دلایل افزایش حضور اتباع افغانستانی در شهرهای مازندران/ حبس در انتظار کارفرمایانی است که از اتباع غیرمجاز استفاده می کنند.


ساعت: 11:00
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877730

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان مازندران اعلام کرد؛

گلمعلی کریم‌پور با تشریح علت افزایش تعداد افغان‌ها این روزها در شهرهای مازندران، گفت: هر کارفرمایی که از کارگران غیرمجاز و بدون پروانه کار استفاده کند قانوناً به حبس و جزای نقدی روزانه حدود 500 هزار جلد محکوم می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلمعلی کریم پور در گفت و گو با خبرنگار بلاغ، درباره دلایل افزایش تعداد افغان ها در این ایام به ویژه در شهرهای غرب استان، گفت:

وی افزود: بیش از یک ماه و نیم از آغاز به کار این طرح در استان مازندران می گذرد و این طرح همچنان ادامه دارد.

مدیر اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: تعدادی از اتباع افغانستانی از جمله مهاجرین و مهاجرین با داشتن مدارک قانونی لازم از وزارت کشور، کارت به صورت قانونی در کشور و استان حضور دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: در کنار این افراد تعداد قابل توجهی از اتباع افغانستان به لحاظ شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور که وجود داشته و دارند بدون هیچ مدرک اقامتی در کشور زندگی می کنند.

کریم پور گفت: از این رو دولت تصمیم گرفت برای شناسایی تعداد این افراد، سرشماری برای شمارش تعداد اتباع افغانستانی و محل و محل سکونت آنها در استان های کشور و البته در استان مازندران انجام دهد.

وی گفت: این طرح در ابتدا در استان‌های غیرممنوعه راه‌اندازی و اجرا شد، اما با توجه به اینکه تعداد این افراد در استان‌های ممنوعه نیز قابل توجه بود. سپس مقرر شد سرشماری اتباع تازه وارد افغانستانی فاقد مدرک در آن استان ها که مازندران یکی از آنهاست، انجام شود.

مدیر اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استان مازندران گفت: سیستم ها باید وارد شوید و سرشماری انجام دهید.

این مسئول گفت: با توجه به وجود دفاتر کفالت و اشتغال برای اتباع افغانستانی در استان مازندران، مقرر شد دستگاه های انگشت شمار واجد شرایط برای شمارش این افراد وجود داشته باشد.

کریم پور افزود: در استان مازندران 67 پیشخوان واجد شرایط داریم که نیمی از آنها سرشماری افغانستان را انجام و انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد: آخرین سرشماری اتباع افغانستان در سال 1394 انجام شده است. وی گفت: تعداد اتباع خارجی دارای مدارک قانونی در استان مازندران حدود 2800 نفر است که 95 درصد آنها افغانستانی هستند.

مدیر اداره امور اتباع و اتباع خارجی استان مازندران گفت: از آنجایی که اجرای طرح سرشماری به استان مازندران ابلاغ شد، به دلیل اینکه الزام سرشماری کامل همه این افراد نیازی به دستگیری نیروی انتظامی نداشت. طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، «تا پایان سرشماری اتباع افغانستانی بدون مجوز و فاقد مدرک را دستگیر نکنید، زیرا این افراد باید شمارش شوند.

این مقام مسئول بیان کرد: بنابراین همه این عوامل باعث شده تا اتباع افغانستانی مراجعه کننده به دفاتر سرشماری در شهرستان های استان بیش از گذشته دیده شوند.

کریم پور اذعان داشت: به دلیل اینکه استان مازندران جزو استان های ممنوعه بود، حضور افغان ها در آن استان بسیار محدود بود. به همین دلیل است که حضور و دید تعداد قابل توجهی از افغان ها در ملاء عام مردم را حساس کرده و گزارش های متعددی در این زمینه برای ما ارسال شده است.

وی تاکید کرد: پس از پایان سرشماری و بر اساس ابلاغیه وزارت کشور، تمامی افراد شناسایی شده در استان های غیر ممنوعه مستقر خواهند شد و ممنوعیت مازندران ادامه خواهد داشت.

مدیر اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی استان مازندران تصریح کرد: یکی از دلایل دید قابل توجه اتباع افغانستانی در غرب کشور نزدیکی آن به استان ممنوعه تهران است که حضور آنها در استان ها محدود می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقامت و اشتغال اتباع خارجی و افغانستانی بدون مدارک قانونی ممنوع است، گفت: وی خاطرنشان کرد: بنابراین این افراد فقط در استان های اعلام شده از سوی دولت ایران مجاز به اقامت و کار هستند و استان مازندران اقامت و کار ممنوع است.

کریم پور ادامه داد: البته استثنا هم وجود دارد و آن این است که به جز اتباع دارای مدارک، همسر قانونی ایرانی، مادر ایرانی یا سرمایه گذار خارجی؛ بنابراین مشکلی برای این افراد وجود ندارد.

وی گفت: شهروندان حق دارند در کارگاه هایی که دارای مجوز کار هستند کار کنند. نکته: کارفرمایان می توانند از اتباع خارجی استفاده کنند که اولاً باید ویزای کار و ثانیاً دارای مجوز کار از وزارت کار باشند.

مدیر اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران تاکید کرد: هر کارفرمایی که از کارگران غیرمجاز و بدون پروانه کار استفاده کند به حبس و جزای نقدی روزانه حدود 500 هزار تن محکوم می شود.

این مقام مسئول یادآور شد: کارفرمایان ایرانی باید طبق دستورالعمل وزارت کار عمل کنند تا مشمول پیگرد قانونی، حبس و جزای نقدی ریالی نشوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید