از مهدوی کیا تا کنعانیان; تجربه تلخ ستاره های فوتبال ایران

از مهدوی کیا تا کنعانیان;  تجربه تلخ ستاره های فوتبال ایران

سقوط فجر به لیگ یک قطعی شد و ستاره هایی چون احمدرضا زنده یاد دومین پاسور برتر فصل گذشته نتوانست مانع حذف این تیم شوند. حالا لیگ منتظر تکلیف تیم دوم بازنده است. وقتی صحبت از تسلط بر سقوط این تیم‌ها می‌شود، راحت‌تر می‌توان دریافت که در فصول اخیر، حتی ستاره‌هایی مانند رکورددار کلین شیت و گلزن لیگ برتر هم نتوانسته‌اند از سقوط تیمشان جلوگیری کنند.

دروازه بان: مهدی رحمتی با خالص ترین تورها!

محسن فروزان سابقه سقوط با دو تیم را دارد. فروزان در فصل 94-95 همراه با راه آهن به لیگ یک سقوط کرد. او فصل بعد به صبایکام رفت و با این تیم به لیگ پیوست. اما نکته عجیب سقوط تیمی است که مهدی رحمتی را در اختیار داشت. دروازه بانی که رکورددار بیشترین بازی، تمیزترین تور و بیشترین پنالتی در تاریخ لیگ برتر است. پیکان در فصل 94-93 با کوله باری پر از ستاره سقوط کرد. رحمتی در این فصل عملکرد قابل قبولی داشت و پیکان جزو 5 تیمی بود که کمترین گل خورده را داشت اما در این فصل تنها 16 گل به ثمر رساند تا تنها با 4 برد به لیگ یک برسد.

حفاظ جانبی: از هاشم و کعبی تا مهین و محرم

حسین ماهینی در اواسط لیگ بیستم از نساجی به سایپا رفت و با این تیم سقوط کرد. او و صادق محرمی پیش از این سعی کرده بودند با یک ملوان سقوط کنند. هاشم بیک زاده در لیگ نفت تهران ادغام شد. حسین کعبی نیز یکی از ستارگان متعددی است که در فصل پاییز استیل آذین در این تیم حضور داشت. امیرحسین فشنگچی و جلوید ساموئل نیز مدافعان چپ پیکان در فصل 94-93 بودند.

تجربه تلخ ستارگان فوتبال ایران; زمانی که مهدوی کیا و کنعانی زادگان هم به لیگ یک سقوط کردند

دفاع وسط: ستون های استقلال و پرسپولیس!

حتی دفاع با اعتماد به نفس هم برای بقا در لیگ برتر کافی نیست. نفت تهران در فصل پاییز محسن بنگر و محمد نصرتی را در اختیار داشت. سیاوس یزدانی در سالی که سقوط کرد یکی از مدافعان میانی پیکان بود. فرشاد فرج با راه آهن و حنیف عمران زاده نیز با لیگ صبای قم ادغام شدند. حتی زوج محمد حسین کنعانی، زادگان و عزت پورگز هم نتوانستند جلوی سقوط ملوان را بگیرند.

تجربه تلخ ستارگان فوتبال ایران; زمانی که مهدوی کیا و کنعانی زادگان هم به لیگ یک سقوط کردند

نیمه: در سطح تیم ملی!

مثلث وسطی را با مهدی مهدوی کیا، فریدون زندی و حسین کاظمی تصور کنید. باورش سخت است که تیمی با این خط هافبک سقوط کند. کاری که توسط فولاد کهکشانی انجام شده است. این در حالی است که در نیم فصل، علی کریمی نیز یکی از بازیکنان این تیم بود، اما در میانه راه لیگ برتر ایران را به مقصد آلمان ترک کرد و نام خود را در جمع سقوط کنندگان ثبت کرد. هافبک های دیگری هم بودند که به لیگ 1 سقوط کردند. مثل سقوط یک ملوان با اسطوره این تیم مازیار زارع. همچنین احمد جمشیدیان که روزی بر سر درخواستش بین استقلال و سپاهان دعوا شد. محسن مسلمان هم آخرین ستاره ای است که تیمش به لیگ یک سقوط کرد، اگر بخواهیم به دوره های ابتدایی لیگ بپردازیم با ملوان به سقوط پیمان نوری می رسیم.

مهاجم: در حضور بهترین گلزن تاریخ لیگ!

این بخش ممکن است نامگذاری شود؛ گل هایی که برای زنده ماندن کافی نبودند. رضا عنایتی بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر با صبا کوم به لیگ یک سقوط کرد. لوسیانو ادینیو ستاره ای بود که اولین بار در مس کرمان از او یاد شد. او در 103 بازی 47 گل برای این تیم به ثمر رساند اما تاریخ او با مس پایان خوبی نداشت و با سقوط به لیگ یک جدا شدند. شهریار مغانلو در حالی به پیکان سقوط کرد که هنوز نامش به عنوان ستاره مطرح نشده بود و اتفاقا ، او باز هم در لیگ یک خوش درخشید و به لیگ برتر بازگشت. عیسی القطر، سیاوش اکبرپور و حتی امیرحسین حسین زاده دیگر بازیکنانی هستند که حداقل یک بار برای سقوط به لیگ یک اشک ریخته اند.

منبع: Football 360

دیدگاهتان را بنویسید