نقشه جدید فقر و ثروت در ایران/ 35 درصد ایرانیان فقیر، 57 درصد طبقه متوسط ​​و 8 درصد ثروتمند هستند.

نقشه جدید فقر و ثروت در ایران/ 35 درصد ایرانیان فقیر، 57 درصد طبقه متوسط ​​و 8 درصد ثروتمند هستند.

روز جدید: در مطالعات مبتنی بر پایگاه اطلاعاتی بهزیستی ایران، 93 درصد خانوارهای ایرانی یارانه ای دارند که از این تعداد 35 درصد فقیر، 57 درصد طبقه متوسط ​​و 8 درصد ثروتمند و مرفه هستند.

ساختار و نگرش 7 درصد از کل خانوارهای ایرانی که یارانه نقدی دریافت نمی کنند در این پایگاه متوقف شده و عملا وارد فرآیند استعمارزدایی نمی شوند.

بررسی آماری معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که کل جمعیت خانوارهای یارانه ای 77.4 میلیون نفر است که از این تعداد 27 میلیون و 103 هزار نفر در فقر به سر می برند.

استعمار زدایی با اطلاعات اقتصادی

بر اساس گزارش معاونت اجتماعی وزارت کار، تمامی خانوارهای ایرانی یارانه ای بر اساس اطلاعات اقتصادی، درآمدی و شغلی به سه دسته اصلی شامل خانوارهای فقیر، متوسط ​​و ثروتمند تقسیم می شوند. براساس ضوابط طبقه بندی خانوارها، 9.3 میلیون خانوار فقیر شناسایی شدند که از این تعداد 2.8 میلیون خانوار معادل 30 درصد کل خانوارهای فقیر تحت پوشش نهادهای حمایتی و 6.6 میلیون خانوار معادل 70 درصد تحت پوشش قرار گرفتند. از کل تعداد خانوارهای فقیر تحت پوشش حمایت جهانی، حمایت از کودکان سوءتغذیه، طرح اشتغال عمومی و حمایت نقدی و اعتباری هستند.

5 گروه درآمد متوسط
با طبقه بندی خانوارها بر اساس اطلاعات اقتصادی، در مجموع 13.9 میلیون خانوار یارانه ای معادل 57 درصد از کل خانوارهای یارانه ای در طبقه متوسط ​​قرار دارند و این خانوارها بر اساس اطلاعات اقتصادی، درآمدی به 5 دسته کلی تقسیم می شوند. و اشتغال

دسته اول شامل کارمندان دولت و بازنشستگان است که 2.2 میلیون خانوار یا 15.8 درصد از کل متوسط ​​خانوار را تشکیل می دهند. بر اساس آمار ۶۴ درصد از این خانوارها خودرو دارند و ۹۱ درصد آن ها سهمی از عدالت دارند. به طور متوسط، تنها 24 درصد از خانوارهای فقیر صاحب خودرو هستند و نسبت حقوق صاحبان سهام آنها از 82.5 درصد تجاوز نمی کند.

دسته دوم شامل کارگران و مشاغل خصوصی با 6 میلیون خانوار یا 43.3 درصد از کل متوسط ​​خانوارها در این دسته است. طبق آمار به طور متوسط ​​66 درصد خانوارهای این گروه خودرو دارند و 70 درصد آنها از عدالت سهم دارند.

در دسته سوم بازنشستگان غیردولتی قرار دارند که 2.4 میلیون خانوار را شامل می شود که معادل 17.3 درصد کل متوسط ​​خانوار است. طبق آمار 46 درصد از این خانوارها نیز خودرو دارند و 72 درصد آنها سهام عدالت دریافت کرده اند.

دسته چهارم خانوارهای با درآمد ثابت (یعنی بدون بیمه شده) و شامل 3 میلیون خانوار است که 21.7 درصد از کل متوسط ​​خانوار را تشکیل می دهد. به طور متوسط ​​75 درصد از این خانوارها خودرو دارند و 67 درصد از آنها سهمی از عدالت دارند. لازم به ذکر است که این خانوارها اگرچه از امنیت شغلی و بیمه ای کمتری برخوردار بوده و به شدت تحت تاثیر تکانه های اقتصادی قرار گرفته اند، همچنان به سه دسته اول «کارمندان و مستمری بگیران»، «کارگران خصوصی» و «و» بازنشستگان غیردولتی تعلق دارند. شرایط اقتصادی و معیشتی بهتری دارند و میانگین دهک درآمدی آنها 27/7 است. در حالی که میانگین درآمد کارمندان دولت و بازنشستگان 7.01، کارگران – 6.26 و بازنشستگان – 5.65 برآورد شده است.

او از دهک و صدک میلیاردی لذت می برد

در رده های معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، خانوارهای یارانه ای که عمدتاً در دهک دهم درآمدی هستند به دو دسته کارمندان دولت و کارمندان غیردولتی تقسیم می شوند. این دو گروه با 5.8 میلیون نفر جمعیت، 8 درصد خانوارهای کشور را تشکیل می دهند و بیش از 98 درصد صاحب خودرو هستند. جالب اینجاست که در این طبقه بندی، 91 درصد از خانوارهای دارای کارمند دولتی دارای سهام عدالت هستند، در حالی که تنها 61 درصد از خانوارهای دارای کارمند غیردولتی دارای سهام عدالت هستند.

نکته دیگر اینکه خانوارهای شاغل و بیکار اگرچه بر اساس معیارهای اقتصادی در دهک دهم به عنوان 10 درصد از جمعیت بیشترین بیشترین را دارند. اما تنها بخش کوچکی از آنها به جرگه خانواده های ثروتمند و به اصطلاح میلیاردرها تعلق دارند که احمد میدری، معاون سابق وزیر کار، می گوید که باید آنها را صددرصد ثروتمند نامید.

البته به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت کار، در پایگاه بهزیستی ایران، با وجود اینکه اطلاعات تمامی افراد دارای کد ملی ثبت شده است، از نظر ساختار خانواده تنها اطلاعات مربوط به ساختار شناخته شده است. خانوارهای دریافت کننده یارانه 45 هزار و 500 تنی تمامی خانوارهای ایرانی که یارانه نقدی دریافت نمی کنند در این بانک اطلاعاتی در حالت توقف هستند و بدون احتساب این افراد در محاسبات روستاها، نمی توان ساختار و تخصص مناسبی برای اجرای سیاست های اجتماعی ایجاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید