ایران به آمریکا و ۳ کشور اروپایی هشدار داد

ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پس از بیانیه ای ضدایرانی به آمریکا و سه کشور اروپایی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری موج


بلندگو وزارت خارجه ایران وی تاکید کرد که «غنی‌سازی در سطح 60 درصد» در مراکز غنی‌سازی ایران ادامه خواهد یافت.

وی همچنین گفت که فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تحت کنترل کامل است آژانس بین المللی انرژی اتمی این بوده و خواهد بود و یادآوری است که ایران مذاکره و دیپلماسی را بهترین راه برای حل نگرانی های ساختگی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز خود می داند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در واکنش به اظهارات ضدایرانی سه کشور اروپایی و آمریکا در 17 آذرماه، بار دیگر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را صلح آمیز خواند و گفت: اکنون توپ در زمین آمریکاست و اروپایی است. او از آنها خواست با کنار گذاشتن سیاست بیانیه نویسی و فشارهای بی نتیجه، «تصمیمات سیاسی لازم» را اتخاذ کنند.

آمریکا و سه کشور اروپایی در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی که اعلام کرده بود ایران از سیاست کاهش 60 درصدی تولید اورانیوم خود دست برداشته و تولید اورانیوم بسیار غنی شده خود را افزایش داده است، بیانیه مشترکی صادر کردند و از ایران خواستند. گام های {جبرانی} خود را برگرداند و به طور کامل با آژانس همکاری کند تا آژانس بتواند از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل کند.

در آن گزارش، آژانس اعلام کرد که از اواخر نوامبر 2023، ایران تولید اورانیوم 60 درصدی غنی شده در سایت های نطنز و فردو را به حدود 9 کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

کشورهایی که هیچ اقدامی برای جبران خروج آمریکا از برجام انجام ندادند و در این بین رویکردهای غیرسازنده ای در پیش گرفتند و حتی از قطعنامه ای در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کردند، از تعهد خود به این موضوع صحبت کردند. یک راه حل دیپلماتیک و در عین حال اعلام کردند که «ایران هرگز نباید به سلاح هسته ای دست یابد».

سخنگوی آژانس دیپلماسی همچنین اعلام کرد که ایران از تمامی حقوق و تعهدات بین المللی خود آگاه است و گفت: به همکاری خود با آژانس ادامه خواهیم داد.


آیا این خبر مفید بود؟