جزئیات تاریخچه وام های تشویقی ازدواج دهه شصت چیست؟

جزئیات تاریخچه وام های تشویقی ازدواج دهه شصت چیست؟

وام ترویج ازدواج از دهه 60 به چه کسانی و چقدر داده شده است؟

وام محرک ازدواج دهه 60 انسیه هزالی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد که برخلاف تصور برخی که فکر می کردند باید شرایط همه را در بر بگیرد، داستان متفاوت است و فقط به برخی از زوج های جوان اختصاص دارد.

به گزارش فردا؛ هدف از وام ازدواج 1403 مشخص است، اما دولت اخیراً مشوق هایی را برای ازدواج در دهه 60 اعلام کرده است. این وام در دهه 60 که 1200000 پسر و 550000 دختر هنوز مجرد هستند به همه داده نمی شود، اما برای دریافت آن باید در روستا یا شهری زیر 20000 نفر زندگی کنید در این دو مورد 500 میلیون تومان است. وام تشویقی ازدواج به حساب شما واریز می شود.

شرایط وام تشویقی ازدواج دهه 60 چیست؟

وام ازدواج دهه 1960 که به سرعت دهان به دهان گسترش یافت، فقط برای متولدین دهه 1960 که در روستا یا شهرک با جمعیت کمتر از 20000 نفر زندگی می کنند، قابل استفاده است. وام ترویج ازدواج شامل 100 میلیون تومان تسهیلات ازدواج، 200 میلیون تومان خرید جهیزیه و 200 میلیون تومان وام اشتغال است.

ضمنا سقف امکان پرداخت جهیزیه برای هر زوج حداکثر 100 میلیون تومان است که قرار است در قالب کارت اعتباری ارائه شود. حداکثر مدت بازپرداخت 36 ماه است. مجموع این اعداد نیز نشان می دهد زوج هایی که شرایط بالایی دارند باید وام 500 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد دریافت کنند.

البته سکونت در روستا یا شهرستانی با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر تنها شرط اخذ این اعتبار نیست. وام محرک شصت ساله به افرادی تعلق می گیرد که تاریخ تولد آنها بین 1 فروردین 1360 تا 29 اسفند 1369 و تاریخ ازدواج آنها بین 30 خرداد 1402 تا 29 اسفند 1402 باشد. ضمناً زوجین باید مجرد و دارای حساب باشند. در بانک مهر از دیگر شرایطی است که زوج های دهه شصتی ندارند و خبری از وام نیست.

چند نفر وام ترویج ازدواج گرفتند؟

4600 نفر یعنی 2300 زوج در دهه 1960 برای دریافت وام تشویقی اقدام کردند اما تنها 1200 زوج واجد شرایط دریافت وام شدند. بر اساس اطلاعات منتشر شده این افراد با بانک و معاونت روستا آشنایی داشتند. 500 زوج توانستند از بین واجدین شرایط وام دریافت کنند. بقیه باید مراحل اداری را طی کنند که گزارش شده که زمان بر و خسته کننده است.
البته هستند کسانی که نه توانایی آوردن ضامن و نه توانایی پرداخت اقساط را ندارند و در نتیجه از گرفتن وام منصرف شده اند.

تفاوت وام ازدواج 1403 چیست؟

در مورد وام ترویج ازدواج دهه 60، بسیاری از کسانی که هنوز در صف ازدواج هستند، با خوشحالی تصور می کنند که تسهیلات جدیدی به آنها داده می شود، غافل از اینکه این وام تحت هر شرایطی به همه تعلق نمی گیرد. افرادی که واجد شرایط فوق نباشند مشمول همان وام ازدواج ۱۴۰۳ به شرح بودجه سنواتی می شوند. قانون بودجه میزان وام ازدواج امسال برای پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال را 350 میلیون تومان تعیین کرد. مابقی 300 میلیون تومان. به این معنی که تعداد وام ازدواج به ترتیب 59 درصد و 67 درصد افزایش یافته است.

البته گرفتن وام ازدواج هرگز بدون محدودیت نبوده است. از آنجایی که منبع مشخصی برای دریافت وام های 350 و 300 میلیونی وجود ندارد، همواره این نگرانی وجود داشت که بانک ها قانون را دور زده و عده ای نتوانند وام ازدواج دریافت کنند. بانک ها از دادن وام خودداری می کنند زیرا سود این تسهیلات بدهی اندک است و نمی توانند اعتبار و تضمین کافی دریافت کنند.

البته وقتی صحبت از معوقات می شود، نمی توان از آخرین آمار وام های پرداخت شده که از سوی بانک مرکزی اعلام شده چشم پوشی کرد. این موسسه اعلام کرد که در مجموع 5638 فقره تسهیلات اعتباری خرزالحسنه ازدواج و زایمان از ابتدای سال جاری تا 20 اردیبهشت ماه پرداخت شده است. این در حالی است که سهم وام زوجیت 4084 همات بوده است که به این معنی است که با افزایش 28 درصدی پرداخت وام باید کمی از نگرانی خود بکاهیم.
با این حال، به همان اندازه که نگرانی در مورد انتظار در صف وام ازدواج 1403 وجود دارد، ظاهراً هیچ صفی برای وام تشویقی ازدواج دهه 60 وجود نخواهد داشت، اگرچه هنوز برای گفتن این موضوع زود است زیرا اطلاعاتی درباره نحوه اعطای این وام ارائه نشده است. اما از آنجایی که دولت اعلام کرد در صورت تکمیل مراحل اداری و تحویل مدارک، هیچکس عقب نخواهد ماند زیرا سقف قراردادی که با معاونت روستایی و تامین اجتماعی کشاورزان و بانک مهر منعقد شده است. ظرفیت پوشش تمامی زوج های روستایی بالای 60 سال حال باید دید دولت برای اعطای این وام چگونه پیش خواهد رفت و آیا تا پایان دهه شصت می تواند آن را دریافت کند یا خیر.