اقلیت ثروتمند در بازار – متاسفانه اکثریت فقیر

اقلیت ثروتمند در بازار - متاسفانه اکثریت فقیر

روز جدید : روزهای پایانی سال همیشه با سنت خرید همراه است و از این نظر بازارها و محله های خرید مملو از جمعیت است. امسال برخلاف سال گذشته که تعداد تجمعات به دلیل اپیدمی کرون کمتر بود، با شلوغی بازارها مواجه هستیم. برخی معتقدند شلوغی بازارها نشان از قدرت خرید بالای مردم دارد و بسیاری از مردم اقلام ضروری و خرید مخصوص عید را خریداری می کنند. از سوی دیگر برخی معتقدند آشفتگی بازارها نشان از بالا بودن قدرت خرید مردم ندارد، بلکه مردم تازه به بازارها رفته اند و در حال گردش هستند. در واقع گرانی و جیب خالی به مردم اجازه خرید نمی دهد و شلوغی بازارها دلیلی برای خرید مردم نیست. بسیاری از مردم حتی هنگام خرید مواد غذایی و مایحتاج خود با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند و آشفتگی بازارها معادل خرید انبوه مردم نیست، آنها می خواهند هر طور که می خواهند خرج کنند و شرمنده خانواده نباشند. در این گزارش به سراغ مردم و کارشناسان رفتیم و حال و هوای بازار شب عید را جویا شدیم.

> مردم قدرت خرید ندارند

یکی از شهروندان به آفتاب یزد می گوید: فکر می کنم آشفتگی بازارها به این دلیل است که مردم قدرت خرید ندارند و به دنبال کالاهای ارزان قیمتی هستند که در جیبشان جا شود. من خودم به عنوان یک کارگر بارها برای خرید غذا برای خانواده ام به بازار آمده ام تا بتوانم چیزهایی بخرم اما در نهایت نتوانستم غذای زیادی تهیه کنم چه برسد به اینکه برای خودم و خانواده ام اجناس تهیه کنم. لباس ها. من کارگر بایرام ندارم و شرمنده و دست خالی به خانه برمی گردم.

یکی از کارمندان در این خصوص به آفتاب یزد گفت: بازار شلوغ است! من و همسرم هر دو کارمند هستیم اما امسال حتی نتوانستیم برای بچه هایمان لباس بخریم. بارها به بازارهای مختلف رفتیم، اما نتوانستیم بخریم. خرید برای ما تبدیل به یک سرگرمی شده است، فقط به این دلیل که فرزندانمان می خواهند به خرید بروند، اما بعد از اینکه ما توانایی خرید برای آنها را نداریم، با چالشی بزرگ به خانه می رویم. ما هیچ قدرت خریدی نداریم و وضعیت نسبت به سال قبل هر سال بدتر می شود و تعطیلی که از سر کار به ما داده بودند تماماً صرف پرداخت حق بیمه معوقه شد.
«ما حقوق بالایی نداریم. عید هیچ معنایی ندارد جز اینکه فرزندانم از ما و ناتوانی ما ناامید شده اند.»

> ثروتمندان جامعه بازار را تحت تأثیر قرار داده اند

یکی از کسبه این بازار به آفتاب یزد گفت: بازارها شلوغ است اما مردم خرید نمی کنند. خیلی ها هم کالا را به صندوق آوردند اما با نبود کارتشان مواجه شدند و اجناس را رها کردند و رفتند. اما از طرف دیگر، به عنوان یک فروشنده با تعدادی از خریداران مواجه می شوم که بی وقفه خرید می کنند و علاقه ای به قیمت ندارند. میخره یا اصلا نمیتونه بخره. به عنوان یک بازاریاب، اجازه دهید روند را برای شما توضیح دهم. برخی افراد به دلیل سرمایه در گردش خود از تورم آسیبی ندیده اند، بلکه به تناسب تورم، قیمت کالا یا خدمات خود را نیز افزایش داده اند. یعنی دود این آشفته بازار و نظام اقتصادی بدون برنامه ریزی و نظارت فقط به چشم کارگران و کارمندان و بازنشستگان می رود وگرنه تولیدکنندگان بزرگ و کوچک و صاحبان مشاغل و دلالان به همین نسبت به قیمت محصولات خود افزوده اند. و خدمات و قدرت خرید آنها حفظ می شود.
البته این افراد بزرگ هستند و بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند و خانواده هایی که از بازارها خرید می کنند خانواده این دسته از افراد هستند. این افرادی که می بینید در حال خرید هستند. تقریباً می توانم بگویم که هیچ کدام بچه یا شوهر کارگر یا کارمند و مستمری بگیر نیستند. بلکه کسانی هستند که با توجه به سطح دارایی ها و حرکت آنها در راستای شرایط اقتصادی بازار ایران، توانسته اند حداقل قدرت خرید خود را حفظ کنند و حتی بسیاری از نبود نظارت و حسابداری کافی سوء استفاده کرده اند. «سرمایه خود را چند برابر کرده اند و الان همین گروه در حال خرید هستند و ممکن است عصر عیدی داشته باشند وگرنه کل حقوق ماهیانه یک کارگر بیشتر از خرید چند کیلو میوه و آجیل نیست که می تواند خرج لباس و اجناس دیگر کند. “

> قدرت خرید مردم نسبتاً کاهش یافته است

حسن گلمرادی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار آفتاب یزد گفت: واقعیت این است که به دلیل رکود و تورم در چند سال اخیر، قیمت کالاها و خدمات به شدت افزایش یافته و قدرت خرید مردم کاهش یافته است و این موضوع باعث شده مصرف کنندگان در ماه های اخیر افزایش پیدا کنند. با توجه به بهبود نسبی درآمدهای صادراتی و وضعیت بودجه و افزایش پرداخت های بودجه ای و برون بودجه ای در قالب های مختلف از جمله حقوق، یارانه، سود سهام خود و غیره. و بهبود تدریجی از دو مشکل رکود در ماه های اخیر، تاج تحرک نسبی ایجاد کرده است. علاوه بر این، ثبات نسبی و کاهش نرخ ارز و انتظارات تورمی و حتی تورم نقطه‌به‌نقطه، با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی صحیح و حل داخلی و خارجی، بخشی از التهابات بازار گذشته را کاهش داده و تحرک نسبی مشترک ایجاد کرده است. مشکلات خارجی. “اقتصاد از پیش بینی رکود سریعتر و تحرک بیشتر دور نیست.”

افزایش نابرابری

علی سعدوندی کارشناس اقتصادی به آفتاب یزد گفت: مردم در حال خرید هستند و بازار شب عید برای عده ای وضعیت خوبی دارد. وقتی موج تورمی در جامعه حاکم شود، نابرابری افزایش می یابد و جامعه دو قطبی می شود. در این صورت کسانی که درآمدشان با تورم رشد می کند، وضعیت بسیار بهتری دارند، زیرا درآمدشان بسیار افزایش یافته و مشغول خرید و گذران زندگی هستند.
آنها خوشحال هستند. این دسته از افراد ممکن است نیمی از جمعیت کشور باشند، اما نیمی دیگر یا کار نمی کنند یا
حقوق دارند؛ قطعا وضعیت این قشر خراب شده و اصلا نمی توان آنها را بیمه کرد و این عید برای آنها نیست. بنابراین متاسفانه در جامعه ما اختلافات بیشتر شده است
E.”

دیدگاهتان را بنویسید