دو عامل مهم برای کاهش وزن / لاغری با این روش ها

دو عامل مهم برای کاهش وزن / لاغری با این روش ها

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد، بنابراین با «کاهش میزان کالری» و «افزایش فعالیت بدنی» می توان از چاقی و بیماری های مرتبط با آن پیشگیری کرد.

دکتر ناهید آریاییان گفت: شیوع چاقی در سال های اخیر افزایش یافته و از سال 1980 تعداد افراد چاق در سراسر جهان دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از مردم دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

وی با اشاره به افزایش کودکان چاق گفت: چاقی عامل بسیاری از بیماری های شایع مانند بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و چربی خون، دیابت، انواع سرطان، برخی از بیماری های زنانه و ناباروری، کبد (مانند کبد چرب) است. )، اختلالات کلیوی، مفصلی و خودایمنی، تنفسی، خواب، روانی و… علاوه بر این چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های عفونی می شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد به ازای هر 10 درصد کاهش وزن، خطر مرگ و میر ناشی از چاقی بین 20 تا 25 درصد کاهش می یابد. در واقع چاقی عامل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن است و با کاهش حتی 10 درصدی وزن می توان به میزان قابل توجهی از بیماری های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در دوران کودکی باعث افزایش ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن در بزرگسالی می شود.

آریایان با اشاره به شاخص توده بدنی خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد بر حسب متر) بیشتر باشد، میزان مرگ و میر نیز بیشتر می شود. BMI بالای 25 تا 29.9 به عنوان اضافه وزن و بالای 30 به عنوان چاق تعریف می شود.

وی افزود: علت چاقی افزایش انرژی دریافتی بیش از مصرف انرژی است. بنابراین برای جلوگیری از اضافه وزن باید میزان کالری دریافتی را کنترل کنیم.

به گفته وی یکی از دلایل کاهش مصرف انرژی کاهش فعالیت بدنی است و خود چاقی دلیل کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت بدنی گفت: برخی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی می کنند و از مواد غذایی خاصی استفاده می کنند یا گروه های غذایی خاصی را حذف می کنند. اما باید توجه داشت که استفاده از تمام گروه های غذا به مقدار لازم و گروه سبزیجات (دارای فیبر بالایی هستند و مصرف آنها به صورت خام و پخته به احساس سیری کمک می کند)، میوه ها، غلات کامل، محصولات لبنی کم چرب، گروه شامل گوشت هایی مانند گوشت بدون چربی یا کم چرب، لوبیا و تخم مرغ در برنامه روزانه می باشد.

وی تاکید کرد: همچنین باید مصرف غذاهای پرکالری و کم ارزش مانند فست فود، سرخ کردنی ها، شیرینی ها و چربی های اشباع شده را کاهش داد و از روغن های سالم مانند روغن زیتون و روغن کلزا به مقدار لازم استفاده کرد و به اندازه کافی مصرف کرد. اب.

وی گفت: تحرک کم، کالری دریافتی زیاد، استرس زیاد و خواب ناکافی یا زیاد در افزایش وزن موثر است. بنابراین مصرف غذا باید با افزایش فعالیت های ورزشی و تکنیک های تمدد اعصاب کنترل شود.

آریاییان توصیه می کند: از نشستن طولانی مدت، غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون، تند غذا خوردن و مصرف غذاهای شیرین و چرب خودداری کنید و در عوض سبک زندگی خود را تغییر دهید، به طور منظم پیاده روی کنید، ورزش های هوازی (برای کاهش چربی) و ورزش های غیر هوازی (برای افزایش وزن) انجام دهید. متابولیسم بدن) و در صورت نیاز به مصرف غذا توجه کنید.

وی افزود: همچنین برای کنترل اشتهای خود در بین وعده های غذایی اصلی می توانید از میان وعده های مغذی مناسب مانند میوه ها (به میزان لازم)، سبزیجات و آجیل های بدون نمک (به مقدار کم) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی را نباید حذف کرد، به خصوص صبحانه.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی در پایان خاطرنشان کرد: فواید فیزیولوژیکی وزن مناسب بسیار زیاد است و زمانی که وزن ایده آل داشته باشیم علاوه بر حفظ سلامت بدن، خلق و خو بهتر و سیستم دفاعی بدن قوی تر می شود که در نتیجه کمتر دچار بیماری های جسمی و روحی می شویم.

دیدگاهتان را بنویسید