به افرادی که در سال 99 وارد بورس شدند و امروز هم زیان زیادی دارند، توصیه کرد: در واقع جبران زیان به اقداماتی برمی گردد که دستیابی به آنها زمان بر است. با توجه به شرایط فعلی و ایجاد سبد سهام، این زیان تا حدودی قابل جبران است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاران باید بدانند که در شرایط فعلی به نظر می رسد بازدهی بازار سرمایه دیجیتال حدود 40 تا 60 درصد باشد که جبران زیان این افراد زمان بر است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید