تعداد پناهجویان افغانستانی در ایران به 5 میلیون نفر رسید/ اقدامات آمریکا برای مصادره اموال افغانستان صحیح نیست


ساعت: 08:56
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818608

همسایگان باید نقش مهمی در صلح و ثبات در افغانستان ایفا کنند.

او گفت: «ما اینجا نیستیم تا به نمایندگی از مردم افغانستان تصمیم بگیریم، بلکه برای کمک به همه افغان‌ها برای داشتن آینده‌ای درخشان و مرفه آمده‌ایم».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در نشست همسایگان افغانستان به اضافه طالبان، اندونزی و قطر در تونس، چین، سخنرانی کرد و گفت: امیدواریم افغانستان صلح آمیز باشد. در همسایگی ما شکل می گیرد.» همسایگان باید نقش مهمی در صلح و ثبات در افغانستان داشته باشند، زیرا صلح و ثبات در افغانستان و ناامنی آن می تواند تأثیر مستقیم بر همسایگان داشته باشد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دومین نشست همسایگان افغانستان در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران در جلسه قبلی دو پیشنهاد ملموس ارائه کرد. یا تشکیل یک ساختار مستقل برای هماهنگی سیاست های مبارزه با تروریسم و ​​تبادل تجربیات و اطلاعات برای کمک به افغانستان. امنیت و امنیت منطقه ای و پیشنهاد دیگر ما ایجاد یک مکانیسم و ​​صندوق منطقه ای برای حمایت از مردم افغانستان برای حمایت از بازسازی و توسعه افغانستان بود.

وی افزود: نگرانی ما در منطقه گسترش تروریسم در داخل افغانستان، توسعه داعش و جذب نیرو در افغانستان و برخی کشورهای منطقه و اقداماتی است که داعش برای آموزش و توسعه در مناطق شمالی انجام می دهد. افغانستان گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نگران وضعیت گسترش مهاجران افغانستانی است. در هفت ماه گذشته حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغان وارد ایران شده‌اند و در حال حاضر تعداد مهاجران افغانی که به ایران سفر می‌کنند به حدود پنج میلیون رسیده است و نگرانی‌های جدی به خصوص زمانی که سازمان‌های بین‌المللی بیشترین هزینه را پرداخت می‌کنند، وجود دارد. توجه کمتر به پناهندگان در کشورهای همسایه افغانستان وجود دارد.

وزیر امور خارجه همچنین بر نقش آفرینی زنان در افغانستان تاکید کرد: نقش زنان در افغانستان برای ما بسیار مهم است. اسلام دینی مترقی و مهربان است و حضور زن در عرصه های مختلف را حق مسلم خود می داند. ما باید بار دیگر بر اهمیت نقش زنان در جامعه مسلمانان افغانستان تأکید کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین به موضوع دارایی های افغانستان و ادعای آمریکا برای مشارکت در بازسازی افغانستان اشاره کرد و گفت: آزادی مردم افغانستان در خارج از کشور برای خدمت به مردم افغانستان، مصادره اموال افغانستان مهم است. اشتباه است، در حالی که آمریکایی ها 2 سال افغانستان را اشغال کردند، حتی یک اتاق کوچک به عنوان درمانگاه برای مردم افغانستان نساختند، اما امروز از بازسازی افغانستان صحبت می کنند، اگر انگیزه ای برای کمک داشتند، نباید شاهد بودیم. وضعیت اسفناک انسانی در افغانستان.

امیر عبداللهیان در پایان خاطرنشان کرد: هر کاری که ما امروز انجام می دهیم موضوع مهمی است، افغانستان نیاز به تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه گروه ها دارد، تشکیل دولت ضامن ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه در افغانستان است. امروز به نمایندگی از مردم افغانستان تصمیم گیری کنیم و به همه افغان ها کمک کنیم تا آینده ای روشن، مرفه و مرفه داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید