حضور اتباع افغانستانی در جمع معلمان ایرانی

حضور اتباع افغانستانی در جمع معلمان ایرانی

علی فرهادی در یک نشست خبری در واکنش به تعبیر نادرست یکی از هنرمندان کشورمان، اظهار داشت: یکی از هنرمندان خوب کشورمان از صحبت های من درباره آموزش جهادی مهاجران افغانستانی سوء تفاهم کرده است صفحه شخصی و احتمالاً تفسیر نادرستی از کلمات من است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران سال هاست که بدون کمک دولت افغانستان و هیچ یک از نهادهای بین المللی تنها برای جلوگیری از عقب افتادن مهاجران از تحصیل و به دلیل دلسوزی و مهربانی این نظام، فضا، تجهیزات و معلمان خوب کشورمان فراهم شده است. او همچنین برای دانش‌آموزان افغانستانی آموزش و پرورش می‌داد و آنها با دانش‌آموزان ایرانی در کلاس‌های درس ما می‌نشینند و درس می‌خوانند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این جلسه عنوان کردم که در صورت وجود بی سوادی در بین اتباع افغانستانی، تحصیل کرده های افغانستانی می توانند به صورت جهادی به آنها آموزش دهند، در قالب «تدریس جهادی» تاکید می کنم. این برای این است که آنها باسواد شوند و افغان ها در مکاتب کشور ما معلم نبوده و نخواهند شد.

وی تاکید کرد: جذب و جذب معلم فقط از طریق آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان انجام می شود و فقط اتباع ایرانی توسط وزارت آموزش و پرورش استخدام و اجازه ورود به مدارس را خواهند داشت و اصلا معلم افغانستانی نداریم. در حال حاضر همین معلمان ایرانی تعداد زیادی از دانش آموزان افغانستانی را در مدارس جمهوری اسلامی ایران تحت پوشش دارند.

فرهادی در ادامه گفت: آنچه این هنرمندان به آن اشاره کردند برداشت شخصی آنها از صحبت های من بود. ما فقط توصیه کرده ایم که در بین خود افغان ها، کسانی که توانایی لازم را دارند، بتوانند دانش آموزان افغان را خارج از مدرسه به عنوان جهادی تربیت کنند و در مبارزه با بی سوادی هموطنان خود تلاش کنند.