افزایش سن ازدواج و از دست دادن دوران طلایی باروری / تولد، مرگ و میر و مهاجرت عوامل موثر بر تغییر جمعیت است.


ساعت: 11:16
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838649

رئیس اداره بهداشت و علوم پزشکی خراسان شمالی گفت؛

مریم پورادین گفت: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر جمعیت افزایش سن ازدواج است که سن طلایی باروری را تغییر می دهد چرا که بهترین سن برای باروری برای زنان 20 تا 30 سالگی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مریم پور آدینه مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرترک با بیان اینکه چند موضوع در شاخص های جمعیتی استان حائز اهمیت است و به آن پرداخته شده است، گفت: یکی از این شاخص ها مربوط به زایمان های بدون درمان در سال های اخیر است. ، موجی از کاهش و افزایش موالید را شاهد بوده ایم.

این مسئول میزان مرگ و میر را نیز یکی دیگر از عوامل تغییر درصد جمعیت عنوان کرد و گفت: بر این اساس، تحت تأثیر بیماری های عروق کرونر قلب و سایر بیماری های عفونی، تصادفات و بیماری های قلبی عروقی نقش بسزایی در مرگ و میرهای غیر عفونی دارند. “جمعیت در حال تغییر است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از شاخص های تغییر جمعیت، میزان مهاجرت است که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از مرکز ایران، خراسان شمالی با سرعت بالایی از روستا به شهر، شهر به مرکز استان و مرکز استان به سایر استان ها در حال حرکت است. بر این اساس نرخ مهاجرت استان خراسان شمالی نسبت به سایر استان ها بیشتر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: همه تشکل های سیاسی باید در زمینه مسائل اقتصادی و محرومیت زدایی تلاش کنند تا شرایط زندگی در روستاها بهبود یابد تا مردم مهاجرت نکنند.

پورادین گفت: متاسفانه در حال حاضر نرخ رشد جمعیت در روستاها کاهش یافته و تعداد موالید در بسیاری از روستاها کاهش یافته است.

وی گفت: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر جمعیت افزایش سن ازدواج است که سن طلایی باروری را تغییر می دهد چرا که بهترین سن برای زنان 20 تا 30 سال است.

این مسئول افزود: بر اساس آخرین سرشماری در خراسان شمالی، سن ازدواج زنان 23.4 سال و مردان 27.5 سال است که نسبت به سرشماری های قبلی یک سال افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم بعدی این است که اختلاف سنی فرزند اول و دوم پنج سال است و گفته می شود اگر زنی بخواهد فرزند سوم و چهارم داشته باشد ممکن است شرایط سنی اجازه ندهد.

پورادین افزود: بحث بعدی در روند کاهش جمعیت، ناباروری است که خراسان شمالی در خطر ناباروری اولیه متوسط ​​قرار دارد و افزایش سن ازدواج باعث ناباروری در خانواده هایی شده که می خواهند بچه دار شوند.

وی افزود: شاخص ناباروری اولیه در استان 10.7 تا 12.9 درصد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید