تکلیف مالیات نقل و انتقال خودرو مشخص شد

دیوید منظور، رئیس سازمان مالیاتی کشور نوشت: مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۱۳۸۷ بر اساس ماده ۴۰ قانون ارزش افزوده وضع شد. این مالیات تا کنون هنگام انتقال سند توسط دفاتر اسناد رسمی اخذ می شد. بر اساس نظریه دادستان کل کشور مبنی بر اعتبار گرین کارت به عنوان سند مالکیت، با تغییر شماره ثبت مالیات اخذ می شود.

هفتم فروردین ماه سال جاری سامانه پرداخت آنلاین مالیات خودرو را ارائه کرد که بر اساس آن یک درصد ارزش خودروهای داخلی و دو درصد خودروهای وارداتی به عنوان مالیات دریافت می شود و افرادی که تمایل به تغییر نوبتی شماره ثبت نام دارند باید به شماره زیر مراجعه کنند. سیستم نوبت دهی افرادی که تمایل به پرداخت مستقیم این مالیات را دارند نیز می توانند با مراجعه به سایت سازمان مالیاتی این مالیات را به صورت خوداظهاری پرداخت کنند.

در گذشته دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال خودرو مالیات دریافت می کردند و اکنون پرداخت آن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کنترل می شود و همچنین دفاتر اسناد رسمی به دو صورت قابل پرداخت هستند. ابتدا از طریق سایت سازمان امور مالیاتی و ثانیاً از طریق سامانه تعویض پلاک، شهروندان می توانند نسبت به تعویض پلاک اقدام کنند.

همچنین شهروندان می توانند از طریق سامانه تلفنی 1526 سازمان امور مالیاتی در این زمینه سوالات خود را مطرح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید