برکناری شمخانی یک شوک به دلار است

برکناری شمخانی یک شوک به دلار است

با توجه به اهمیتی که شمخانی در میان کشورهای عربی منطقه دارد، پس از آزادی وی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی باید دید که آیا از این نقش در روابط با کشورهای عربی استفاده می‌شود یا خیر و عربی چه می‌تواند باشد. برداشت کشورها از این انتقال ? این موضوع در شرایطی که با تأثیر روابط اعراب آرام‌تر شده بود برای دلار مهم است.

حضور علی شمخانی در مذاکرات با عربستان سرانجام با موفقیت بن بست چند ساله دو کشور را شکست و منجر به از سرگیری روابط و اصلاح قیمت دلار شد.

تجربه مذاکرات موفق با عربستان و سفر شمخانی به سایر کشورهای عربی که گره معاملات با درهم امارات را باز کرد و روند قیمت درهم را بهبود بخشید، تاثیر بسزایی در قیمت دلار داشت. در واقع، بهبود روابط با اعراب در منطقه شاید مهمترین تقویت کننده دلار از ماه مارس بوده است.

دریادار علی شمخانی اصالتاً عرب است و برخی او را یکی از مؤثرترین افراد در قراردادهای امنیتی با اعراب در زمان محمد خاتمی می دانند. روابط تاریخی وی با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، خوش‌بینی به سیاست‌های منطقه‌ای ایران برای همسایگان دارد و در زمان انتصاب وی به عنوان دبیر شورای امنیت ملی در دولت حسن روحانی، عرب تحلیلگران از حضور وی در این سمت استقبال کردند زیرا معتقد بودند ایران به دنبال تقویت روابط با اعراب و کاهش تنش با آن کشورها است.

شمخانی در گذشته بالاترین نشان دولتی را از پادشاهی عربستان سعودی دریافت کرده است. حال با توجه به اهمیت شمخانی در میان کشورهای عربی منطقه، باید دید پس از برکناری وی از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی، آیا از این نقش در برخورد با کشورهای عربی استفاده می شود یا خیر و چه برداشتی از آن خواهد داشت. کشورهای عربی برای این انتقال این موضوع در شرایطی که با تاثیر روابط اعراب آرام‌تر شده بود برای دلار مهم است.

از منظر فنی، دلار در صورت افزایش امروز با مقاومت تاریخی مهمی مواجه خواهد شد.خط روند صعودی هشت ماهه ای که دلار آمریکا به تازگی از دست داده است، به مقاومت مهمی تبدیل شده است که اگر دلار موفق شود از آن عبور کند و به اوج خود بازگردد، رشد آن خواهد بود. این هفته عقب نشینی محسوب می شود و قیمت در گام اول تا محدوده 52 هزار و 200 و سپس به محدوده 51 هزار و 700 تومان کاهش می یابد.

آمار تورم نقطه ای فروردین ماه منتشر شد، نرخ تورم ماهانه به 5.2 درصد و نرخ تورم نقطه ای در این ماه به حدود 68 درصد رسید، آمارها حاکی از آن است که رکورد تورم در آستانه ده ساله است. بالا دیدبان پیش از این به دور باطل و تبانی نرخ دلار و تورم اشاره کرد، اما ارائه نمونه ای از این تبانی اهمیت تورم را برای بازار ارز آشکار می کند.

بر اساس گزارش ها، تورم در آرژانتین در آوریل به رکورد 30 ساله رسید و بالاتر از آن چیزی بود که اقتصاددانان در محدوده 108 درصد پیش بینی کرده بودند.

زندگی مردم در آرژانتین از دیرباز با تورم بالا در هم آمیخته است و این کشور اغلب در زمره کشورهایی با تورم بالا قرار می گیرد، از این رو مردم این کشور به زندگی با تورم عادت کرده اند و در برابر افزایش تورم واکنش تدافعی نشان می دهند.

در مواجهه با تورم فزاینده، مردم آرژانتین شروع به خرید دلار و برداشت سپرده های دلاری خود از بانک ها برای حفظ قدرت خرید خود کردند.

مردم در اکثر نقاط جهان که با افزایش تورم و تورم بالا مواجه هستند، برای حفظ قدرت خرید پس انداز خود اقدام به خرید دلار می کنند، اتفاقی که به ادامه این چرخه معیوب دامن می زند و باعث افزایش تورم در آینده می شود.

افزایش قابل توجه تورم در کشور در فروردین ماه پس از تنش های فراوان، ممکن است واکنش تدافعی در بازار ارز ایجاد کند که البته به نظر می رسد بزازاز با گرفتن این تقاضا در بازار ارز در صدد کاهش فشار خرید است. بازار خودرو و بازار سرمایه. بازار ارز وجود دارد.

با شروع فصل خرداد، گزارش های مالی سالانه شرکت ها نیز منتشر می شود. پیش از این بسیاری از تحلیلگران منتظر گزارش های سالانه شرکت ها بودند تا در آینده نسبت به جهت گیری شاخص تصمیم گیری آسان تری داشته باشند که گزارش شطران و شپنا از گروه پالایشی و بانک ملت از گروه بانکی برای سهامداران بسیار امیدوارکننده بود و چراغ سبز برای صعود شاخص گروه پالایشی و گروه بانکی سردمداران اصلی بازار سرمایه هستند که در تعیین جهت حرکت شاخص کل حائز اهمیت هستند. گزارش‌های درخشان این دو گروه در کنار بهبود گزارش‌های سایر شرکت‌ها از نظر سودآوری، موجب جلب اطمینان و بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه خواهد شد.

بررسی های شاخص بانک ملت نیز نشان می دهد که این شاخص در محدوده 440 تا 450 تومان از مقاومت خود غلبه کرده و به بالای مقاومت روانی 500 تومان، 417 و 370 رسیده است، اما در صورت تداوم روند صعودی در کوتاه مدت، بانک ملت قابلیت افزایش تا محدوده 580 تومان و در نهایت با شکستن این محدوده سعی در رسیدن به هدف 670 تومان خواهد داشت.

چشم سکه پله های دلار است

چشم سکه امامی امروز با دلار همگام می شود و در صورت افزایش می تواند در گام اول تا محدوده 32 میلیون و 800 هزار تومان و سپس تا محدوده 33 میلیون و 300 هزار تومان، حمایت روانی حرکت کند. 32 میلیون و 31 میلیون تومان و 700 هزار تومان نیز هدف کاهش سکه است.

دیدگاهتان را بنویسید