ظهور یک طبقه اقتصادی جدید به نام “غنی فقیر”

ظهور یک کلاس اقتصادی جدید به نام

زاوه گفت: در حال حاضر بازار خودرو هر روز با تکانه های ناشی از تورم در اقتصاد مواجه است، لذا در این راستا دولت باید از سیاست های غلط برگردد که مصداق عینی بودجه ریزی دولتی برای سال آینده است که با بسیاری از آن مواجه خواهد شد. مشکلاتی ایجاد می کند و باعث تورم بیشتر می شود، اما فکر می کنم دولت همان روندی را که چند سالی است ادامه می دهد ادامه خواهد داد و نمی توان انتظار معجزه ای را داشت، به خصوص در کوتاه مدت.

– بر اساس قانون جدید مالیاتی کلیه مالکان حقیقی و حقوقی انواع خودروها و مینی بوس های دو کابین که مجموع ارزش آنها در پایان سال 1400 بیش از یک میلیارد تن بوده است مشمول مالیات خودرو سالانه می شوند. بر این اساس، مبلغ مالیات تا سقف 15 میلیارد ریال نسبت به مازاد 10 میلیارد ریالی; یک درصد، تا سقف 30 میلیارد ریال نسبت به مازاد 15 میلیارد ریالی؛ 2 درصد تا 45 میلیارد ریال نسبت به 30 میلیارد ریال مازاد. 3 درصد و 45 میلیارد ریال مازاد. 4 درصد است.

، دفترچه راهنمای محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو بر اساس تاریخ ساخت یا واردات است که تا پایان سال 1399 توسط سازمان مالیاتی کشور تعیین و اعلام می شود. اگرچه چنین مالیاتی برای برخی کارشناسان منصفانه نیست، زیرا افزایش تورم قیمت خودرو را بالا برده و درآمد مردم افزایش نیافته است، اما در این مورد شاهد ظهور طبقه اقتصادی جدیدی به نام «غنی فقیر» هستیم.

ظهور یک کلاس اقتصادی جدید به نام «فقیر ثروتمند» فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با تاکید بر اینکه اخذ مالیات و عوارض خودروهای بالای یک میلیارد نمی تواند تاثیری بر بازار خودرو داشته باشد، گفت: با توجه به افزایش قیمت خودروها در بازار خودرو، این امر موجب شده است تا خودروهای بی پولی که به بازار عرضه می شوند. این موضوع باید دو باشد. جنبه به نظر می رسد اولاً اگر این طرح برای جلوگیری از احتکار و احتکار بازار انجام شود، نمی تواند چنین کارکردی داشته باشد، زیرا اساساً خودرو از کالای مصرفی به سرمایه تبدیل می شود و مالیات خودرو به تدریج یک میلیارد تن می شود. بازار را تنظیم کند.

وی افزود: به عبارت دیگر، چنین تصمیماتی موجب تنظیم بازار نمی شود، بلکه تنها باعث افزایش درآمدهای مالیاتی دولت می شود و کارکردی جز آن ندارد، در حالی که دولت دلیل اصلی دخالت های پی در پی در بازار خود است. مالیات بر خودروهای بالای یک میلیارد تن خواهد بود، در حالی که آن خودروها امروز، دو سال پیش، نصف قیمت بودند و حالا چرا مردم باید این کار را انجام دهند؟ برای پرداخت هزینه ها در حالی که تاوان ناکارآمدی دولت در این زمینه را فقط مردم می پردازند، حالا دولت می خواهد آن هزینه را از جیب مردم بپردازد.

زاوه گفت: در حال حاضر بازار خودرو هر روز با تکانه های ناشی از تورم در اقتصاد مواجه است، لذا در این راستا دولت باید از سیاست های غلط برگردد که مصداق عینی بودجه ریزی دولتی برای سال آینده است که با بسیاری از آن مواجه خواهد شد. مشکلاتی ایجاد می کند و باعث تورم بیشتر می شود، اما فکر می کنم دولت همان روندی را که چند سالی است ادامه می دهد ادامه خواهد داد و نمی توان انتظار معجزه ای را داشت، به خصوص در کوتاه مدت.

این فعال حوزه خودرو افزود: اتفاقی که در بازار خودرو افتاده این است که صاحبان خودروهای مدل بالا ارزش دارایی خود را افزایش داده اند اما از سوی دیگر اگر خودروی خود را بفروشند با این پول نمی توانند مدل بالاتری بخرند. در حالی که در گذشته چنین توانایی داشتند، بنابراین دولت نمی تواند در چنین موضوعی مالیات بگیرد.

زاوه با اشاره به اینکه اگر دولت واردات خودرو را آزاد می کرد، امروز قیمت خودروهای وارداتی به این شدت افزایش نمی یافت، خاطرنشان کرد: دولت به بهانه های مختلف واردات خودرو را به مدت پنج سال ممنوع کرده است، در حالی که در صورت رفع ممنوعیت، بازار خودرو به شدت افزایش می یابد. و همچنین معتقدم در نهایت دولت مجبور به آزادسازی واردات خودرو خواهد شد، زیرا به دلیل کسری بودجه دولت باید بخشی از کسری بودجه را با درآمدها و عوارض پرداخت کند، دولت باید جبران شود، اکنون ما داریم ببینم کی این اتفاق افتاده

دیدگاهتان را بنویسید