افزایش نزاع در جامعه/ 600 هزار درگیری خیابانی در یک سال

افزایش نزاع در جامعه/ 600 هزار درگیری خیابانی در یک سال

متأسفانه نزاع و درگیری در خیابان سپهسالار تهران منجر به قتل یک جوان ۲۸ ساله شد. در این حادثه هولناک سه دوست در حال پیاده روی بودند که دو نفر از آنها با هم درگیر شدند و نفر سوم با چاقو به یکی از آنها حمله کرد و زد و فرار کرد و دوست را به قتل رساند. بر اساس آمار پزشکی قانونی، استان تهران بیشترین تعداد مراجع نزاع را دارد. از ابتدای فروردین تا پایان شهریورماه امسال 55 هزار و 299 نفر به دلیل جراحات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1401) نیم درصد افزایش داشته است. همچنین به گفته مدیر کل پزشکی قانونی استان اردبیل جراحات ناشی از نزاع در 9 ماهه امسال 10 هزار و 152 نفر را روانه مراکز پزشکی قانونی استان اردبیل کرد. به گفته کارشناسان اجتماعی، تعارض ناشی از فقدان مهارت های ارتباطی اجتماعی و ناتوانی در کنترل خشم می تواند منجر به تلاطم، خشونت و وقوع حوادث جبران ناپذیری شود. گزارش اصلی به این موضوع می پردازد.

حمل سلاح سرد

آبان ماه امسال یک نوجوان 17 ساله در روستای حصار زنجان در درگیری جان باخت. همچنین در نزاع جمعی بر سر اختلافات مالی در مشهد 6 نفر دستگیر و یک نفر مجروح شدند. در یک مراسم عروسی در روستای دره باز ولسوالی نیمبلوک شهرستان کاینات درگیری بین چند جوان منجر به کشته شدن یک نفر با چاقو شد. مهم ترین عامل کشتار در درگیری ها حمل سلاح سرد مانند چاقو با مردم است. اما مهمتر از آن، اگرچه آمارها سالانه 600 هزار نزاع خیابانی در کشور را نشان می دهد، اما بسیاری از آنها ثبت نمی شود.

جوانان در معرض درگیری

بر اساس آمار، جوانان بیش از سایر گروه های سنی که اغلب بین 18 تا 25 سال سن دارند، درگیر درگیری های جمعی هستند. این گروه به دلایلی مانند مصرف مواد مخدر، پیشگیری، متلک، نمایش، شاخ و شانه کشیدن و … وارد درگیری های خیابانی می شوند.

روند صعودی شاخص
خشونت خیابانی

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درباره علل نزاع های خیابانی به خبرنگار ایرنا گفت: طبق آمار پزشکی قانونی سالانه حدود 600 هزار نزاع در کشور رخ می دهد. اما فراوانی درگیری ها بیش از آن چیزی است که در سوابق دادگاه یا پلیس مشاهده می شود. نرخ خشونت خیابانی بیش از دو دهه است که در حال افزایش است.

بار اقتصاد بر روان شهروندان

چالاک با اشاره به علل نزاع خیابانی بیان کرد: بخشی از دلایل نزاع خیابانی به دلیل تصمیماتی است که در سطح وسیع گرفته می شود. به عنوان مثال با تغییرات اقتصادی به ویژه در حوزه قیمت گذاری کالاها و خدمات، سرمایه مردم می تواند یک شبه تا یک سوم کاهش یابد و در نتیجه فشار روانی بر مردم افزایش یابد. در دهه گذشته شواهد مثال زیادی می توان یافت. وقوع سه جهش در نرخ ارز طی سال های 1390 تا 1401، افزایش نرخ تورم و به دنبال آن جهش قیمت کالاهای سرمایه ای به ویژه طلا، مسکن و خودرو و … باعث کاهش قدرت اقتصادی و خرید شد. قدرت مردم از 90 سال پیش فشارهای اقتصادی فشار روانی مضاعفی بر اذهان شهروندان، به ویژه مردانی که مسئولیت تأمین اقتصادی خانواده را بر عهده دارند، وارد می کند.

کاهش سرمایه اجتماعی

موسوی چلک گفت: وقتی تسامح و اخلاق اجتماعی نادیده گرفته شود، درگیری ها بیشتر می شود. وقتی سرمایه اجتماعی در جامعه ای کاهش می یابد، باید انتظار افزایش آسیب، جنایت و نزاع در محیط های عمومی و خصوصی را داشته باشیم. خانواده. مردم شرایط بد اقتصادی را تجربه می کنند که تأثیر منفی بر سلامت روان دارد.

30 درصد افراد دارای اختلالات روانی هستند

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 29.8 درصد افراد حداقل یک اختلال روانی دارند. هنگامی که سلامت روان به خطر می افتد، یک پیامد این است که افراد کمتر می توانند از سبک انطباقی یا ابراز وجود در تعاملات خود با دیگران استفاده کنند. سه سبک ارتباطی شامل سبک های ارتباطی تهاجمی، منفعلانه و قاطعانه است. سبک ارتباطی جسورانه نوعی ارتباط است که در آن هر احساسی به جز اضطراب به راحتی بیان می شود و به فرد کمک می کند تا اعتماد به نفس داشته باشد و احترام دیگران را به دست آورد، در این سبک هر دو طرف در موقعیتی بیان می کنند و صحبت می کنند. راضی و آرام هستند. متأسفانه مردم اغلب سبک تهاجمی را در دعواهای خیابانی انتخاب می کنند. برخی از افراد از اجرای قانون ناراضی هستند و به مجریان قانون اعتماد ندارند، بنابراین حق خود را می گیرند.

فقدان مهارت های ارتباطی

موسوی چالک تاکید کرد: افراد موفق کسانی هستند که دارای مهارت کنترل خشم، تصمیم گیری و حل مسئله هستند. هنگامی که ما مهارت های ارتباطی ضعیفی داریم، عواقب آن افزایش خشونت و درگیری است. به عنوان مثال، در خانواده‌ای که سبک پرخاشگرانه، سبک رفتاری غالب است، احتمال استفاده اعضای خانواده از این سبک افزایش می‌یابد. بخشی از سواد اجتماعی بر عهده خانواده است. اخلاق یک فرد تا حد زیادی به شرایط خانوادگی بستگی دارد. در یک خانواده مشکل انتظار خشونت است.

آموزش مهارت های ارتباطی در مدرسه

مدرسه در کنار خانواده نقش موثری در پیشگیری از تعارض دارد. مدرسه دارای بهترین بستر آموزشی برای ارتقای سلامت اجتماعی و روانی و افزایش مهارت های ارتباطی و کاهش رفتار پرخاشگرانه است. اگر مدارس برنامه‌های مهارت‌های ارتباطی جامع و مؤثری داشته باشند، می‌توان امیدوار بود که مردم به حقوق دیگران احترام بگذارند و از روش‌های صحیح و قانونی برای احقاق حقوق خود استفاده کنند.

نزدیک شدن

توصیه سازمان پزشکی قانونی کشور به مردم این است که تا حد امکان سعی کنند مشکل را از طریق گفتگو حل کنند و در صورت بروز اختلاف به اختلاف پایان دهند، زیرا در واحد معاینات بالینی سازمان مواردی وجود دارد که فرد عضوی از بدن یا حتی جان خود را از دست می دهد. از دست دادن یا باعث جراحت یا مرگ شخص دیگری به دلیل چیزهای بی اهمیت شده است. اگر طرف مقابل پرخاشگر و عصبی است بهتر است از او فاصله بگیرید و از دعوا کنار بکشید و حتی در صورت لزوم از موقعیت خطرناک دعوا فرار کنید. همچنین خویشتن داری و صبر در برابر سوءتفاهم ها و مشکلات از راه های مقابله و پرهیز از نزاع های خیابانی در جامعه است. همچنین توجه به این نکته ضروری است که هر نوع اختلاف و مشکل مالی، خانوادگی باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود و اقدامات خودسرانه مشکل را پیچیده و موجب خسارات مالی و جانی می شود.