اولیانوف: حذف دوربین ها از تاسیسات هسته ای ایران نتیجه قطعنامه سه کشور اروپایی مورد حمایت آمریکا در شورای حکام بود/ جبران این اشتباه راهبردی غیرمسئولانه کار آسانی نیست.

اولیانوف: حذف دوربین ها از تاسیسات هسته ای ایران نتیجه قطعنامه سه کشور اروپایی مورد حمایت آمریکا در شورای حکام بود/ جبران این اشتباه راهبردی غیرمسئولانه کار آسانی نیست.

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده هسته ای روسیه نوشت: برخی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی همیشه اطلاعات حساس را درز می کنند، این تقصیر دبیرخانه آژانس نیست.

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه در واکنش به افزایش دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران، در توئیتی نوشت: «حذف دوربین‌های (سازمان‌های نظارتی) از تأسیسات هسته‌ای ایران، نتیجه تصمیم سه کشور اروپایی است. مورد حمایت آمریکا در شورای حکام علیه ایران. بود.”

وی افزود: جبران این خطای راهبردی غیرمسئولانه کار ساده ای نیست.

اولیانوف همچنین درباره افشای اطلاعات هسته ای ایران در رسانه های غربی نوشت: برخی از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی همیشه اطلاعات حساس را افشا می کنند، این تقصیر دبیرخانه آژانس نیست.

وی تاکید کرد: به احتمال زیاد ما قادر خواهیم بود کشورهای عضوی را که اطلاعات محرمانه را افشا می کنند شناسایی کنیم تا بحث ها در هیئت مدیره آژانس پیچیده شود.

در پایان سفر دو روزه رافائله گروسی به تهران و دیدار و گفتگو با مقامات عالی رتبه کشور، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه مشترکی صادر کردند.

این نشست‌های سطح بالا بر اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های گسترده‌تر برای تسریع در حل مسائل پادمانی باقی‌مانده، در صورت لزوم، متمرکز شد.

هر دو طرف معتقدند که چنین تعاملات مثبتی می تواند راه را برای توافقات گسترده تر بین کشورهای عضو هموار کند.

1- تعامل بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقت‌نامه‌های پادمان جامع انجام خواهد شد.

2. با توجه به پادمان های باقی مانده مربوط به سه سایت، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر برای رسیدگی به پادمان های باقی مانده اعلام کرد.

3. ایران داوطلبانه به آژانس اجازه می دهد تا در صورت لزوم، فعالیت های راستی آزمایی و نظارت بیشتری را انجام دهد. نحوه اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می شود، بین دو طرف توافق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید