هشدار ابری برای بحران پیری و کاهش جمعیت در کشور / تشویق جامعه به افزایش باروری و باروری

ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802036

در اردیبهشت 1393 سیاست های مشترک جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، اما این موضوع جدی گرفته نشد و امروز نگرانی بابت بحران پیری و کاهش جمعیت در کشور به وجود آمد. ترویج جامعه.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جمعیت پویا و جوان سرمایه هر جامعه است و رشد و توسعه در همه جوامع متاثر از پتانسیل جمعیت پویا و جوان خواهد بود. و جلوگیری از کاهش جمعیت، عوامل بسیاری از جمله عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جمعیت را به خطر می اندازد و عدم رفع موانع می تواند جامعه را به سمت سالمندی سوق دهد، از نظر جمعیت، زاد و ولد و پیشگیری از کاهش و پیری جمعیت باید به دقت برنامه ریزی و اجرا شود. کاملا توسط افراد آگاه
بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت ایران 79.9 میلیون نفر است که نسبت به سال 1335 بیش از چهار برابر افزایش یافته است و در فاصله سال های 1355 تا 1365 میانگین نرخ رشد جمعیت به حدود 4 درصد رسیده است، اما به دلیل کاهش نرخ زاد و ولد بین سال های 1390 تا 1395 به کاهش یافته است. 1.2 درصد است و این آمار نگرانی هایی را در مورد کاهش جمعیت و پیری ایجاد می کند و باید برای رفع این بحران تلاش کنیم.
همچنین به گفته دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت، در سال 1399 به نرخ رشد 0.6 درصدی کاهش یافتیم که کمترین نرخ رشد ثبت شده در تاریخ کشور بوده و زنگ خطری است که عوامل متعددی باعث شده است. از جمله عوامل اقتصادی و فرهنگی و همچنین پدیده تاج باعث آن شده است.

f04afabf 6f60 49ff b5f1 5e3b34d0ed62 خبر خاکستری

فرزندان کمتر، زندگی بهتر؛ شعاری که تبدیل به یک فرهنگ جعلی شده است
مجید محمدی، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی در جمع خبرنگاران گفت: کاهش زاد و ولد و جمعیت ما از اواخر دهه 60 با شیب تند آغاز شده است و این یک مشکل اساسی و عمیق است زیرا سیاست‌های مبتنی بر شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر است. اما این شعار کم کم به یک فرهنگ تبدیل شده و اکنون شاهد پیر شدن جمعیت و پیامدهای منفی آن هستیم.
وی ادامه داد: سیاست های جمعیتی تنها می تواند بر نرخ زاد و ولد تاکید کند و آن را به زیر سطح جایگزینی کاهش دهد و نرخ زاد و ولد زیر سطح جایگزینی به معنای سطحی از باروری است که برای بقای بلندمدت جامعه یا با تداوم این ناکافی است. سطح باروری در واقع، روند کاهش جمعیت با پیشی گرفتن از تعداد مرگ و میر بر تعداد تولدها انجام می شود.

سیاست های علمی برای افزایش میل جامعه به بچه دار شدن
در این میان این سوال مطرح می شود که برای افزایش تمایل جامعه به فرزندآوری چه سیاست های علمی لازم است؟ بررسی دلایل عدم تمایل به فرزندآوری، انجام مداخلات لازم مطابق با نتایج تحقیق، ایجاد انگیزه برای زایمان، تصویب قوانین حمایت از کودک، لغو قوانین محدودکننده فرزندان، رفع موانع ازدواج از قبیل اشتغال و مسکن و اطلاع رسانی به مردم. در مورد پیامدهای کاهش رشد جمعیت می تواند به افزایش تمایل جامعه به بچه دار شدن کمک کند و در پیشگیری از پیری جمعیت موثر باشد.

عوامل کاهش زاد و ولد در کشور
به همین دلیل تالار گفتمان فرزانه سادات کارشناس سلامت در جمع خبرنگاران یکی از مهم ترین دلایل کاهش زاد و ولد در کشور را تغییر سبک زندگی زوجین و جوانان دانست و گفت: افزایش فاصله بین بارداری ها 5 سال تخمین زده می شود.
وی افزود: با توجه به روند افزایش میانگین سن ازدواج در کشور در سال های اخیر، تاخیر طولانی در تولد اولین فرزند و فرزندان بعدی منجر به از دست رفتن فرصت های مناسب بارداری می شود که به نوبه خود منجر به محدودیت زایمان می شود. زوج‌ها با ناباروری مشکل دارند، ایجاد فاصله طولانی بین ازدواج و تولد اولین فرزندشان باعث کاهش باروری برای مدت طولانی‌تری می‌شود.

اقتصاد نباید جلوی تولد کودکان را بگیرد/ حمایت از جمعیت با برگزاری کنفرانس محقق نمی شود
همچنین حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در نشست اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت با تاکید بر اینکه مسئولان باید به طور جدی به موضوع جمعیت رسیدگی کنند، گفت: در سال 55 حدود پنج درصد جمعیت ما مسن بودند که الان 20 درصد است. نزدیک می شود و پیش بینی می شود در آینده به نزدیک 30 درصد برسد و این پیری جمعیت به معضلی برای کشور تبدیل شود.
وی طلاق را چالشی جدی برای کشور عنوان کرد و گفت: طلاق در برخی نقاط به 25 و 30 درصد می رسد و این رقم کمتر از اقشار غنی و فقیر نیست و نمی توان این مشکل را تنها به مسائل اقتصادی مرتبط کرد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی رابطه دختر و پسر را عادی کنیم و از این موضوع غافل شویم، دیگر افراد تمایلی به ازدواج نخواهند داشت و در نتیجه چالش های تولد و جمعیت به وجود می آید.
حجت الاسلام رفیعی گفت: اینکه می گویند مشکلات اقتصادی مانع تولد می شود درست نیست هرچند مشکلات اقتصادی هم بی تاثیر نیست اما نباید جلوی اقتصاد را برای زایمان گرفت.
وی اشتغال زنان را یکی از بهانه های جلوگیری از زایمان برشمرد و گفت: اشتغال منافاتی با تولد فرزند ندارد، هرچند کارفرمایان نیز باید در این زمینه شرایط زنان را نیز در نظر داشته باشند؛ در حالی که این امر موجب می شود تا کارفرمایان نیز در این زمینه نقش داشته باشند. در برخی شهرها نرخ زاد و ولد در حال نزدیک شدن به صفر است و این می تواند مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند.

3b897a0c 09f0 4a05 afee 258be903f59f خبر خاکستری

رفیعی خاطرنشان کرد: انگیزه برای بچه دار شدن بسیار مهم است و می توانیم مانند برخی کشورها برای افزایش انگیزه به زنان خانه دار باردار یک یا دو سال حقوق بدهیم.
یکی از اعضای هیئت علمی جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه موضوع زایمان باید در حوزه فرهنگی ترویج شود، گفت: سریال ها و فیلم هایی ساخته شده است اما متاسفانه نتوانسته ایم نکات مثبتی را درباره زایمان ارائه کنیم. در آنها.”
وی بر گسترش کار تبلیغی در حوزه زایمان تاکید کرد و افزود: این یکی از مهمترین مولفه های توان جمعیتی است و اگر در این زمینه تلاش نکنیم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
رفیعی خاطرنشان کرد: صیانت از جمعیت با برگزاری همایش محقق نمی شود، بلکه باید وارد عرصه عمل شویم و کارهای اجرایی را دنبال کنیم که وزارت بهداشت و پرسنل بهداشت و درمان کشور در این زمینه نقش مهمی دارند.

تاثیر همه گیری تاج و تخت بر جمعیت
البته در دو سال اخیر باید به تاج اشاره کرد که یکی از عوامل کاهش باروری در این دو سال است و زوج هایی که قصد بچه دار شدن داشتند به دلیل ترس از تاج این موضوع را موقتاً کنار گذاشتند.
به همین دلیل فرزانه سادات فرود، کارشناس بهداشت گفت: یکی از چالش های اساسی کشور در زمینه باروری پایین بودن نرخ زاد و ولد نسبت به نرخ جایگزینی است که می تواند در درازمدت این تعداد را کاهش دهد. از جمعیت جوان تا نرخ منفی رشد جمعیت.» از جمعیت عمومی و پیری جمعیت، رشد جمعیت در حال حاضر نیاز جامعه و توسعه کشور در این راستا است، ضمن شناسایی موانع ازدواج و زایمان این موانع ساختاری. و با فراهم کردن زیرساخت های لازم، جوانان باید ازدواج کنند و باروری را افزایش دهند.
وی ادامه داد: مهمترین مشکل در حوزه جمعیت چه در سطح کلان و چه در سطح دانشگاه حرکت جمعیت به سمت سالمندی و زاد و ولد پایین در کشور و استان است. این امر منجر به افزایش مشکلات مردم شده است، زیرا هنوز مشخص نیست که این بیماری چه زمانی از بین می رود یا راهی برای درمان پیدا می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید