باشگاه لوکس یا طبقه متوسط؛ دوگانگی حکومت مردمی

باشگاه لوکس یا طبقه متوسط؛  دوگانگی حکومت مردمی

روز جدید سوال و سوال اصلی این است که علیرغم شنیده ها از تمرین، چگونه می توان با فعالیت یک باشگاه ورزشی که ارتباط مستقیمی با ارتقای سلامت انسان دارد و در عرض 48 ساعت فعالیت خوبی به حساب می آید، برخورد کرد. اما آیا برای یک داستان وحشتناک تر که مستقیماً با خطر سلامتی انسان مرتبط است جذاب است؟

به ندرت پیش می آید که دو نهاد در عرض چند ماه با واکنش های منفی گسترده مردم به ویژه در فضای مجازی و رسانه ها مواجه شوند. اما در همین مدت کوتاه از اسفند سال گذشته تا چند روز گذشته دو مورد به ظاهر متفاوت با واکنش های خشونت آمیزی مواجه شد. جدیدترین آنها ساخت و ساز باشگاه بدنسازی مجلل در مجموعه سامسون سنتر در خیابان فرشته است. سریالی که در یک دهه اخیر با حضور تعدادی از چهره های مشهور فوتبال آلمان بر سر زبان ها افتاد و طولی نکشید که هزینه تمرینات نجومی او از مهمانان ویژه فراتر رفت و نقل محافل شد. کار به جایی رسید که بسیاری از مسئولان دولتی با وحشت به میدان آمدند و تمرین اعلام شده از سوی باشگاه را مغایر با شعار دولت انقلابی دانستند. اما برخی با معرفی «کاخ و قصر» سخنان کنایه آمیزی زدند که یک تمایز طبقاتی دیگر از کلاس گذشته و به آسمان خراش رسیده است. در عرض 48 ساعت فعالیت احتمالی این باشگاه ورزشی به حالت تعلیق درآمد و به حدی پیش رفت که نهادهای مختلف مسئول تعطیلی این پروژه ابتکاری معرفی شدند.

این که آیا باشگاه حتی شروع به کار کرده است، چه بخواهد متوقف شود یا مهر و موم. موضوع مورد بحث، واکنش تکان دهنده ای به داستانی است که کام مردم را تلخ کرده و آنها را مغرور کرده است. اکنون گفته می شود که باشگاه مجوز ندارد و نمی تواند فعالیت کند. مدیرعامل این مجموعه روز گذشته اما در گفت و گوی طولانی با ایسنا، شایعات پیرامون این مرکز ورزشی را بی اساس دانست و تمامی موارد حتی تایید شده توسط مربی این باشگاه را رد کرد. او خود را مردی معمولی توصیف می کند که نه سیاستمدار است و نه نجیب زاده. واضح است که فشار بیرونی و احتمالاً توصیه‌های خاص حتی باعث شده است که کار را به رسانه‌های معاند مرتبط کند و بگوید این فضا کار بیگانگان است.

این صحبت های اخیر را تایید یا تکذیب نمی کند، حتی با علم به اینکه برخی از اظهارات مدیر باشگاه به طرز عجیبی متناقض است. هدف متفاوت است. با این حال، قبل از ورود به موضوع اصلی، کافی است از برخی اظهارات مدیرعامل باشگاه لوکس که گفته بود دستمزد باشگاهش «قطعاً» کمتر از 10 میلیون تن است، پرهیز کنیم. حال سوال اینجاست که اگر زیر 10 میلیون تن فعالیت کند، دادن کارت اعتباری 24 میلیون تنی به مخاطبان VIP این باشگاه چه معنایی دارد؟

حال سوال و سوال اصلی این است که علیرغم شنیده ها از تمرین، در عرض 48 ساعت با فعالیت یک باشگاه ورزشی که ارتباط مستقیمی با ارتقای سلامت انسان دارد و فعالیت خوبی محسوب می شود، چگونه باید برخورد کرد؟ اما آیا برای یک داستان وحشتناک تر که مستقیماً با خطر سلامتی انسان مرتبط است جذاب است؟

شاید اکنون زمان مناسبی برای برون رفت از پرونده دوم باشد که در ماه های اخیر واکنش های تندی را در پی داشته است. از اسفندماه گذشته، تاریخ پتروشیمی میانکاله به دغدغه ای بزرگ برای فعالان محیط زیست تبدیل شده است، به طوری که علاوه بر افراد بی شماری که با میانکاله ارتباطی ندارند، صدای اعتراض محلی نیز بلند شده است. میانکاله جایی نیست که دیروز و امروز معرفی شده باشد. این منطقه به دلیل طبیعت بکر و وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری کمیاب در سال 1348 به عنوان منطقه حفاظت شده تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و در سال 1354 به ذخیره گاه حیات وحش تبدیل شد. این در حالی است که یونسکو در سال 1355 تالاب میانکاله را به دلیل اهمیت فراوان این منطقه به عنوان ذخیره گاه زیست کره معرفی کرد. شاید همین دو مورد کافی باشد تا ساخت پتروشیمی در چنین مکانی به اندازه کافی بحث برانگیز شود. البته کسانی که چنین دغدغه ای ندارند می توانند با مطالعه گزارش سازمان جهانی بهداشت منتشر شده در سال 2014 بیشتر فکر کنند. در این گزارش آمده است: افرادی که در معرض آلاینده های پتروشیمی قرار می گیرند از بیماری های مختلفی رنج می برند: سرطان، بیماری های تنفسی و عصبی سه شاخه مهم این بیماری ها هستند. بیماری های ژنتیکی، سرطان خون مکرر، سرطان ریه، مثانه، استخوان، مغز، کبد و لوزالمعده و در نهایت مرگ زودرس از دیگر عوارضی است که افراد در معرض این مواد پتروشیمی را تهدید می کند.

اکنون دوگانگی موجود رنگ بیشتری می گیرد. چرا فعالیت باشگاه بدنسازی که ارتباط مستقیمی با ارتقای سلامت مردم دارد برای کسری از ثانیه ممنوع می شود؟ اما آیا به جای پتروشیمی میانکاله که مستقیماً جان مردم بومی و محیط زیست را تهدید می کند دچار «شوک و سخت شدن» زمان بر خواهد شد؟ هنگام فعالیت در یک باشگاه بدنسازی که ممکن است 200 عضو داشته باشد، پس از شنیدن صدای معترضان، تعلل مجاز نیست. اما در برخورد با عوامل پتروشیمی میانکاله که سلامت هزاران یا شاید میلیون ها انسان، جانور و گونه گیاهی را به طور مستقیم تهدید می کند، آشکارا حتی دستور رئیس جمهور هم کافی نیست! به تازگی گفته شده که ابراهیم رئیسی دستور توقف ساخت این پتروشیمی را صادر کرده است. اما چند ساعت پس از انتشار خبر به مردم محلی خبر رسید که تخریب محیط زیست در میانکاله سرعت گرفته و تعداد کارگران و بولدوزرها بیش از هفت برابر شده است!

در اینجا باید شک کرد; نه برای اقدام علیه چیزی که مردم را نگران می کند. اما در مورد نحوه رسیدگی به آن. هرچند تکراری است، اما این سوال که چرا فعالیت یک باشگاه ورزشی در اسرع وقت مورد توجه قرار می گیرد، باید دوباره مطرح شود؟ اما پروژه پتروشیمی میانکاله که با اعتراض گسترده و طولانی تری همراه بود، قابل توقف نیست؟ آیا چهره های پشت صحنه نقشی در تأثیرگذاری یا عدم تأثیرگذاری بر این موارد دارند؟ به راستی مردی که شایعه تصاحب پتروشیمی میانکاله به گوش می رسد چگونه می تواند در کشوری که دولت های مختلف شعار مبارزه با فساد را بلندتر از دیگری سر می دهند، دو کد ملی داشته باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید