بحران جمعیت و لزوم تغییر رویکردهای فرهنگی کشور در ارتقای باروری


ساعت: 15:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890397

با استفاده جدی از ظرفیت فرهنگی و اجتماعی کشور برای رشد زاد و ولد می توان از افتادن به سیاهچاله جمعیتی جلوگیری کرد، در غیر این صورت پنجره جمعیتی به روی کشور بسته خواهد شد و کشور برای چندین دهه در معضلی ویرانگر گرفتار خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ چند سالی است که کارشناسان از بحران جمعیتی ایران که کشور به سمت آن می‌رود صحبت می‌کنند و اگر هر چه زودتر به خود نیاییم و فکری برای مقابله با این خطر نکنیم، گرفتار می‌شویم. سیاهچاله جمعیتی که بیرون آمدن از آن دشوار خواهد بود این سادگی ممکن نخواهد بود و ممکن است یک قرن طول بکشد.

در مورد مسئله مهم جمعیت مصاحبه با خجت الاسلام محمد بیرانوند کارشناس مشاوره خانواده و فعال در حوزه آموزشی با موضوع بحران جمعیتی تهیه کردیم:


– صاحب نیوز: به نظر شما ریشه دخالت کشور در این معضل و کاهش زاد و ولد در ایران چیست؟

با نگاهی به سوالات مختلف در رابطه با جمعیت به این نتیجه می رسیم که بین سال های 1330 تا 1340 بیشترین فرزندان در کشور متولد شده اند و پدران و مادرانی که در این دهه فرزندی به دنیا آورده اند خدمات بزرگی به جمعیت کشور انجام داده اند. کشوری که 30 میلیون نفر به دنیا می آورند، اما از سوی دیگر تحت تأثیر فضای فرهنگی ایجاد شده و اصالت رفاه و لذت ایجاد شده در جامعه، به جای اینکه سعی کنند فرزندان خود را وظیفه شناس و بازیگوش تربیت کنند. نقشی، کمک های اجتماعی کردند و با این عبارات که ما در تربیت فرزندان جان خود را هدر دادیم و جان خود را از دست دادیم و مثل ما نباشید، اما از طرفی تبلیغات رسانه های مختلف مانند صدا و سیما با تدابیری مانند معرفی افراد به عنوان افراد موفق و الگوهایی که فرزندان کمتری دارند، این امر باعث ایجاد مشکل می شد.


– صاحب نیوز: به نظر شما مشکلات اقتصادی در جامعه تاثیری نداشته، به جایی رسیده که در آستانه خطر جمعیتی قرار داریم؟

– بله، مشکلات اقتصادی هم در ایجاد این وضعیت جمعیتی موثر است، اما نمی توان این را دلیل اصلی دانست، بلکه دلیل اصلی آن مشکلات فرهنگی است، چرا که نمونه های زیادی از تخلفات کسانی وجود دارد که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، اما ندارند. کودکان و به عنوان مثال، به جای آنها کودکان را از حیوانات خانگی یا از کسانی که وضعیت مالی خوبی ندارند، اما فرزندان بیشتری دارند، نگه می دارند.


– صاحب نیوز: از چند سال پیش که خطر بحران جمعیتی در کشور مطرح شد چند درصد از جامعه به این موضوع حساس شده اند؟

– متأسفانه درصد کمی از جامعه نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده اند، زیرا افکار عمومی تحت تأثیر دولت ها و رسانه ها هستند و در این زمینه این نهادها نقش خود را به اندازه کافی ایفا نکرده اند، اما به دلیل اهمیت جایگاهی داشته و دارد. جامعه، پژوهشگران در این راستا مقالاتی تهیه و منتشر کردند و یا مبلغان مذهبی و فرهنگیان فعالیت های برجسته ای در رابطه با این معضل در جامعه انجام دادند. اما با روی کار آمدن دولت جدید، در یک سال اخیر اتفاقات خوبی در حمایت از نرخ زاد و ولد رخ داده است، مانند حمایت های اقتصادی و مالی و مبارزه با جریانی که سقط جنین را تحت فشار قرار می دهد و حداقل کشور بیرون آمده است. بی توجهی به سخنان رهبر انقلاب در این مورد.


صاحب نیوز: برای جلوگیری از گرفتار شدن در این سیاهچاله جمعیتی چه باید کرد؟

– اگر بخواهیم در سیاهچاله جمعیتی نیفتیم و پنجره جمعیتی جلوی ما بسته نشود، حدود شش سال فرصت داریم که دو سال آن باید به اطلاع رسانی و ترغیب مردم و فرهنگ سازی با اقدامات مختلف فرهنگی و انفجاری برسیم. آگهی ها. در این راستا پنج موضوع فرهنگی وجود دارد که برای دستیابی به رشد جمعیت و جلوگیری از بحران جمعیتی باید به آن توجه شود، فعالان فرهنگی باید بر این پنج موضوع تمرکز کنند که عبارتند از: ازدواج زودهنگام، شکوه مادری، کار با فرزندان مجرد، مبارزه سقط جنین و مبارزه با آداب و رسوم نادرست ازدواج در اصفهان.


– صاحب نیوز: با توجه به اینکه به بحران جمعیتی می گویند ابر بحران، آیا نباید در کشور اردویی برای پیگیری این موضوع تشکیل شود؟

– زمانی که برخی از نمایندگان پس از ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص جهاد تبیین و صدور حکم جهاد تبیین، اقدام به اختصاص بودجه برای تشکیل قرارگاه در این خصوص کردند، رهبری صراحتا وارد عمل شدند و مخالفت کردند. این عدد و گفت که منظور از جهاد از تبیین تشکیل سازمان بوده و ستاد برای این کار نیست، بلکه هدف ایجاد رویکردی در مراکز فرهنگی اجتماعی و فعالیت هایی است که به این معضل می پردازند. به نظر من در بحث جمعیت نیز وضعیت به همین منوال است و باید امور کشور را به سمت مشکلات جمعیت سوق داد که باید از بالاترین سطوح نظام شروع شود. نشست سران سه قوه و به سطوح پایین جامعه تسری می یابد.

در حال حاضر دستگاه های مختلف دولتی دارای شبکه های متفاوتی در بین مردم هستند که می توانند با ایجاد رویکرد جمعیت شناختی در این شبکه ها و در فعالیت های خود به این هدف دست یابند.


صاحب نیوز: چرا این موضوع را در اولویت انتخاب می کنید و روی آن کار می کنید؟

– اینجانب علاوه بر کارشناس تبلیغ حوزه، مشاور متخصص و عضویت در گروه تخصصی خانواده دفتر تبلیغات اسلامی نیز هستم و از این رو در زمینه مطالعات و تحقیقاتی که انجام دادم، به نتیجه گیری اینکه این موضوع در کنار سایر مشکلات کشور از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است و باید روی آن کار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید