طرح ساماندهی اتباع بیگانه بلاتکلیف مانده است / برآورد 30 هزار اتباع غیرمجاز در استان کرمان


ساعت: 09:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890226

ساماندهی اتباع افغانستانی یکی از اولویت های اصلی این روزهای استان کرمان است. اما دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از تهیه طرحی برای ساماندهی اتباع بیگانه در استان خبر داد که هم اکنون به تهران ارجاع شده و با وجود اینکه دو بار از این طرح دفاع کرد، هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; سال هاست که کشور ما به ویژه استان کرمان میزبان اتباع افغانستانی است اما چالش اتباع غیرمجاز همواره مورد توجه بوده است. در این گزارش به بررسی دیدگاه های مدیرکل امور خارجه و امور مهاجرین استانداری کرمان و دادستان و انقلاب کرمان در این خصوص پرداختیم.

محمدرضا مهدلو در گفتگو با را آرمان; وی در خصوص وضعیت و تعداد شهروندان استان کرمان گفت: تعداد و آمار افرادی که به صورت قانونی به صورت گذرنامه برای کار، زیارت، سیاحت و… مراجعه کرده اند مشخص است و افرادی هستند که در کشور ما به عنوان پناهندگان برای سال ها، و آمار برای این تعداد نیز مشخص است.

مدیرکل امور اتباع خارجی و مهاجرین استانداری کرمان ادامه داد: اخیراً با توجه به اتفاقاتی که در افغانستان رخ داده است، تعدادی از اتباع در کشور و استان کرمان مجدداً ظاهر شدند و با اقدامات انجام شده، این افراد نیز سرشماری شدند. آمار و ارقام آنها و درک برخی از شهروندان وجود دارد که به دلایلی در سرشماری شرکت نکرده اند.

وی با بیان اینکه دولت تاکید کرده است با افرادی که در کشور حضور غیرمجاز دارند به شدت برخورد می شود، گفت: نمی توان آمار دقیقی از شهروندان غیرمجاز داد اما بر اساس سرشماری غیرمجازی پیش بینی می شود. احتمال حضور بیست تا سی هزار شهروند غیرقانونی در استان کرمان وجود دارد.

مهدلو افزود: تعداد اتباع و پناهندگان قانونی در استان کرمان حدود 70 هزار نفر است که این تعداد دارای کارت مهاجرت هستند و همچنین حدود 40 هزار گذرنامه خانوادگی در استان وجود دارد که تعداد آنها مشخص خواهد شد و حدودا وجود دارد. چهار میلیون شهروند در کشور

تبیین وضعیت بیمه، پرداخت مالیات و کار شهروندان در استان

مدیرکل امور اتباع خارجی و مهاجرین استان کرمان با بیان اینکه تعداد کمی از اتباع در شهرهای مهمان شهرهای رفسنجان و بردسیر هستند که مورد حمایت سازمان ملل هستند، گفت: بقیه مردم خارج از میهمان زندگی می کنند. شهرها و شهروندان ایرانی مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند.

وی افزود: همچنین اتباع خارجی می توانند به صورت کارفرمایی و انفرادی بیمه شده و از بیمه ها استفاده کنند و زمانی که قصد خروج از کشور را دارند تجربه بیمه خود را گرفته و همراه داشته باشند. اما یارانه نقدی که به شهروندان کشورمان پرداخت می شود به شهروندان تعلق نمی گیرد.

مهدلو در خصوص وضعیت پرداخت مالیات توسط شهروندان گفت: شهروندانی که دارای کارت کار هستند مبلغی را برای دریافت این کارت به اداره کار پرداخت می کنند و البته افرادی که دارای شرکت و گردش مالی هستند و بر این اساس به عنوان سرمایه گذار مشغول به کار هستند. آنها باید این هزینه های مرتبط را بپردازند.

مدیرکل امور اتباع خارجی و مهاجرین استان کرمان ادامه داد: وقتی وزارت کار برای اتباع کارت کار صادر می کند، در این کارت ذکر می کند که چه نوع کاری باید انجام شود و در قالب کار مذکور و اینکه آیا کارفرما و اگر محل کار خلاف مقررات است، گشت های مشترک متشکل از وزارت بهداشت، کار، اداره اتباع و فرماندار در این خصوص برخورد قانونی می کنند و به تخلفات در این خصوص نیز رسیدگی می شود.

وی بیان کرد: شهرداری برای برخی از افرادی که با پسماند کار می کنند مجوز صادر کرده است اما کسانی هم هستند که غیرمجاز کار می کنند و باید نظارت شود.

فعالیت هفت دفتر گارانتی در شهر کرمان

مهدلو با اشاره به فعالیت هفت دفتر کفالت در شهرستان کرمان، دو دفتر در رفسنجان و یک دفتر در زرند گفت: متقاضیان دفاتر کفالت باید شرایط و سوابق لازم را داشته باشند.

مدیرکل امور اتباع خارجی و مهاجرین استان کرمان با اشاره به اینکه دفاتر ما تعداد مشخصی از اتباع خارجی را تحت پوشش قرار می دهند، گفت: پیگیر ایجاد دفاتر در شهرستان های بردسیر و سیرجان هستیم و کار دفاتر مربوطه است. در حال پیش رفت.

وی در خصوص تجمع گسترده اتباع بیگانه در دفاتر ضامن ها تصریح کرد: به منظور احصای ورودی های جدید بسیاری از شهروندان به دفاتر مراجعه کردند و همچنین مردم برای دریافت کارت سفر، تمدید کارت سفر و غیره به دفاتر مراجعه کردند. موارد و این شرایط باعث ازدحام جمعیت شده است، در این مناطق با توجه به مهلت سرشماری کار انجام شده، دفاتر ضمانت‌نامه به روال عادی کار می‌کنند و شاهد ترافیک نیستیم.

مهدلو در خصوص بهره برداری از چندین مرکز در مجموعه بلدال امین گفت: در زمان اجرای پروژه به دلیل ازدحام جمعیت و دغدغه مردم منطقه دو تا سه مرکز در مجتمع بلدال امین ایجاد شد و در این زمینه فعالیت کردند. مدتی مجتمع بود، اما مالک موافقت نکرد که کار دائمی اتباع در این مکان انجام شود.

مدیرکل امور اتباع اتباع و مهاجرین استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا مراکز ارائه دهنده خدمات به شهروندان تجمیع می شوند، تصریح کرد: برنامه ای برای تجمیع مراکز نداریم چرا که دفاتر در مکان هایی کار می کنند که تمرکز وجود دارد. شهروندان

طرح پیشنهادی برای ساماندهی اتباع خارجی بلاتکلیف است

دادا سالاری در گفتگو با را آرمان; وی با تاکید بر اینکه ساماندهی اتباع سال ها دغدغه ما و درخواست جدی استان از شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی بوده است، گفت: در هیچ کجای دنیا اتباع خارجی به این شکل رها نشده است و ما این نگرانی را منتقل کرده ایم. .

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان ادامه داد: زمانی که فردی وارد کشوری می شود باید دارای گذرنامه و هویت باشد و این در حالی است که این افراد هنگام ورود به کشور ما فاقد گذرنامه و هویت هستند. بنابراین درخواست ما ساماندهی شهروندان است و در این زمینه مسئولان باید اقدام کنند.

وی تصریح کرد: استان وظایف خود را در این زمینه به خوبی انجام داد و طرحی به نام ساماندهی اتباع بیگانه در استان تهیه و به تهران ارسال کردیم و دو بار از این طرح دفاع کردیم اما به نتیجه نرسیدیم.

سالاری تاکید کرد: طرح پیشنهادی استان باید تا کنون تصویب و اجرا می شد اما هیچ اقدامی صورت نگرفته و این همچنان مطالبه ما و مردم است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت کشور برای سرشماری تا شهریورماه مهلت داده و آیا این اقدام موثر است، خاطرنشان کرد: این راه حل نیست زیرا باید هویت افراد مشخص شود. اما برخی برای سرشماری درخواست نمی کنند. پیشنهاد من این است که مطبوعات استان از شورای امنیت ملی، شورای اسلامی بخواهند اتباع را سامان دهند.




انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید