تکرار مناظره 1988 در مناظره 1403؟

تکرار مناظره 1988 در مناظره 1403؟

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم زودهنگام پس از سقوط بالگرد رایضی و همراهانش برگزار می شود، انتخابات نیز اندکی پس از انتخابات مجلس دوازدهم برگزار می شود و همچنان این احتمال وجود دارد که مشارکت مردمی در این انتخابات به اندازه انتخابات اسفندماه به حداقل برسد. .

فارغ از میزان مشارکت، موضوع کاندیداتوری چهره هایی در این دوره از جمله علی لاریجانی نیز از دیگر موضوعات مورد تحلیل در روزهای اخیر است.

ابراهیم نکو نماینده سابق مجلس معتقد است «آقای لاریجانی قطعا با دو رویکرد ثبت نام کردند، یکی اینکه حق خود را می دانند و قطعا دلایل موجهی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد».

وی همچنین گفت: احتمال رد شدن آقای احمدی نژاد وجود دارد.

شرح این گفتگو را بخوانید:

***

میزان مشارکت در انتخابات 1397 و 1400 کم بود، روندی که با وجود تاکید رهبری بر مشارکت حداکثری در این دوره از مجلس ادامه یافت. وکارشناسان پیشنهاد داده اند که این موضوع بررسی شود تا در انتخابات 1404 این اتفاق نیفتد با توجه به اتفاق اخیر و کاندیداتوری آقای لاریجانی، آیا این میزان مشارکت تغییر خواهد کرد؟

توئیت و چند پیام آقای لاریجانی در روز پنجشنبه تحت عنوان «از کجا شروع کنیم و کجا برویم» یک حربه تبلیغاتی است و نشان از هوش بسیار بالای ایشان دارد. به عبارت دیگر، آقای لاریجانی به نمادها، تکنیک ها و فرمول های کلاسیک معروف است و به صراحت با مردم صحبت می کند و در یک پیام کوتاه نشان داد که عزم من برای حضور در انتخابات جدی است و در این پیام نیز شاهد یک خودخواهی بالا هستیم. اطمینان دارد که او قطعاً از این نقطه قصد ورود به کشیش را دارد. .

آیا این تاکتیک برای مردم جذاب بود؟

بله، او چالش های فنی زیادی برای مردم ایجاد کرد که هیچکس فکر نمی کرد در زمان ثبت نام گزارشگر از او در مورد این نمودار پرسید، با اسنپ آمدید یا تپسی؟ چون در این نمودار یک نقطه شروع وجود دارد که به نقطه دیگری می رود و از این نقطه به نقطه پایان یعنی از بیت به ثبت در وزارت کشور و در نهایت به پاستور می رسد، فکر می کنم این ترسیم انجام می شود. نه از هر سیاستمداری.. برای اینکه بتوانیم چنین پیام روشنی را به مردم برسانیم، در واقع آقای لاریحانی با این پیام گفتند که حمایت مردم نیاز است.

در دور قبل که رد صلاحیت شد، مدیریت گفت که یکی از کاندیداها تحت تعقیب قرار گرفته و ماجرا همچنان ادامه دارد، آیا فکر می‌کنید آقای لاریجانی سیگنال‌های مثبتی از بیت و شورای نگهبان دریافت کرده که پا به این عرصه گذاشته‌اند؟

من از دو طرف به این سوال می پردازم. ابتدا آقای لاریجانی با این پیام گفت که عزم جدی دارد و تا آخر از این موضوع دفاع خواهد کرد و این ممکن است رهنمودهای برخی تصمیم گیران در برخورد با صلاحیت ایشان را کمی هوشمندتر کند و آنها را مورد توجه قرار دهند. جدیت او را در در نظر گرفتن صلاحیت هایش حساب کنید. و می تواند به صورت تصاعدی افزایش یابد.

آقای لاریجانی قطعا با دو رویکرد ثبت نام کردند، یکی اینکه حق خود را می دانند و حتما دلایل موجهی دارند که دلیلی بر رد صلاحیت ایشان وجود ندارد، مثلاً اگر به دلیل حضور فرزندان ایشان در خارج از کشور باشد، دیگران هم همین کار را می کنند. چیزها و چیزهای دیگری برای آنها اتفاق افتاده است، بنابراین آنها احتمالاً با دستان پر وارد شده اند و من فکر می کنم آنها می توانند با دست پر وارد شوند و هیئت ممتحنان واجد شرایط را متقاعد کنند که مشاوره های قبلی داشته اند. فکر می‌کنم آقای لاریجانی با هوشیاری فهمیده بود که احتمالاً انعطاف‌پذیری و بازنگری‌های دیگری وجود خواهد داشت. من قولی را تکذیب می کنم، برخلاف بسیاری از سیاستمداران کشورمان، آقای. آنها هیچ سوالی را مطرح نمی کنند و در زمان های خاص به راحتی تصمیم نمی گیرند. علاوه بر این، این استقبال می تواند بر تصمیماتی که گرفته می شود تأثیر بگذارد.

ورود احمدی نژاد و لاریجانی متفاوت است

به دلیل اختلاف نظر احمدی نژاد و لاریجانی آیا ثبت نام لاریجانی می تواند یکی از دلایل احمدی نژاد برای ثبت نام باشد؟

آقای احمدی نژاد با آقای لاریجانی متفاوت است، آقای لاریجانی اختلافات پنهان و آشکار زیادی با احمدی نژاد دارد و مشکلاتی که احمدی نژاد در بسیاری از ارکان نظام به آن توجه کرده بود، در کنار آقای لاریجانی وجود نداشت و به همین دلیل حضور در آن وجود نداشت. آقای احمدی نژاد و آقای لاریجانی از دو جنس متفاوت خواهند بود و به نظر من پرداختن به صلاحیت آقای احمدی نژاد با چالش های زیادی مواجه خواهد شد و رد صلاحیت ایشان را تقریباً با درصد بالایی جدی می دانم زیرا اقدامات و واکنش های ایشان در مقاطع زمانی خاص. خاص و منحصر به فرد هستند که می تواند دلیلی بر طرد آنها باشد.

مشاوره با قالیشویی برای رزرو

اگر رد صلاحیت نشوند مثلثی با اضلاع آقایان لاریجانی، احمدی نژاد و جلیلی تشکیل می شود و قطعا بحث هایی برای خروج از این مثلث مطرح می شود؟

احتمالاً آقای احمدی نژاد رد می شود، اما اگر صلاحیت های ایشان را پایه گذاری کنیم، همان مثلثی که شما گفتید شکل می گیرد و آقای کلیباف در نهایت وارد آن مرحله می شود.

تکرار مناظره 1988 در مناظره 1403؟  / تقابل منطق لاریجانی با سفسطه احمدی نژاد

ویژگی های مناظره احمدی نژاد و لاریجانی

حالا ما آن را بر اساس همان مثلث قرار می دهیم، ارزیابی خود را از بحث در مورد این مثلث به ما بگویید.

البته آقای لاریجانی با مهارت و تسلط بسیار بالایی که در سخنوری دارد قطعاً در این مناظره ها موفق خواهد شد چرا که ایشان مسلط هستند و تاکنون هیچ اشتباه قابل توجهی از ایشان ندیده ایم اما این اشتباهات برای دیگران وجود دارد اما بی دقتی یا سفسطه احمدی نژاد. می تواند یک مدعی باشد و در مناظره ها شاهد درهای باز از او خواهیم بود.

آقای جلیلی از اخلاق عدول نمی کند، اما سبک بیان و عدم برنامه کافی برای کشور ممکن است از ایشان کاندیدای ضعیفی بسازد. من قطعاً آقای لاریجانی را برنده این مناظره ها می بینم و معتقدم که با آقای جلیلی.. احمدی نژاد روبرو خواهد شد. آنها نیاز به واکنش هایی را نشان خواهند داد که فکر می کنم ممکن است برای احمدی نژاد گران تمام شود.

اگر آقای احمدی نژاد در مناظره سال ۱۳۸۷ با آقای موسوی آقای لاریجانی را مدیریت می کرد چه می شد؟

اگر از این سبک استفاده کند، به نظر من ممکن است معادلات را به هم بزند، مگر اینکه شیوه پاسخگویی آقای لاریجانی با آقای موسوی متفاوت باشد. نباید فراموش کرد که آقای احمدی نژاد قطعا هم به آقای لاریجانی ضربه می زند و هم به آقای جلیلی. در این صورت آقای جلیلی و آقای لاریجانی می توانند بر آنها فائق آیند و برای احمدی نژاد سخت می شود، فکر می کنم آقای لاریجانی در این مورد موفق خواهد شد.

لاریجانی فردی ماهر و باهوش است

آقای مدژیکیان گفت که فکر نمی کنم اصلاح طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند، اجرای این موضوع تا چه اندازه می تواند روی آرای آقای لاریجانی تاثیر بگذارد؟

من کاملا با این صحبت های ایشان مخالفم، گروه های شاخصی که الان تشکیل شده نشان می دهد که غافلگیری این انتخابات گروه اصلاح طلبان در حمایت از آقای لاریجانی خواهد بود. معمولا اصلاح طلبان به خاطر تجربه تلخ گذشته خود هستند و مردمی که با پرچم اصلاحات آمدند و به اصلاح طلبان ضرر زدند، اکنون این ضررها را در حمایت از آقای لاریحانی نمی بینند در حالی که می توانند در این راه رشد خوبی داشته باشند.

آقای لاریجانی در یک مصاحبه خوب گفتند که از هر جناحی از افراد شایسته استفاده می کنند که نشان می دهد ایشان فردی باهوش و کاربلد هستند و از پس این انتخابات بر می آیند و انشاالله موفق خواهند شد. برخورد خوبی با آقای لاریجانی نشان دهید.

برخی معتقدند احمدی نژاد هنوز طرفدارانی با یارانه و سهام دارد؟

ببینید آقای احمدی نژاد یک رای سنتی، احساسی و حتی مذهبی دارد، یعنی مردم در اقصی نقاط کشور به ایشان اعتقاد دارند و قطعاً به نفع ایشان پای صندوق های رای خواهند رفت. یعنی این افراد بدون شنیدن حرف های دیگر نامزدها از این پس خودشان را انتخاب می کنند. اما تعداد این آرا چندان قابل توجه نیست، اما مثبت و مبنای خوبی برای رای دادن است. آقای احمدی نژاد قطعا شکست خواهد خورد چرا که با دو جریان و مکتب (آقایان لاریجانی و جلیلی) و یارانشان مواجه است. چون آقای لاریجانی قطعا شکست خواهد خورد. منطقاً این خیلی چیزها را حل می کند، چه لطمه ای به کشور و نظام حکومتی زده اند.