مکاتبه با رئیس جمهور/ 15 چالش در فروش اموال مازاد دولتی

ساعت: 19:22
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785855

وزیر اقتصاد در نامه ای به رئیس جمهور 15 مشکل و مانع فروش اموال مازاد دولتی را تشریح کرد و گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری در این بخش تنها یک درصد از درآمدهای بودجه پیش بینی شده محقق شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احسان هندوزی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور 15 چالش در فروش و تولید مازاد مالکیت دستگاه‌های اجرایی برای اجرای بودجه سال جاری را اعلام کرد و خواستار تصویب و ابلاغ بخشنامه جدیدی در این زمینه شد.

مشروح نامه وزیر امور اقتصادی و دارایی به شرح زیر است: قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر تا 10 سال اجاره بلندمدت تا سقف 2000 میلیارد تن با استفاده از انتشار انواع اوراق بهادار مالی اسلامی است. خارج از سقف اوراق مالی اسلامی دولت. بستانکار موظف است با تشخیص و تمرکز وزیر اقتصاد و دارایی وجوه و وجوه را به ترتیب درآمدی 310240 به خزانه داری کل کشور واریز کند.

همچنین به وزارت اقتصاد و دارایی اجازه داده شد تا سقف 17600 میلیارد تن اموال منقول و غیرمنقول و مازاد حقوق مالی دولت جمهوری اسلامی ایران را به استثنای انفال و موارد موضوع ماده 83 افزایش دهد. تشریفات مربوط به تصویب هیأت وزیران به موجب قوانین و آئین نامه ها از طریق مزایده عمومی در بورس املاک و یا از طریق مزایده عمومی برای فروش.

ضمناً طبق جداول پیوست قانون بودجه و ضوابط اجرائی به استثنای بند 2 و تبصره 2 و بند د تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 موضوع تصویب نامه شماره 58795/127971 مورخ 1400.3. 12 تبصره 2 هیأت وزیران قانون، با توجه به نوع هزینه های برآورد شده معادل 20 هزار میلیارد تن در این چارچوب، اموال مازاد باید با همان سازوکار بند د تبصره 12 قانون شناسایی و به فروش برسد. قانون بودجه .

شایان ذکر است در بند 5 تبصره 12 قانون بودجه سال 1397 مجوزی مشابه به کل کشور اعطا شد. با تلاش این وزارتخانه در این راستا، در سال 1396 با تشکیل کارگروه های ملی و استانی، پس از شناسایی و ثبت 2311 فقره اموال مازاد و غیرقابل استفاده، دولت مجوز فروش حدود 14472 میلیارد تن را صادر کرد که از این میزان 1600 مورد. میلیارد تن از فروش منابع است. در سال جاری نیز با شناسایی 120 ملک به ارزش تقریبی 1420 میلیارد تن، پروانه فروش آنها صادر شد، اما با وجود اعتبار پروانه های صادر شده در سال های 1398 و 1399، باید در سال 1400 پیش بینی شده در قانون بودجه اعمال شود. و اجرای منابع حاصل تکالیف فوق در شش ماهه اول سال 1400 معادل 473 میلیارد تن است که به حساب خزانه داری اموال و دارایی های کشور واریز شده است و محل هزینه منابع و وجوه متعدد ردیف های درآمدی متعدد برای واریز وجوه حاصل از فروش اموال. به خزانه داری که باعث سردرگمی دستگاه شده است مشکلات و چالش های زیر در خصوص فروش و تولید املاک شناسایی شده وجود دارد.

1- مقامات اجرایی از معرفی اموال مازاد با احتیاط و فرصت برای نیازهای آتی خودداری می کنند.

2- اکثر دستگاه ها املاک و دارایی های کم ارزش و اراضی و املاک بلااستفاده واقع در مناطق روستایی و کم برخوردار را معرفی می کنند.

3- دستگاه های اجرایی پس از شناسایی دارایی های مازاد توسط ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان ها، در جلسات کارگروه استانی با تصمیمات کارگروه استانی مخالفت کرده و تصمیم کارگروه استانی را به چالش می کشند. صورتجلسه کارگروه های ملی و استانی

4- دستگاه ها پس از تایید کارگروه استانی و ابلاغ مجوز فروش از انجام مزایده و عملیات فروش خودداری می کنند.

5. برخی از دستگاه های اجرایی با رسانه ای شدن موضوع با وساطت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و … فرمانداران محترم را ملزم به لغو تصمیمات کارگروه می کنند.

6- وزرا یا مقام ارشد دستگاه ملی با فروش املاک معرفی شده از سوی واحدهای استانی و ادارات محلی و تشخیص استاندار و کارگروه منطقه ای با اشاره به درخواست واگذاری و فروش اموال دولتی طبق چ. . 5 قانون محاسبات عمومی شامل مواد 114، 115، 117 سال 1359 و 120 با پیشنهاد وزیر یا یکی از مقامات ارشد دستگاه مخالف است.

7- مسئولان ارشد دستگاه های اجرایی در مکاتبات و بخشنامه هایی به واحدهای منطقه ای نسبت به عدم معرفی اموال و مخالفت با تقسیم کارگروه استانی تاکید دارند.

8- وجود املاک مازاد بدون سند و عدم تلاش دستگاه ها برای سند و تجمیع اموال دولتی که صدور پروانه فروش را غیرممکن می کند.

9- عدم ثبت اطلاعات املاک و مستغلات دستگاه های اجرایی در سامانه صدا که منجر به اختفای اطلاعات و عدم شناسایی اموال دولتی می شود.

10. نگرانی دستگاه ها در مورد بازگشت منابع به ویژه اینکه عدم بازگشت منابع مربوط به تولید همان دستگاه باعث عدم پذیرش تولید با ابزارهای ارائه شده شده است.

11- مدت زمان انجام فرآیند تغییر کاربری و لزوم تامین هزینه های لازم برای این زمان توسط کمیسیون ماده 5 قانون تشکیل شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام نخواهد شد. بار مجوز تغییر کاربری اجرای بند (6) قانون الحاق مصالح به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) که گاهاً برای هر بار تغییر کاربری 80 میلیارد تومان هزینه دارد. ویژگی.

12- در مواردی با توجه به اینکه دبیرخانه هنر. (5) قانون تشکیل شورای عالی معماری و شهرسازی بدون در نظر گرفتن وضعیت ملک و طرح فروش یا ساخت آن به جای طرح در ادارات راه و شهرسازی منطقه است. کمیسیون و بر اساس ماده 6 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، اسناد این املاک به نام این وزارتخانه اصلاح می شود، مشروط بر اینکه این املاک، زمین بکر و اکثر ساختمان ها نباشد. و امکانات مازاد است.

– لزوم فروش ملک به صورت یکجا و نقد و عدم امکان اقساط و رکود در بازار املاک و عدم فروش ملک با وجود از سرگیری مزایده.

14. مشکلات مربوط به برگزاری مناقصات در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) امکان دسترسی آسان به مناقصه را برای عموم مردم از جمله روستاییان کاهش می دهد و در برخی موارد شامل اموال دولتی نمی شود. علیرغم تمدید مزایده سه بار.

15. دستگاه ها با وجود امکان فروش در بورس املاک و اعلام دستورالعمل مربوطه از تحویل کالا در بورس استقبال نمی کنند.

با توجه به اینکه این چالش ها بر اساس تحزب نهادها و عدم همکاری، مقاومت و مخالفت، ایفای تعهدات قانونی و مدیریت عمومی در حوزه اموال خود و تحقق منابع لازم، با مشکلات جدی مواجه است، بنابراین متن بخشنامه به منظور کاهش موانع و چالش های موجود در قوانین و مقررات جاری و تسهیل در اجرای اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سال جاری، دستور العمل اطلاع رسانی به کلیه دستگاه های اجرایی تصویب و ابلاغ شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید