بررسی علل کمبود روغن و گرانی ماکارونی در کهگیلویه و بویراحمد / از عدم سیاستگذاری مناسب تا قاچاق و انباشت


ساعت: 13:00
تاریخ انتشار: 1401/02/14
کد خبر: 1836400

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در استان;

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان در صفحه مجازی خود متنی درباره کمبود و قیمت اقلامی مانند روغن و ماکارونی منتشر کرد.

به گزارش راه دانا به نقل از زاگرس صبح امروز شایان نادری رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد با انتشار متنی در صفحه مجازی خود از کمبود و افزایش بیشتر اقلامی مانند روغن خوراکی خبر داد. و پاستا به شرح زیر مشخص شده است:

مقصر دانستن قاچاق اشتباه است. به عنوان مثال در اخبار، قاچاق روغن از شرق کشور به پاکستان یکی از دلایل کمبود روغن خوراکی است. این حجم از قاچاق عموماً در مقایسه با مصرف داخلی چندان زیاد نیست.

در بحث دانه های روغنی، ما بیش از 80 درصد به واردات وابسته هستیم و جنگ بین اوکراین و روسیه به عنوان یک دوقطبی که بخشی از دانه های روغنی مورد نیاز کشور را تامین می کرد، بی تاثیر نبود.
فقدان سیاست های خرید تضمینی مستمر و قوی از سوی کشاورزان محلی که دانه های روغنی مانند کلزا و غیره می کارند. به عنوان مثال پایین بودن قیمت خرید تضمینی وزارت جهاد و یارانه ویژه 4200 تنی به مافیای واردات، عامل اصلی ایجاد رقابت نابرابر است.

پس از گذشت چندین دهه هنوز سیستم منسجم و دقیقی برای توزیع کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد و به عامل اصلی ایجاد واسطه های فراوان و انباشت بیشتر کالاهای اساسی تبدیل شده است.

در بحث واردات گندم در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله پایین بودن قیمت خرید تضمینی و یارانه های ویژه ای که در سال 4200 به واردکنندگان دادیم، بر خودکفایی نسبی گندم نسبت به استقلال تکیه کردیم و سپس به واردات تکیه کردیم. بحث روغن خوراکی در بازار مصرف کشور، جنگ بین اوکراین و روسیه، منجر به بحث روانی در بازار داخلی و شاید کاهش واردات شد که به نوبه خود عامل اصلی افزایش قیمت گندم و آرد مصرفی در شیرینی.

ارز 4200 حجمی که قرار است به عنوان متغیر اصلی و جاری افزایش قیمت ماکارونی معرفی شود، هنوز به طور کامل حذف نشده است، عرضه نسبت به تقاضای مصرفی که اکثراً اقشار محروم و سرکوب شده جامعه هستند، کاهش یافته است.

در پایان لازم به ذکر است که در سال 1400 بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن روغن خوراکی وارد کرده که حدود 30 درصد آن بیش از حد نیاز بوده و صرف قاچاق در کشورهای همسایه و یا گنج یابی در داخل کشور شده است. با توجه به تفاوت 60 هزار تنی قیمت هر کیلوگرم روغن در ایران و قیمت واردات، واردات مازاد بر نیاز به روغن خوراکی در سال 1400 بیش از 37 هزار میلیارد تن برای کشور هزینه داشت که به جیب رفت. از کلاهبرداران و قاچاقچیان

این رویه تنها برای امسال نیست و برای چندین دهه متأسفانه به دلیل عدم وجود یک سیستم مدیریت دقیق در حوزه امنیت غذایی در مقاطع زمانی مختلف شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، سیب زمینی هستیم. ، گوجه فرنگی ، پیاز و … و تخفیف ما نیازهای کمیاب مردم را تامین می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید