جزئیات افزایش وام ازدواج 100 میلیون تن بیشتر وام ازدواج در این سنین

جزئیات افزایش وام ازدواج 100 میلیون تن بیشتر وام ازدواج در این سنین

روز جدید نماینده مجلس با اشاره به پیشنهادات این کمیته در زمینه وام ازدواج گفت: کمیته اجتماعی مبلغ وام ازدواج برای هر دختر و پسر را 150 میلیون تن پیشنهاد کرد. همچنین برای تشویق جوانان به ازدواج در سنین مناسب، افزایش 100 میلیون تومانی برای ازدواج پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال در نظر گرفته ایم.

فاطمه قاسم پور با بیان اینکه در سال های گذشته اقلامی مانند یارانه شیرخشک، کسر زایمان طبیعی، آموزش زنان باردار و شیرده در زمینه تغذیه سالم، حمایت از اجرا و نظارت بر برنامه اصلاح تغذیه کودکان زیر پنج سال است. در قوانین بودجه گنجانده شدند گفت: با تغییرات ایجاد شده شاهد ذکر برنامه ها و فعالیت های دستگاه ها به این شکل نیستیم. اما بر اساس مفاد تبصره های بودجه و برخی از ابزارهای اصلی، اعتباراتی پیش بینی شده است که قابل تامل است.

وی افزود: در لایحه بودجه سال 1401 دو تبصره 14 و 17 به موضوع حمایت از موالید توجه شده است. در تبصره 17 دولت 120 هزار میلیارد ریال برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان در نظر گرفته است.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اجرای برخی از موارد مندرج در قانون جمعیت منوط به تصویب در بودجه سنواتی است، گفت: حقوق کودک و خانواده، حمایت و تسهیلات برای مادران شاغل. ، معافیت 15 درصدی مالیاتی برای هر فرزند، کارت زایمان، وام ازدواج، اعتبار و جعل مسکن از مواردی است که در لایحه بودجه قید نشده است. یعنی در سال 1401 به طور کلی مصالح مذکور مورد توجه قرار گرفته است. این شرایط کار را به صورت موردی و همچنین پیگیری را با مشکل مواجه می کند.

کاسم پور تاکید کرد: همچنین تسهیلات قرضه الحسنه برای ازدواج جوانان، قرضه الحسنه برای زایمان و ساخت ودیعه و جعل منازل که در قانون بودجه سال 1400 در تبصره 16 ذکر شده است، تبصره 16 امسال به صورت خلاصه شده است. و تصمیم در مورد جزئیات به طور کامل برای تهیه آیین نامه آن به بانک مرکزی ارائه می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهادات این کمیسیون در زمینه وام ازدواج گفت: سال گذشته علاوه بر افزایش تسهیلات وام ازدواج، این افزایش را به تدریج برای حمایت از جوانان در نظر گرفتیم. مردم امسال طبق روالی که پارسال در قانون بودجه 1400 داشتیم، کمیسیون اجتماعی مبلغ وام ازدواج برای هر دختر و پسر را 150 میلیون تن پیشنهاد کرد و همچنین برای تشویق جوانان به ازدواج حق سن، افزایش 100 میلیون تومانی برای ازدواج پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال در نظر گرفته ایم، در واقع هر دختر و پسر مشمول این سن از 250 میلیون تومان وام ازدواج بهره مند می شوند.البته این موضوع باید توسط کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: همچنین امسال برای بازپرداخت وام ازدواج 10 سال در نظر گرفته ایم که این مدت در سال گذشته 7 سال تعیین شد. همچنین یکی از سوالات جوانان در هنگام گرفتن وام ازدواج موضوع ضمانت نامه بود که در سال جاری نیاز به معرفی ضامن نبود و در عوض کافی است سفته یا ضمانت نامه معتبر به کارکنان با چک معتبر ارائه شود. .

رئیس کمیته آسیب های اجتماعی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع درمان ناباروری گفت: افزایش و تجهیز مراکز ناباروری. این مشکل در قانون بودجه 1400 با عنوان «بیمه کامل درمان ناباروری و افزایش و تجهیز مراکز ناباروری» تحت عنوان وام یارانه ای سیاست های سلامت و جمعیت به ترتیب با وام 7000 میلیارد ریال و 6000 میلیارد ریال مشاهده شد. اعتبار لایحه پیشنهادی در موضوع حمایت از درمان ناباروری ۶۶ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به بیمه ناباروری گفت: در قانون بودجه 1400 علاوه بر بیمه ناباروری، تسهیلات قرض الحسنه برای زوج های نابارور در نظر گرفته شد. این تسهیلات در تبصره 1401 در قالب تبصره 16 آمده است که مانند این تبصره مبهم است: «در روند اجرا و نظارت اختلال ایجاد می کند.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی افزود: کاهش وام بیمه ناباروری و بلاتکلیفی در اعطای وام به زوج های نابارور در این لایحه انجام شده است، در حالی که طبق آمار حدود 3.5 میلیون زوج نابارور در این لایحه وجود دارد. کشور «هزینه بالای درمان یکی از موانع بچه دار شدن این زوج ها و محروم شدن از حق بچه دار شدن است.

کاسم پور خاطرنشان کرد: تغییرات عمده ای که دولت در ساختار لایحه بودجه ایجاد کرده است، چالش های زیادی را در روند اجرای قوانین و سیاست ها ایجاد می کند. ضمن اینکه به دلیل مبهم بودن نظرات، امکان نظارت نظارتی را کاهش می دهد و این می تواند چالش های زیادی را در موضوعات مهمی مانند خانواده، زنان و زایمان ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید