جشنواره ملی تئاتر خیابانی “چتر زندگی” گامی به سوی جهانی شدن / تقویت زیرساخت های تئاتر خیابانی در روستاها

ساعت: 14:57
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782679

دبیر پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «چتر زندگی»:

دبیر پنجمین جشنواره ملی تئاتر چادر گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در نظر دارد با حمایت از هنرمندان و نشان دادن زیرساخت ها و امکانات هنری استان، این جشنواره را به بهترین نحو برگزار کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دبیر پنجمین جشنواره سراسری تئاتر «چتر» در گفت و گو با خبرنگار «یزدرسا» با اشاره به اینکه هیئت داوران در حال بررسی آثار ارائه شده در این جشنواره هستند، گفت: امسال دبیرخانه جشنواره ارسال کرد. 110 کار پیشکسوت و مسئول دفتر تئاتر خیابانی وزارت ارشاد.

حضور هنرمندان تمام استان های کشور در جشنواره

محمدصادق کوچک زاده افزود: هنرمندان تقریباً از تمامی استان های کشور در این جشنواره شرکت کرده اند و کیفیت آثار هنرمندان در مقایسه با آثار ارائه شده در جشنواره های دیگر مانند مریوان، تهران و… خوب است. و در سطح یک جشنواره ملی است.«به نظر می رسد با توجه به قوام این جشنواره و ارتقای کمی و کیفی آثار ارائه شده، این جشنواره ظرفیت تبدیل شدن به جشنواره بین المللی را دارد.

وی با بیان اینکه این جشنواره جای خود را در بین جشنواره های تئاتر خیابانی کشور باز کرده است، ادامه داد: با توجه به عنوان جشنواره که «چتر زندگی» است، موضوعات انتخاب شده توسط هنرمندان عمدتا حول محور خانه و فضای خانواده است و بحث هایی درباره زندگی اجتماعی. ، فضاها و آسیب های اجتماعی و همچنین به موضوعات روز مانند تاج گذاری با موضوع رعایت پروتکل های بهداشتی نیز پرداخته شده است.

دبیر پنجمین دوره تئاتر خیابانی چتر ملی زندگی گفت: آثاری که تاکنون مورد ارزیابی قرار گرفته اند شامل موضوعاتی چون آب، سبک زندگی، آسیب های اجتماعی، نمایش های آیینی و ایرانی، شهدای دفاع مقدس و تاج هستند.

وی همچنین درباره معرفی تئاترهای منتخب در جشنواره گفت: با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی، نگرانی بابت اجرای خیابانی این سالن ها وجود ندارد و ارائه آثار در فضای باز صورت می گیرد.

کوچک زاده گفت: جشنواره چتر زندگی به مدت 3 تا 4 روز ادامه دارد و هر روز بیش از 5 اثر نمایش داده می شود، بنابراین از بین آثار ارسالی 15 اثر انتخاب می شود.

حضور پررنگ هنرمندان سوارکار در جشنواره

دبیر پنجمین جشنواره ملی چتر خیابانی درباره حضور هنرمندان سوارکار در این جشنواره گفت: هنرمندان سوارکار نه تنها در این جشنواره شرکت کردند، بلکه در جشنواره های دیگر نیز حضور داشتند و حتی عنوان هایی هم دریافت کردند. رایدها چند سالی است که در نمایش های خیابانی و حضور در جشنواره ها فعالیت می کنند و می توان گفت یک سوم آثار ارائه شده در این جشنواره حاصل تلاش هنرمندان سوارکار است.

تقویت زیرساخت های اجرای تئاتر خیابانی در استان

دبیر پنجمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «چتر» در خصوص انتخاب مکان مناسب برای اجرای تئاترهای خیابانی گفت: با توجه به ازدحام جمعیت، این فضاها باید به گونه ای باشد که ترافیک شهری ایجاد نکند و فضای شهری را مسدود نکند. به جای ذهنیت مثبت، نگرانی و ایجاد التهاب نکنید.

وی در خصوص وضعیت زیرساخت های شهر برای اجرای تئاتر خیابانی گفت: باید فضاهای شهری مناسب برای تئاتر خیابانی فراهم شود. در این صورت هنرمندان می توانند در طول سال آماده و اجرا کنند و شاهد اجرای تئاترهای خیابانی در گوشه و کنار خیابان شهر خواهیم بود.» این هنر را در یزد تقویت کنید و از همه مهمتر زیرساخت ها را فراهم کنید.

کوچک زاده گفت: زیرساخت های مناسب برای ارائه تئاترهای خیابانی باید به صورت میدان هایی باشد که بتواند جمعیت را متمرکز کند و ترافیک ایجاد نکند. به طور کلی باید گفت که این فضاها باید حداقل استانداردها را داشته باشند تا شرایط برای تولید آثار هنرمندان فراهم شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید