تثبیت در کاهش نرخ رشد نقدینگی به عنوان عامل اصلی کنترل تورم است

فرزین گفت: طراحی صندوق تثبیت ارز، طراحی و ایجاد سامانه‌های جدید مبادلات ارزی، افتتاح بورس مرکزی ارز و طلا در ایران، طراحی و انتشار اوراق ارزی برای تامین مالی تولید در کشور و اصلاح رویه‌های تهاتر صادرات. تعهدات از دیگر اقدامات بانک مرکزی در راستای اجرای برنامه تثبیت اقتصادی و ثبات بازار ارز است.

بار تامین مالی کشور بر دوش شبکه بانکی است

وی با اشاره به اهمیت شبکه بانکی در نظام مالی کشور گفت: حدود 89.9 درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است. این در حالی است که بازار سرمایه نیز حدود 10 درصد بار مالی را تامین می کند و تنها 0.1 درصد آن توسط سرمایه گذاران خارجی تامین می شود که نشان دهنده فشار زیاد بار مالی کشور بر شبکه بانکی است.

فرزین افزود: بر این اساس رویکردهای کلی سیاست اعتباری بانک مرکزی شامل تقویت سرمایه در گردش، تامین مالی زنجیره ای در راستای تامین مالی غیرتورمی، تقویت تامین مالی شرکت های دانش بنیان، بهبود تامین مالی خرد است تا نظام اقتصادی و تولید کشور نباید وقفه ها را تحمل کند و در عین حال برنامه های کنترل تورم باید به خوبی اجرا شود.

تحقق پرداخت 110 درصدی کمک هزینه ازدواج و زایمان

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پرداخت وجوه ازدواج و ولادت که مورد تاکید ریاست جمهوری نیز می باشد، توضیح داد: در حالی که پرداخت 111.8 حمات وجوه ازدواج تا 16 دی ماه 1402 تصویب شده بود، تا آن تاریخ بیش از 129 حمت از تسهیلات ازدواج تصویب شده است که نشان از تحقق اجرای 115 درصدی شبکه بانکی در سال 1402 دارد.

وی افزود: همچنین تا 16 دی ماه 38.2 تن وام کودک برای پرداخت و بالغ بر 35.5 تن وام کودک به متقاضیان پرداخت شده است که حاکی از انجام 93 درصد از وظایف فوق است.

فرزین گفت: در مجموع 110 درصد از تکالیف وام ازدواج و فرزند پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از آنجایی که پرداخت کمک های همسر به کلیه متقاضیان یکی از دغدغه های ریاست محترم جمهوری است و همچنین به دلیل کثرت متقاضیان و اهمیت موضوع برای آحاد جامعه است. ، برنامه های مکتوب پرداخت کمک هزینه ازدواج و فرزند به متقاضیان در بانک مرکزی وجود دارد. خواستار دسترسی همه متقاضیان به این تسهیلات هستیم و این برنامه با تامین منابع لازم از شبکه بانکی در هفته های آینده اجرایی خواهد شد.

فرزین در خصوص تامین مالی شرکت های دانش بنیان نیز گفت: در هشت ماهه نخست سال یک میلیون و 541 هزار میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 71.8 درصد رشد نشان می دهد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برنامه بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و حل اختلافات گفت: اصلاح ارتباط دولت با شبکه بانکی و بانک مرکزی، اصلاح ارتباط بانک ها و بانک مرکزی، تقویت نسبت کفایت سرمایه. بانک ها و تقویت نظارت هوشمند و چند لایه بر بانک ها مرکز عملیات شبکه بانکی در دستور کار قرار دارد و اگر بانک نتواند برای اصلاح و رفع مغایرت اقدام کند به سمت عملیات تصمیم گیری می رویم.

فرزین با اشاره به نتایج سیاست تثبیت کاهش نرخ رشد نقدینگی به عنوان عامل اصلی کنترل تورم، تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی در مهر 1400 به 42.8 درصد رسید و در پایان آبان ماه امسال و تا پایان آبان ماه سال جاری به 26.2 درصد رسید. پیش بینی می شود تا پایان سال با اجرای دقیق برنامه کنترل تورم به هدف رشد 25 درصدی برسد.

وی گفت: در خصوص نرخ رشد پایه پولی که در پایان فروردین ماه سال جاری حدود 45 درصد بود، در آبان ماه به 38.5 درصد رسید و پیش بینی می شود روند نزولی ادامه یابد.

فرزین با اشاره به رشد 4.7 درصدی اقتصاد کشور در 6 ماهه نخست امسال افزود: رشد اقتصادی 4.7 درصدی با نفت و رشد 3.6 درصدی بدون نفت نشان می دهد که کشور در حال بازگشت به مسیر رشد اقتصادی بلندمدت است. و امیدواریم با تداوم سیاست تثبیت و اقتصاد قابل پیش بینی تر، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور باشیم.