زاویه جدیدی از فقر خیابانی و خیابانی در محله های فقیر نشین شهر

زاویه جدیدی از فقر خیابانی و خیابانی در محله های فقیر نشین شهر

شور بی نظیر شاعران: پدیده اجاره کوچه ها و خیابان ها به خاطر یک پارکینگ تقریباً پدیده ای جدید است. اخیراً به شهرهای بزرگ به ویژه تهران سرایت کرده است. به گونه ای که در مناطق شلوغ و شلوغ و عمدتاً در نقاط کم ارتفاع شهر، مردم از شهروندان پول می گیرند تا بتوانند خودشان پارک کنند.

اکثر شهروندان به دلیل ترس از امنیت خودرو یا نداشتن پول مورد نظر به این افراد برای شروع کار خود پرداخت می کنند. در صورت مخالفت و عدم پرداخت پول، ضمناً این افراد به مردم اجازه پارک در این مکان ها را نمی دهند، اما برخی از آنها از فحاشی و سر و صدایی که ایجاد می کنند استفاده می کنند. همچنین به نظر می رسد بسیاری از این سودجویان ترسی از قانون ندارند و می دانند که صدای مردم به گوش هیچکس نمی رسد و می توانند به فعالیت های غیرقانونی و غیراخلاقی خود ادامه دهند همه می دانیم که امروز جامعه ایران با مشکلات معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می کند. . بسیاری از مردم نمی توانند برای خانواده خود نان تهیه کنند. اما این نوع اقدامات و فعالیت‌ها به منظور کسب درآمد و بهره‌برداری از حقوق عمومی شهروندان باعث سلب‌طلبی آنها می‌شود و نهادهای ذیربط باید با این موارد برخورد جدی کنند. در شرایط بد اقتصادی، شهروندان نباید یکدیگر و فقر خود را با شرارت بکشند. از دیگران برای جبران استفاده کنید. البته وضعیت کنونی جامعه ناشی از سیاست‌های نامناسب است، اما در این شرایط کمترین کاری که می‌توان انجام داد ورود نهادهای ذی‌ربط و مسئول به مشکلات و قوانین مشابه است. بازدارندگی و حمایت از حقوق عمومی مردم. از سوی دیگر، یکی از سؤالاتی که در این رابطه مطرح می شود، منشأ چنین فقری است؟
خودخواهی و سودجویی آنها؟

>تعهد شهرداری تهران

مهدی عباسی، یکی از اعضای شورای شهر تهران در این باره به آفتاب یزد گفت: یکی از وظایف شهرداری تهران در حوزه هایی است که شهروندان با چنین پدیده هایی مواجه هستند، حل مشکل و جلوگیری از اقداماتی است که برخی افراد سودجو انجام می دهند. از طرفی اگر نیاز به همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی است، شهرداری باید همکاری کند تا خدای ناکرده حقوق شهروندان تضعیف نشود. اگر مردم به طور مداوم این پدیده را به صورت محلی تجربه می کنند، می توانند از سامانه 137 و 110 برای گزارش این نوع فعالیت ها استفاده کنند.

> فردگرایی و پیگیری منافع شخصی

حمیدرضا اشراکی، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی نیز در این باره به آفتاب یزد گفت: آقای دکتر در سال های اخیر فضایی در جامعه ما شکل گرفته است که به جای منافع جمعی، بر منافع شخصی تاکید می شود. این بدان معناست که این فردگرایی در بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و اجتماعی جای خود را دارد. بر مشکلات جمعی تاکید دارد و ما را با چنین پدیده هایی دچار مشکلات مختلفی کرده است. در زندگی روزمره در شهرهای بزرگی مانند تهران، مردم اغلب با چنین پدیده هایی مواجه می شوند. به عنوان مثال گاهی می بینیم که دستفروشان جلوی مغازه ها، فضای عمومی در پیاده رو را از صاحب مغازه اجاره می کنند و رفت و آمد مردم و شهروندان را محدود می کنند خیابان ها به فضاهای عمومی تبدیل می شوند. به نظر می رسد در زندگی کنونی ما، به ویژه در شهرهای بزرگ، افراد با مشکلات اقتصادی، با مشکلات و آسیب های اجتماعی بیشتر، تعهد کمتر به دیگران، نوع دوستی و دیگران مواجه هستند. این میل در بین مردم عمیق و جهانی دیده می شود. بیشتر این مورد جای خود را به بحث فردگرایی و دنبال نفع شخصی داده است، افرادی که منفعت خود را بالاتر از دیگران می دانند و فقط به دنبال حل برخی مشکلات هستند، به نظر می رسد این مشکلات ریشه در فرهنگ مردم داشته باشد. زندگی اجتماعی در شهرهای بزرگ و بحث رفاه اجتماعی مهم است و مردم فکر می کنند رفاه عمومی است. آنها هیچ ثباتی ندارند، آنها سعی می کنند حتی در کوتاه مدت به منافع شخصی برسند و اگر این کار به قیمت محدود کردن آسایش دیگران انجام شود، برایشان مهم نیست.

> ریشه در فقر دارد

امیر محمود حریرچی نیز به آفتاب یزد گفت: «همه می دانیم که ریشه های زیادی دارد. یکی از معضلات جامعه ما فقر است و نمی‌توانیم منکر این مشکل شویم، زیرا عمل راه‌حلی برای کسب درآمد مردم است. اما این راهی است که می تواند حقوق عمومی شهروندان را از بین ببرد و متاسفانه این پدیده در حال تبدیل شدن به یک عرف در جامعه ما است. اما این راه درستی برای کسب درآمد نیست زیرا حقوق عمومی دیگران را از بین می برد. شرایط جامعه ما طوری شده است که مردم از نیازهای دیگران سوء استفاده می کنند. آنها این کار را انجام می دهند و این فعالیت ها را راهی برای کسب درآمد بیشتر می دانند. در شرایط کنونی جامعه ما اقشار مختلف تنها به دنبال راه حلی از هر راه ممکن برای کاهش فقر برای خود و خانواده خود هستند. به عنوان مثال در مورد مورد مذکور، این افراد شهروندانی را که به مرکز شهر مراجعه می کنند، می شناسند، نیاز به رسیدگی عجله دارند و به دلیل کمبود جای پارک، مردم از این وضعیت سوء استفاده کرده و به دنبال سودجویی هستند. مردم به نوعی از نیازهای یکدیگر و به نوعی قانون برای خود سوء استفاده می کنند. آنها به نام قانون و مقررات پولی را از شهروندان تأسیس می کنند و از آنها دریافت می کنند. بنابراین، این پدیده ریشه در فقر دارد، اما راه حلی که برای آن در نظر گرفته شده، اشکال مختلفی دارد. به عنوان مثال، گدایی آنلاین برای مدتی رایج شد و مردم در این پلتفرم که ساخته بودند شروع به گدایی کردند. تا زمانی که فقر در جامعه وجود دارد، فقرا به دنبال راهی برای این کار می گردند تا برای خود پول در بیاورند و این افراد حتی بخش دولتی را حق خود می دانند. به عنوان مثال، در مورد مسکن، بسیاری از مردم خانه های خود را اجاره می دهند. آیا کسی حق قانونی چنین کاری را دارد؟”

> فقدان فرصت های برابر

وی ادامه داد: برای برابری فرصت ها تا مردم با تلاش خود کسب درآمد کنند. چنین چیزی وجود ندارد. مردم دست به چنین فعالیت هایی می زنند و از دیگران پول طلب می کنند. راه اصلی مقابله با چنین پدیده هایی، جلسات اجباری با کمک نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است. اقدام می شود و این افراد جریمه می شوند تا دیگر چنین کارهایی انجام ندهند. اما این یک رویکرد رادیکال نیست، بلکه فقر را باید عمیقاً در جامعه ما ریشه کن کرد، نه اینکه شرایط طوری باشد که مردم برای کسب درآمد دست به هر کاری بزنند. از سوی دیگر، باید فرصت های برابر در جامعه برای افراد دارای نیروی کار و مهارت وجود داشته باشد تا یاد بگیرند که به درآمد مورد نیاز خود برسند و به این گونه فعالیت ها نپردازند. در حالی که فقر در جامعه ما بسیار گسترده است، مردم برای داشتن منبع درآمد باید کارهای مختلفی انجام دهند. اگر جلوی گسترش فقر در جامعه ما گرفته نشود، باید منتظر اشکال دیگر پدیده های مشابه باشیم. متأسفانه تضییع حقوق دیگران یکی از کارهایی است که مردم برای کسب درآمدی که می آورند انجام می دهند. با ایجاد فرصت های برابر و بهبود شرایط اقتصادی می توان با این نوع پدیده ها و گسترش آنها مقابله کرد. بیایید به طرق مختلف از آسیب های فقر در جامعه خود جلوگیری کنیم. از جمله آنها پدیده های ذکر شده است.’

منبع: آفتاب یزد

دیدگاهتان را بنویسید