دولت: پولی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان نیست!

دولت: پولی برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان نیست!

نظام رتبه‌بندی معلمان سال‌هاست که تعریف نشده و سرانجام در ۲۴ آذرماه در مجلس تصویب شد، اما وزیر آموزش و پرورش ابتدا کمبود بودجه برای اجرای این رتبه‌بندی را مطرح کرد. داستان چیه؟

معلمان اغلب در شهرهای مختلف گرد هم می آیند تا نظام رتبه بندی معلمان را تصویب و اجرا کنند. مانع اصلی نبود لایحه ای برای ارزیابی کسری بودجه بود. نمایندگان با بودجه 25 هزار میلیارد تنی این لایحه را به تصویب رساندند. اما با این بودجه چقدر می توان محقق کرد؟

کسری بودجه دولتی برای اجرای رتبه بندی معلمان

پیش از این منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته بود که 730 هزار معلم مشمول طرح رتبه بندی معلمان خواهند شد. وی افزود: با اجرای لایحه رتبه بندی حقوق معلمان از چهار به هشت میلیون تن افزایش می یابد. وی افزود: حقوق معلمان باید هشت میلیون و 80 هزار تن و حداکثر کمی بیش از 16 میلیون تن باشد.

از سوی دیگر پیش بینی می شود افزایش حقوق در این طرح از ابتدای مهرماه برای معلمان در نظر گرفته شود. بنابراین تنها برای 6 ماهه دوم سال و برای 730 هزار معلم، اگر چهار میلیون افزایش حقوق را در نظر بگیریم، حدود 17 هزار و 520 میلیارد تن می شود.

به عبارت دیگر بودجه اختصاص یافته برای اجرای لایحه رتبه بندی برای افزایش حقوق معلمان در سال 1400 کفایت می کند.آنطور که مجید نصیرایی نماینده مجلس پیشتر به تجارت نیوز گفت: تومان رتبه بندی معلمان شامل سال 1401 می شود. “.

اگر افزایش حقوق هشت میلیون تومانی را در نظر بگیریم برای اجرای لایحه رتبه بندی معلمان حدود 35 هزار میلیارد تومان نیاز است. یعنی دولت برای اجرای آن 10 هزار میلیارد تن کسری بودجه دارد. فقط برای افزایش 1400 درصدی حقوق معلمان.

آموزش و پرورش از کسری بودجه مزمن رنج می برد

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه 1401 گفت: به نظر می رسد با توجه به بودجه ای که برای سال آینده بسته شده است، در ابتدای کار چنین کسری نخواهیم داشت؛ به نظر می رسد با توجه به بودجه ای که برای سال آینده در نظر گرفته شده است، این کسری وجود ندارد. اما مطمئن باشید که در این مسیر راه حل هایی خواهیم داشت و با کسری مواجه خواهیم شد.»

نوری گفت: 25 هزار میلیارد تن وام برای رتبه بندی سال آینده در نظر گرفته شده است، اما اینکه آیا این برای تصویب مجلس که اکنون در هیات امنا است کافی است یا نه، فکر می کنیم بیشتر نیاز است و پیشنهاد می شود. از نمایندگان مجلس “این است که این بودجه را به اندازه نیاز خود افزایش دهیم”. وی افزود که وزارت معارف همواره از کسری بودجه مزمن رنج می برد.

بودجه وزارت آموزش و پرورش در بودجه 1401 نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بودجه وزارت ارتباطات نسبت به سال گذشته 134 درصد افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید