تعطیلی مدارس؛ بستری شدن در بیمارستان برای افزایش وزن یک سوم دانش آموزان / اضافه وزن بزرگترین آفت سلامتی است


ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821311

معاون سابق وزیر بهداشت در گفت و گو با دانا;

معاون سابق تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: اضافه وزن بزرگترین آفت سلامت است. و والدین در مدرسه باید با این مشکل دست و پنجه نرم کنند.


به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ یکی از واکنش‌هایی که اولیای مدرسه پس از افتتاح مدرسه در هفته گذشته نشان دادند؛ واکنش به دانش آموزان دارای اضافه وزن در تعطیلات مدرسه و یادگیری مجازی است که ارزیابی کلی از کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن را نشان می دهد.

شواهد زیادی برای اثبات این امر وجود دارد و از طریق ارزیابی ذهنی می توان دلایل متعددی را که منجر به این نقص شده است، فهرست کرد. تاکنون هیچ مدرکی دال بر رد این ادعا به دست نیامده است و بالعکس، ادعای اولیای مدرسه تایید می شود.

روزنامه خراسان در شماره امروز (دوشنبه 21 فروردین) می نویسد: «آمارهای رسمی و منتشر شده در مورد دانش آموزان دارای اضافه وزن نگران کننده است. چندی پیش معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه بحث تحرک دانش آموزی موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود، گفت: نزدیک به پنج میلیون دانش آموز اضافه وزن دارند و این سوال بسیار نگران کننده است. و اینکه آیا این امر پیامدهای منفی برای سلامت و نظام اجتماعی کشور خواهد داشت یا خیر.

خبرنگار دانا با یکی از مسئولان که سال ها معاونت ورزش و سلامت وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشته است، از برخورد مناسب با اولیای دانش آموزان و اولیای مدرسه خبر داد.


***


دکتر مهرزاد حمیدی معاون اسبق تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در خصوص عواقب و پیامدهایی که به شکل اضافه وزن در بین دانش آموزان کشور در دوران تاج گذاری در کشور ظاهر شد، گفت: متاسفانه یکی از پیامدهای فرسایشی و خطرناکی که بر اثر اپیدمی تاج و تعطیلی مدارس گریبان گیر دانش آموزان شد. و مادرانی که اصرار بر ادامه آموزش الکترونیکی داشتند به چنین چیزی یعنی ظاهر اضافه وزن در فرزندان خود توجهی نکردند!


cf2028c7 99e7 4458 ac3d bd6ea31d2c63 خبر خاکستری


دو سال تعطیلی مدارس یک سوم دانش‌آموزان را دچار اضافه وزن می‌کند

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: اتفاق بسیار ناخوشایندی که در این منطقه رخ داده است به این دلیل است که دانش آموزان در خانه و به اصطلاح قرنطینه دو ساله، حرکت، راهپیمایی و گروه سنی نیز فاصله می گیرد زیرا اکثر خانه ها نیز آپارتمانی هستند. طبیعتا از ورزش خانگی هم محروم بودند. متأسفانه دانش آموزان دارای اضافه وزن ما به دلیل شیوع بیماری عروق کرونر حتی نمی توانند از خانه تا مدرسه و برگشت راه بروند!


آموزش مجازی مانع از سوزاندن کالری دانش آموزان شده است


a6eaba83 1c29 4100 bcc4 9f9ee0e1060f خبر خاکستری

حمیدی گفت: این در حالی است که دانش آموزان در حین تمرین حضوری، پرش و امتحان زنگ تفریح، کلاس های ورزشی و حتی بازدید از کلاس های درس، با فعالیت هایی حتی در حد شیطنت های معمولی که باعث سوزاندن کالری زیادی از غذا می شود و به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. احتمال افزایش وزن اما با ظهور آموزش الکترونیکی این فرصت از دست کودکان گرفته شد و دانش آموزان با نشستن در کنار هم و کار با کامپیوتر و یا گوشی های هوشمند و تبلت تکالیف خود را انجام دادند و همین امر باعث شد آماری از افزایش وزن به دست بیاید. سوم به دانش آموزان بگویید!


اضافه وزن بزرگترین آفت سلامتی است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: همانطور که می دانید اضافه وزن یکی از بزرگترین آفات سلامتی است که در تمام کشورهای دنیا با آن برخورد جدی می شود و حتی در برخی مدارس شرایطی برای کاهش وزن تعیین شده است. دانشجو این شرط را نداشته باشد و بتواند وزن مقرر در قانون را کاهش دهد، از ثبت نام خودداری می کند.


فرهنگ نادرست استفاده از غذاهای آماده و نیمه تمام


2e6c8349 048a 4227 ba6a d4b3f8034d89 خبر خاکستری

این فعال حوزه سلامت ادامه داد: به خانواده ها هشدار می دهم در هر شرایطی حتی در زمان آموزش حضوری که بحث کالری سوزی دانش آموزان مطرح می شود مراقب تغذیه فرزندان خود باشند چرا که اساس اضافه وزن ناشی از تغذیه نامناسب است. ” بودن. به خصوص پس از تهیه اضافه وزن برای فرزندانمان در یکی دو دهه اخیر، استفاده از غذاهای آماده و نیمه تمام و پیروی از فرهنگ غذایی بسیار غلطی که داریم. یعنی عادت غلط خوردن غذاهای سرخ کردنی، غذاهای پرکالری، فست فودها، پیتزاها و در کل غذاهای چرب این فرصت را برای ما و فرزندانمان فراهم می کند که وقتی اتفاقی مثل قرنطینه می افتد، فاجعه ای به نام افزایش وزن یک سوم می شود. دانش آموزان ملاقات می کنند.


مادران باید از غذاهای سرخ شده پرهیز کنند


39c3fef0 24f9 4d0d 900e 0bec7eae9731 خبر خاکستری

حمیدی افزود: این وضعیت خانواده ها به ویژه مادرانی که وظیفه پخت و پز و تهیه غذا را بر عهده دارند باید به تدریج و به هر نحو ممکن در کنار فرزندان خود که علاقه مند به استفاده از غذاهای سرخ کردنی، خطرناک و پرکالری هستند، قرار گیرند. سعی کنید برای آنها توضیح دهید که اگر غذاهای سرخ شده و چرب بخورند چه اتفاقی برای آنها می افتد و چه خطری در کمین آنها است. به همین دلیل است که مادران باید تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ کردنی خودداری کنند.


یکی از عوامل افزایش وزن دانش آموزان؛ کمبود مربی بهداشت

معاون سابق تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پایان سخنان خود گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که متأسفانه به این روند دامن می زند این است که به دلیل کمبود مربی بهداشت در مدارس، مدیران، معلمان و اولیا نمی توانند بله. دانش‌آموزان چاق و اضافه وزن را زیاد کنترل کنید و به خانواده‌هایشان تذکر دهید و در برنامه‌ای مدون و مشخص تدابیری اتخاذ کنید تا این دانش‌آموزان چاق بتوانند در مدت زمان معینی اضافه وزن خود را کاهش داده و کنترل کنند. بنابراین با وجود کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد، خود خانواده ها باید این خلأ را پر کنند و نقش مربیان سلامت را ایفا کنند که بی شک خانواده ها دلسوزانه و دقیق تر این کار را انجام خواهند داد.


سلامت جسمی و روانی کودکان به وزن متعادل بستگی دارد


2df68b9f 59de 4c05 bf04 e1b666f05394 خبر خاکستری

وی در پایان به مشکلات روانی افراد دارای اضافه وزن در بزرگسالی پرداخت. وی گفت: خانواده ها باید بدانند که سلامت جسمی و روحی فرزندانشان به وزن متعادل بستگی دارد. زیرا بسیاری از افرادی که در بزرگسالی اضافه وزن دارند و دیگر نمی توانند وزن خود را کاهش دهند دچار افسردگی شدید می شوند. به همین دلیل است که خانواده ها باید با در نظر گرفتن این عواقب و عوارض، روی فرزندان خود سخت کار کنند تا سلامت فرزندان خود را تضمین کنند. از آنجایی که در حال حاضر از عوارض این عوارض بی اطلاع هستند، فردا به دلیل اضافه وزن با محدودیت هایی در جامعه مواجه خواهند شد. بعد برای درست کردنش خیلی دیره

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید