انتقاد بازنشستگان از شرایط جدید وام بازنشستگان شاغل

انتقاد بازنشستگان از شرایط جدید وام بازنشستگان شاغل

سازمان تامین اجتماعی سامانه ثبت نام وام پایه مستمری بگیران بهمن ماه را افتتاح کرد. این سازمان در اطلاعیه ای اعلام کرد طی دهه گذشته باخمن وام ضروری 12 میلیون تومانی به مستمری بگیران این سازمان پرداخت می شود.

اما سیداحمد حسینی (کارگر بازنشسته خوزستانی) معتقد است; شرایط وام به گونه ای است که در عمل مستمری بگیران نمی توانند گیرنده آن باشند.

در اطلاعیه این سازمان شرایط دریافت وام 12 میلیون تومانی مستمری بگیران به شرح زیر ذکر شده است: «با توجه به محدودیت منابع و وجود متقاضیان فراوان برای اخذ تسهیلات؛ مستمری بگیرانی که حداقل 50 و حداکثر 78 سال سن دارند و دارای حداقل دو فرزند تحت تکفل بوده و در دو سال گذشته از تسهیلات قرض الحسنه استفاده نکرده اند، می توانند در این مرحله از تسهیلات استفاده کنند.

سیداحمد حسینی در خصوص این شرایط می گوید: کدام مستمری بگیر بین 50 تا 78 سال دو فرزند تحت تکفل در خانه دارد؟ این حالت سنگ بزرگ است نه علامت. در آستانه بایرام، در این شرایط غیر ممکن، مستمری بگیران از دریافت وام محروم هستند.

در قانون تأمین اجتماعی «فرزند تحت تکفل» تعریف مشخصی دارد: فرزندان ذکور قبل از 18 سال تمام و فرزندان دختر تا زمان ازدواج تحت تکفل محسوب می شوند. به این ترتیب بسیاری از فرزندان مستمری بگیران از دایره افراد تحت تکفل خارج می شوند.

حسینی وضعیت خود را اینگونه بیان می کند: من به عنوان یک مستمری بگیر یک پسر 30 ساله دارم که هنوز با ما زندگی می کند و یک دختر 26 ساله که ازدواج کرده است. با این حساب من فرزند وابسته ندارم و نمی توانم وام بگیرم!

وی ادامه می دهد: کارگران معمولا یک یا دو فرزند تحت تکفل دارند، اما فرزندان مستمری بگیران یا از سن قانونی بالاتر هستند یا ازدواج کرده اند. شاید یک درصد از بازنشستگان کشور هنوز دو فرزند تحت تکفل در خانه داشته باشند. سوال اینجاست که چرا چنین شرایط غیرممکنی را برای وام فراهم کردند؟

حسینی با تاکید بر هزینه های سنگین خانواده های بازنشسته در آستانه بایرام می گوید: یک فرد بازنشسته باید در ایام نوروز فرزندان و نوه هایی داشته باشد که به خانه او بیایند. همین بازدیدها و بازدیدها به هزینه ها می افزاید. حداقل شرایط گرفتن وام قرض الحسنه را تسهیل کردند تا همه کارگران بازنشسته بتوانند وام بگیرند. شرایطی گذاشته اند که شامل حال اکثریت مطلق مستمری بگیران نمی شود.

به گفته وی میزان اعتبار برای کارگران بازنشسته ناکافی است و برای این میزان شرط گذاشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید