نداشتن کارت پایان سابقه کار مانعی برای دریافت وام سنین باروری است.

نداشتن کارت پایان سابقه کار مانعی برای دریافت وام سنین باروری است.

به گفته رئیس خدمات اجتماعی فاراژ، افرادی که غایب تلقی می شوند در حال حاضر در قانون از تعدادی خدمات مانند وام مراقبت از کودکان محروم هستند.

این وام یکی از ابزارهای الزامی بودجه 1401 برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت است. بر این اساس بانک مرکزی در سی و یکمین فرودین سال جاری دستورالعمل پرداخت وجوه تولد را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بر اساس دستورالعمل طرح وام تولد فرزند، به پدران فرزندانی که تاریخ تولد آنها از اول فروردین ماه سال 1400 به بعد در ایران متولد شده اند، در صورت زاد و ولد شهر محل تولد پدر یا فرزند، تسهیلات اعطا می شود. بالای 2.5 نیست

به گفته سحابی، رئیس اداره اعتبارات بانک مرکزی، این وام برای فرزند اول 20 میلیون تومان، فرزند دوم 40 میلیون تومان و در نهایت برای فرزند پنجم مبلغ 100 میلیون تومان پرداخت می شود. و دوقلوها نیز دو فرزند محسوب می شوند. وام مربوط به پدرانی که سابقه کار ندارند از ابتدا مورد اعتراض قرار گرفت.

بر اساس بخشنامه ششم تیرماه بانک مرکزی مقرر شد اخذ هر نوع وام مستلزم ارائه مدارک و مستندات احراز وضعیت مشمولیت افراد در سازمان نوبت دهی باشد و بر این اساس تنها افرادی که دارای پرسش و پاسخ در سیستم حین تماس می تواند وام مراقبت از کودک را دریافت کند.

این بخشنامه بانک مرکزی با اعتراضات زیادی همراه بود و بسیاری آن را علیه قانون حمایت از خانواده و جوانان خواندند.

در همین راستا آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: ضمن توقف اجرای بخشنامه موضوع استعلام از سامانه گمرکی، هماهنگی های لازم با سازمان سامانه مشترک گمرک برای تسهیل انجام شود. پرداخت وام مشخص شده به متقاضیان.

پس از مطرح شدن این موضوع بود که مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان با ارسال فیلمی از شرایط و عدم پرداخت وام فرزندآوری خبر دادند. که بر اساس پیگیری های باشگاه خبرنگاران جوان از بانک مرکزی اعلام شد: رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود گفت: بانک مرکزی در حال هماهنگی با سازمان نظام وظیفه برای رفع این درخواست است. فسخ کارت خدمت از مدارک اعطای وجوه و بخشنامه بانک مرکزی پس از این هماهنگی صادر می شود لذا این هماهنگی هنوز نهایی نشده است.

بانک مرکزی منتظر پاسخ نظام مالیاتی برای وام کودکان است!

معاون معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان جناب آقای وحید یامین پور در خصوص شرایط معوقه وام فرزند در صفحه توئیتر خود نوشت: بر اساس بند 10 قانون خدمت سربازی، بازپرداخت وام بستگی به پرس و جو در مورد وضعیت خدمات دارد. سالهاست که وام زوجیت از این شرط مستثنی شده است. با ابلاغ قانون جوانان، بانک ها در مورد وام کودکان بلاتکلیف شدند. بانک مرکزی نیز خواستار حذف این وام شده است اما سازمان نظام وظیفه هنوز پاسخی نداده است. با این حال از نمایندگان محترم مجلس تقاضا دارم قانون خدمات کشوری را برای سهولت ازدواج و فرزندآوری بررسی کنند.

برای اطلاع بیشتر از ماجرای وام فرزند و بلاتکلیفی آن به وزارت اقتصاد رفتیم.

آقای قربان اسکندری مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه ای وزارت اقتصاد گفت: تا جایی که اطلاع دارم کارت پایان خدمت برای وام فرزندخواندگی الزامی نیست.

اما پیگیری های باشگاه خبرنگاران جوان به همین جا ختم نشد و باز هم از بانک مرکزی در مورد شرایط اعتبار برای تربیت فرزند جویا شدیم.

سردار تقی مهری رئیس سازمان نظام وظیفه فراجا در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه پیگیری های ما در خصوص نظام وظیفه گفت: در حال حاضر مشمولانی که غایب قانونی محسوب می شوند مشمول سلسله های مشمولین خدمت نمی شوند. خدمات تحت قانون همه غایبان حدود 15 درصد هستند و باید تکالیف خود را انجام دهند. تسهیلات بانکی به مشمولان غایب سربازی تعلق نمی گیرد.

در عین حال به گفته کارشناسان وام هایی برای سنین باروری در راستای حمایت از قانون جوانان و حمایت از جمعیت مطرح شده است. قانونی که به نظر در اولویت نیست. حال باید منتظر ماند و دید آیا بانک مرکزی به عنوان یکی از بخش های مهم بازپرداخت وام سن باروری به فکر رفع این مشکل با نظام وظیفه است یا پایان کارت خدمت به عنوان مانع بزرگی بازپرداخت وام کودک آیا خود را نشان خواهد داد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید