یارانه 250 هزار میلیارد تومانی در سال برای اتباع خارجی؛ آیا پروژه جابجایی جمعیت ایرانی با افغان ها موفقیت آمیز بود؟

یارانه 250 هزار میلیارد تومانی در سال برای اتباع خارجی؛  آیا پروژه جابجایی جمعیت ایرانی با افغان ها موفقیت آمیز بود؟

تلاش برخی مسئولان دستگاه های اجرایی به همراه برخی نمایندگان شورای اسلامی برای تحقق طرح جابجایی جمعیت ایرانی با اتباع افغانستانی از طریق تشکیل غیرقانونی سازمان ملی مهاجرت زیر نظر وزارت کشور و علاوه بر کمی و کیفی. افزایش خدمات اجتماعی برای شهروندان غیرقانونی که باعث حفظ و تثبیت آنها در ایران می شود. این در شرایطی است که گزارش ها حاکی از آن است که کمتر از نیمی از کل بودجه 11 هزار میلیارد تومانی قانون جمعیت جوانان سال 1401 به نهادهای ذیربط اختصاص یافته است. این امر به این دلیل است که مشکل کاهش جمعیت در ایران یک مشکل احتمالی، دراز مدت و قابل حل است و رشد جمعیت ایران متناسب با ساختار زمین و امکانات و ظرفیت داخلی است و نباید از آن استفاده کرد. بهانه ای که ممکن است از امروز در چند دهه آینده کشور با کاهش جمعیت روبه رو شود، بیایید به واردات جمعیت انبوه بدون عناصر ملی و مذهبی از خارج از کشور مبادرت کنیم، پس باید با اقداماتی از جمله دیپلماسی و کاهش جذابیت، اتباع افغانستان را به کشور خود بازگردانیم. زندگی در ایران

یارانه نفت، انرژی و مواد غذایی ایران حدود 90 تا 100 میلیارد دلار در سال برآورد می شود که به 85 میلیون ایرانی و بین 5 تا 7 میلیون مهاجر پرداخت می شود. بر این اساس به هر میلیون نفر بومی، مهاجر و اتباع خارجی در ایران سالانه یک میلیارد دلار یارانه پرداخت می شود. در مجموع هر سال حداقل 5 میلیارد دلار یارانه به اتباع خارجی پرداخت می شود که ارزش واقعی این یارانه بر اساس دلار 50 هزار تومانی بیش از 250 هزار میلیارد تومان است.

این در حالی است که دولتمردان دائماً ملت ایران را مقصر این یارانه می دانند، اما از پرداخت 250 هزار میلیارد تومان یارانه به اتباع خارجی و افغانستانی صحبتی نمی کنند. با این حال، درک این موضوع که اتباع خارجی در حال حاضر کارایی و مزایای بسیاری برای بخش‌هایی از حکومت دارند که می‌توانند از این اتباع مطابق با منافع حزبی، سیاسی و عقیدتی و در مواردی که ایرانیان تمایل کمتری به مشارکت دارند، استفاده کنند، دشوار نیست.

برخی معتقدند بسیاری از افغان های مقیم و مهاجر به ایران نیروهای مخفی طالبان هستند که آب ایران را قطع کرده و به عنوان نیابتی برای آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی جنگ نیابتی را با ایران آغاز کرده اند. برخی از رهبران آن هنوز آرزوی فتح اصفهان را دارند و حتی در درگیری های ماه گذشته در مرز ایران، هزاران بمب گذار انتحاری برای حمله به ایران آماده شده بودند.

اعطای تابعیت سیاسی به میلیون ها افغان مقیم ایران توسط مجلس

در کنار حمایت روزافزون اتباع افغانستان در ایران توسط دولت؛ محمود احمدی بیگش نماینده مجلس مدعی شد؛ طرح سازمان ملی مهاجرت تنها به دنبال انتقال جمعیت و قانونی کردن حضور میلیون‌ها شهروند افغان در ایران و زمینه‌سازی برای اعطای تابعیت سیاسی به آنها بدون نگرانی از مهاجرت سالانه 150 تا 200 هزار نیروی متخصص ایرانی است. وضعیت میلیون ها ایرانی خارج از کشور

افزایش غیرقانونی و غیرطبیعی اتباع افغانستانی در برخی شهرهای ایران از جمله قم که افغان ها مجاز به خرید و فروش ملک و ثبت اسناد به نام خود هستند، نشان می دهد که نه تنها اراده جدی دستگاه های اجرایی برای کنترل و برخورد با ورود بدون قاعده یا غیرقانونی بودن اتباع افغانستانی به ایران که با نادیده گرفتن آسیب های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گسترده ناشی از حضور بیش از 5 تا 7 میلیون اتباع افغانستانی در ایران، درصدد تسهیل ورود و اقامت خود در کشور هستند. به گونه ای که شورای اسلامی یازدهم در آبان ماه 1401 طرح کلی سازمان هجرت کشور را تصویب کرد که این طرح توسط مرکز پژوهش های شورای اسلامی و با ترجمه ناقص قانون اقامت آلمان و بدون در نظر گرفتن شرایط ارائه شده است. تفاوت قابل توجهی در شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و حتی حجم جمعیت پناهندگان در هر دو کشور و توسط برخی نمایندگان شورای اسلامی پیگیری می شود. طرحی که مدعی کنترل و ساماندهی حضور غیرقانونی اتباع بیگانه در ایران است، اما در عمل به دنبال بسترسازی حداکثری پذیرش و ادغام اتباع بیگانه با حداقل شرایط و شاخص های توسعه انسانی است و این امر به شرطی است که کشور بتواند در معرض شدیدترین و نگران کننده ترین بحران فرار مغزها و مهاجرت نخبگان و متخصصان ایرانی قرار گرفته است.

تداوم و گسترش سیاست درهای باز از جمله عدم ساماندهی و کنترل مرزهای شرقی، صدور روزانه هزاران ویزای توریستی غیرقابل بازگشت، تمدید خودکار روادید توریستی، ویزای زیارتی، بازدید و درمان و… لغو و کاهش جریمه ورود و اقامت غیرقانونی به کشور، دسترسی آسان اتباع خارجی – عدم اثبات ورود و اقامت قانونی – به انواع خدمات آموزشی و بهداشتی به همراه برنامه های متعدد و متنوع در اکثر صدا و سیما. شبکه های جمهوری اسلامی ایران، این امر نشان دهنده برنامه ریزی هدفمند بدون در نظر گرفتن الزامات مربوط به منافع و امنیت ملی و همچنین رعایت شاخص های جمعیتی، قومی، مذهبی و اجتماعی، انتقال، جابجایی و ادغام اجتماعی اتباع خارجی در ایران. در این راستا برای دستیابی به اهداف، در اقدامات شتابزده به دنبال تغییر قوانین و مقررات کشور با تصویب طرح ایجاد سازمان ملی مهاجرت هستند.

برخی از نمایندگان شورای اسلامی، اگرچه تشکیل سازمان ملی هجرت را ابزاری برای ساماندهی حضور غیرقانونی میلیون‌ها اتباع خارجی و جبران کاهش جمعیت کشور در دهه‌های آینده معرفی می‌کنند، اما این اظهارنظر آشکارا مخالفت دارد. رهبر منویات انقلاب از نظر جمعیتی و سیاست های کلی نظام در حوزه امنیت و جمعیت. وی در سخنرانی سال جدید خود در سال 2017 به صراحت تاکید کرد که “جوانان و نیروی کار چیزی نیست که یک کشور بتواند از خارج تامین کند، بلکه باید توسط خود کشور تامین شود”. همچنین در بند 13 سیاست های کلی جمعیتی بر «تقویت مولفه های هویت ملی (ایرانی، اسلامی و انقلابی) و ارتقای همگرایی اجتماعی در حوزه سرزمینی به ویژه مرزنشینان و ایرانیان خارج از کشور تاکید شده است.

تلاش برخی مسئولان دستگاه های اجرایی به همراه برخی نمایندگان شورای اسلامی برای تحقق طرح جابجایی جمعیت ایرانی با اتباع افغانستانی از طریق تشکیل غیرقانونی سازمان ملی مهاجرت زیر نظر وزارت کشور و علاوه بر کمی و کیفی. افزایش خدمات اجتماعی برای شهروندان غیرقانونی که باعث حفظ و تثبیت آنها در ایران می شود. این در شرایطی است که گزارش ها حاکی از آن است که کمتر از نیمی از کل بودجه 11 هزار میلیارد تومانی قانون جوانان جمعیت 1401 در اختیار نهادهای ذیربط قرار گرفته است که شاید نشان از عدم اعتماد مسئولان به اجرای قانون باشد. قانون جوانان این امر به این دلیل است که مشکل کاهش جمعیت در ایران یک مشکل احتمالی، بلندمدت و قابل حل است و رشد جمعیت ایران مطابق با ساختار اراضی و امکانات و ظرفیت داخلی است و نباید در حال انجام باشد. بهانه ای می شود که از امروز ممکن است کشور در چند دهه آینده کاهش جمعیت را تجربه کند. بیایید به واردات جمعیتی انبوه بدون عناصر ملی و مذهبی از خارج از کشور مبادرت کنیم.

سازمان ملی هجرت مخالف قانون اساسی و سیاست های کلی نظام است

براساس اسناد موجود، ایجاد سازمان ملی هجرت با مجموعه سیاست های کلی نظام از جمله قانون اساسی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی کشور و به ویژه هزینه های سنگین اجرای مفاد این طرح مغایرت دارد. در شرایطی که دولت باید هزینه های اولیه خود را پوشش دهد کسری بودجه جدی است. به گونه ای که برای تأمین منابع مالی لازم برای برآورده کردن خواسته های شهروندان مسلمان خود، اموال خود را فروخت و پروژه هایی مانند تولید را اجرا کرد.

تداوم ورود غیرقانونی اتباع خارجی و حضور بی رویه آنها در اعماق سفره ایرانیان از منظر قانونی و تطبیق آن با حقوق اتباع ایرانی مخرب و حاوی خسارات جبران ناپذیری برای کشور است و امیدواریم روز یازدهم مجلس به راحتی از این موضوع آینده امنیت کشور عبور نخواهد کرد، ورود مقتدرانه و ممتنع نیز امکان پذیر است. تغییر موازنه جمعیتی در برخی مناطق جغرافیایی کشور به ویژه تهران به دلیل حضور نامنظم اتباع افغانستانی، هشدار حوادث نگران کننده ای است که می تواند به تمامیت ارضی، منافع و امنیت ملی کشور آسیب جدی وارد کند. .

دیدگاهتان را بنویسید