نگرانی جدید برای محیط طبقه متوسط

نگرانی جدید برای محیط طبقه متوسط

بار دیگر اقداماتی برای راه اندازی پتروشیمی میانکاله انجام شد. چند روزی بود که خبر از سرگیری پروژه پتروشیمی میانکالا می رسید. بر اساس گزارش ها، سرمایه گذار پتروشیمی میانکالا به تازگی کارگران را به مراتع اعزام کرده و با وجود مخالفت ها در ابعاد مختلف، حصارکشی این پروژه را آغاز کرده است.

حصار پروژه متوقف شده پتروشیمی میانکالا توسط سرمایه گذار این پروژه به این صورت است که در وهله اول این پروژه فاقد مجوز ارزیابی زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست بوده و طبق آخرین مکاتبات قوه قضاییه، زمین مورد نظر باید بازگشت. دوم اینکه توقف ساخت این واحد پتروشیمی در نهایت سال گذشته از سوی دادستانی اعلام شد و علی سلیقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مردادماه سال گذشته با قطعیت گفت: «پرونده توسعه پتروشیمی در میانکالا است. برای همیشه بسته شده و بیشتر شاهد چنین فعالیت هایی در منطقه نخواهیم بود.” رئیس جمهور نیز دستور توقف آن را داده بود اما مشخص نیست بانیان این طرح با حمایت چه شخص یا اشخاص یا نهادهایی بر این پروژه مخرب زیست محیطی تاکید یا ترویج می کنند یا خیر.

اما سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت خود را با تمدید این پروژه اعلام کرده است. سعید کریمی، مدیر دفتر ارزیابی محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مخالف فعالیت این پتروشیمی هستیم زیرا گزارش ارزیابی جدیدی به سازمان محیط زیست داده نشده است. و اگرچه زمین متعلق به شرکت است، اما این مالکیت به معنای اجازه انجام کار نیست: «از نظر قانونی، اتفاق جدیدی نیفتاده است. گزارش ارزیابی که به ما دادند نیاز به اصلاحاتی داشت، اما اصلاح شد، انجام نشد و کار به همان صورت باقی ماند. در نتیجه اجازه ادامه کار را نداده ایم. حالا می توانند گزارش بررسی جدید بیاورند چون ما در اداره سنجش بر اساس گزارش قضاوت می کنیم و کار قانونی انجام نمی دهیم و تاکنون با این طرح موافقت نکرده ایم.»

کریمی همچنین با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور در روزهای اخیر به این موضوع رسیدگی و جلساتی را در این زمینه برگزار کرده است، گفت: سازمان بازرسی کل کشور نیز در روزهای اخیر در این خصوص اظهار نظر کرده است.
موضوع احتمال از سرگیری پروژه پتروشیمی میانکالا واکنش های بسیاری را در پی داشته است که دو روز پیش معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این اتفاق گفت: ادامه عملیات فنس کشی پروژه پتروشیمی امیرآباد میانکالا. مصداق آغاز فعالیت اجرایی پروژه و مغایر با مقررات زیست محیطی می باشد. ایرج حشمتی در گفت و گو با رسانه ها گفت: در پی گزارش آغاز فعالیت های اجرایی پروژه پتروشیمی امیرآباد میانکاله توسط مجری طرح، با مدیرکل محیط زیست استان مازندران تماس گرفتم تا صحت این گزارش ها را جویا شوم. بر این اساس مقرر شد «حصارکشی ناقص این پروژه آغاز شده و همچنان ادامه دارد». وی البته گفت: اگرچه بر اساس گزارش های استان، دامنه فعالیت های پروژه اجرایی تنها به ادامه عملیات حصارکشی محل پروژه محدود می شود، اما مستند به ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه، اجرای طرح های اجرایی حصارکشی در محل پروژه را نیز محدود می کند. این حجم از فعالیت نیز نمونه ای از آغاز فعالیت اجرایی پروژه بوده و با هنجارهای زیست محیطی مغایرت دارد.

نگرانی از احتمال فعالیت مجدد پتروشیمی میانکالا، دادستان کل کشور را به واکنش واداشت. به گزارش روابط عمومی دادستانی، روز گذشته حجت الاسلام والمسلمین منتظری در خصوص حصارکشی پروژه پتروشیمی میانکالا گفت: همین امروز با رئیس سازمان محیط زیست در همین رابطه صحبت کردم و از ایشان پرسیدم که آیا شما به این آقا اجازه کار در این منطقه را داده است؟ گفت نه ما اجازه ندادیم و گفت این مصوبه دولت است و این مصوبه باید اصلاح یا لغو شود و قول داد این موضوع را با دولت در میان بگذارد. ایشان با اعتراف ایشان گفتند که از نظر ما جایز نیست و قطعاً جلوی آن را خواهیم گرفت و اگر نیاز به لغو یا تغییر مصوبه دولت باشد حتما موضوع را پیگیری خواهیم کرد. به آقای سلاجقه اطلاع دادیم که شما به عنوان حامی و مجری اصلی این موضوع وارد شوید، البته سایر ارگان ها هم مناسب و کمک کننده هستند، اما تا الان با آنها صحبت کردم و قول دادند موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

حصارکشی این پروژه ناتمام باعث ایجاد تشویش در بین مردم منطقه و همچنین فعالان محیط زیست شده است. البته این نگرانی از اسفند 1400 و با تخریب این پتروشیمی توسط وزیر کشور آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. لازم به یادآوری است که «پتروشیمی امیرآباد میانکاله» پروژه ای است که در زمستان سال 1400 در مجاورت تالاب میانکاله آغاز شد که این پروژه به دلیل نداشتن مجوز ارزیابی از محیط زیست با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد. سازمان حفاظت محیط زیست و سرانجام پس از کش و قوس های فراوان با دستور دادستانی از ادامه ساخت و بهره برداری جلوگیری شد.

لازم به ذکر است پس از گذشت حدود یک سال از تصمیم توقف بهره برداری از این پروژه، سوالات و ابهامات زیادی در خصوص نحوه واگذاری اراضی دارای منابع طبیعی به این پروژه مخرب، جعل مجوز ارزیابی زیست محیطی وجود دارد. توسط بانیان پروژه و غیره، و علاوه بر این، اخبار تصادفی در مورد احتمال از سرگیری این پروژه نگرانی های زیادی را ایجاد کرد.

شنیده ها حاکی از آن است که سرمایه گذار پتروشیمی میانکالا تا فعال شدن صنایعی مانند پتروشیمی در شهرهای شمالی کشور به فعالیت خود ادامه می دهد، اما بهار امسال خبر تاسیس «پتروشیمی غربال» در بیست کیلومتری میانکالا به گوش رسید. . خبرها حاکی از آن است که یکصد هکتار از زمین هایی که در حال حاضر در اختیار دانشکده منابع طبیعی در ساری است، با تلاش برخی از مسئولان استانی و نمایندگان مجلس و با کمک طرح بهره وری به عنوان املاک مازاد برای فروش قرار می گیرد. به سرمایه گذار فروخته می شود پتروشیمی های جدید داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید