بخشی از مالیات پرداختی اصناف با تورم جبران می‌شود

وی ادامه داد: با وجود همه چالش ها بودجه کلی تصویب شد و هم اکنون سازمان برنامه در حال تهیه فاز دوم و مشخص شدن جزییات بودجه ها است. مرحله دوم باید در سقف مصوب مرحله اول تدوین شود، بنابراین دقت بودجه افزایش می یابد و در تدوین مرحله دوم محدودیتی به نام سقف داریم.

وی بیان کرد: بودجه باید هدف رشد 8 درصدی را دنبال کند و همچنین آماده مهار تورم شدید سه چهار سال اخیر باشد.

امانی افزود: کسری مزمن بودجه ریشه تورم است. اگر منابع افزایش دستمزد پایدار نباشد و تورم‌زا باشد، مالیات تورمی است و در نهایت به ضرر کارکنان خواهد بود.
نکته قابل توجه دیگر تداوم سیاست تثبیت اقتصادی با هدف کنترل تورم در سال آینده است.

وی گفت: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای اهداف بودجه رشد بوده که در ابتدا قرار بود این اعتبارات صرف فعالیت عمرانی شود. اما نمایندگان اصرار داشتند که همسان سازی حقوق بازنشستگان سریعتر انجام شود و بیم آن داشتند که نتوانیم با سرعت لازم این کار را انجام دهیم، بنابراین در اصلاحیه لایحه بودجه دولت تصمیم گرفت این یک درصد را به افزایش بودجه اختصاص دهد. حقوق بازنشستگان

معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: سال گذشته اعداد به عنوان اعداد غیر واقعی بود و امسال اصلاح شده است. همچنین یکی از هجمه ها به لایحه بودجه افزایش منابع مالیاتی بودجه بود که از 750 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 1.022 هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش یافت. وی ادامه داد: البته این یک تناقض است که اگر بخواهیم از یک طرف هزینه ها را افزایش دهیم به این معناست که منابع نیز باید افزایش یابد.

وی افزود: 93 درصد اعتبارات مالیاتی در 9 ماه امسال محقق شد و این نشان می دهد که اعتبارات مالیاتی به درستی بودجه بندی شده است. برخی از مالیات ها معمولاً با افزایش قیمت ها افزایش می یابد. اما در هر صورت چاره ای جز اخذ مالیات از بخش های پنهان اقتصاد و جلوگیری از فرار مالیاتی نخواهیم داشت. البته باید گفت که معافیت مالیات بر ارزش افزوده سبد اصلی افراد همچنان مانند گذشته ادامه دارد و تغییری در آن ایجاد نشده است.
معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: در خصوص افزایش قیمت بنزین همانطور که اشاره کردیم خارج از بودجه است. در واقع برای اتخاذ چنین تصمیمی به سران سه قوه نیاز است و همه قوا باید با هم در این مورد تصمیم گیری کنند.

و ادامه داد: بنابراین سازمان برنامه و بودجه به تنهایی نمی تواند این موضوع را حل کند.

امانی با اشاره به وضعیت واردات خودرو در بودجه گفت: بانک مرکزی نسبت به مدیریت بازار ارز در خصوص تخصیص ارز برای واردات خودرو ملاحظاتی دارد و برای سال آینده اگرچه واردات خودرو در بودجه لحاظ شده است، اما بانک در این زمینه حکم خواهد کرد

وی ادامه داد: تقاضاها برای تخصیص ارز بر اساس اولویت ها داده می شود و با وجود اینکه دولت معتقد است واردات خودرو در دستور کار است اما به دلیل ملاحظات ارزی واردات خودرو در اولویت نیست.

امانی با اشاره به فشار مالیاتی بر معاملاتی که در رکود هستند، گفت: برخی معاملات ما مستقیماً از جهش نرخ ارز منتفع می شود که البته بخش واقعی اقتصاد نیست و نوسان ساز است. اما نکته اینجاست که نوسانات متغیرهای کلان اقتصادی در نهایت منجر به کاهش سرمایه گذاری خواهد شد.

امانی ادامه داد: در لحظه هستیم تورم ما 40 درصد را تجربه می کنیم، در نتیجه بخشی از مالیات جمع آوری شده در این شرایط با تورم جبران می شود.

امانی در خصوص نحوه محاسبه تورم هنگام حذف ارز ترجیحی که از سوی مدیرعامل سابق سازمان 7 درصد اعلام شد، اما تورم 35 درصدی، حذف ارز از 28500 و رساندن این نرخ به 37500، گفت: سوالی که در این مورد وجود دارد این است که تورم سال گذشته اینگونه است. از سوی دیگر نرخ تورم 35 درصدی که برای حذف ارز 28500 و جایگزینی آن با نرخ 37500 اعلام شد، تورم ساختاری بود که در واقع 7 تا 13 درصد به آن تورم اضافه می کرد.