روز جدید کارگزاران نیمایی

روز جدید کارگزاران نیمایی

برخی واردکنندگان کالاهای اساسی می گویند ماه هاست ارز مورد نیاز خود را دریافت نکرده اند، ماجرا به همین جا ختم نمی شود و حالا دلالان از راه اندازی شبکه دلالان ارز جعلی خبر می دهند و نه تنها ارز 28 هزار و 500 تومانی وجود ندارد. که برخی از تجار برای تامین نیازهای ارزی خود مجبور به خرید دلار 50 هزار تومانی شدند.

شرق: برخی از واردکنندگان کالاهای اساسی می گویند ماه هاست ارز مورد نیاز خود را دریافت نکرده اند، ماجرا به همین جا ختم نمی شود و حالا تاجران از راه اندازی شبکه دلالان ارز جعلی خبر می دهند، نه تنها ارزی از این کشور وجود ندارد. 28 هزار و 500 تومان که برخی از کسبه برای تامین نیاز ارزی خود مجبور به خرید دلار 50 هزار تومانی شدند. در همین زمینه چندی پیش پدرام سلطانی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش در صفحه شخصی خود اعلام کرد که برخی واسطه ها از واردکنندگان برای تامین نیم دلار قیمت دلار از 6 تا 9 هزار تومان درخواست می کنند. زیرا اگر خودشان ارز را با قیمت بالاتری بفروشند از سوی بانک مرکزی جریمه می شوند. حال گروهی دیگر از فعالان در گفتگو با «کوسه» از رسیدن این دست مفسد حتی به تالار دوم معاملات ارز خبر می دهند. ظاهرا ماجرا به حدی پیش رفته که رئیس بانک مرکزی کمیسیونی برای پیگیری این تخلفات تشکیل داده است.

نیم ارز فقط در ازای جدول

ماجرای کمبود ارز و صف‌های طولانی انتظار واردکنندگان، ماه‌هاست که صدای فعالان اقتصادی را درآورده است. وی تاکنون مورد انتقاد مردم بهارستان قرار گرفته است. نمایندگان مجلس چند روز پیش میزبان مناظره رئیس کل بانک مرکزی و رئیس مجلس درباره مسائل ارزی و به ویژه سازوکار تامین و توزیع نیازهای ارزی در حوزه واردات کشور بودند.

پدرام سلطانی، رئیس اتاق مشترک ایران و اتریش چند روز پس از این درگیری لفظی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «با چند تن از فعالان محترم اقتصادی گفت‌وگو کردم. آنها با تامین ارز نیمایی مشکل جدی داشتند و عنوان کردند که عده ای دلال هر دلار 6 تا 9 هزار تومان می خواهند و دلار نیمایی را تحویل می دهند، این پول کلان به جیب چه کسانی می رود؟

وی همچنین دو روز بعد گزارش داد که برخی از تجار به او اطلاع داده اند که چون بانک مرکزی صرافی ها را به دلیل فروش ارز با نرخی بالاتر از نرخ نیما جریمه کرده است، فساد زیر میزی رخ داده است. وی در ادامه نوشت: «آقای بانک مرکزی! نرخ ارز به این شکل کنترل نمی شود، بلکه فقط بازار ارز آشفته و غیرشفاف می شود و فساد و رانت بر آن افزایش می یابد. تقریباً همزمان با این اتفاق، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نیز به بی نظمی در این حوزه اشاره کرد. وی چندی پیش در دیدار با جمعی از صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان از بی نظمی های متعدد در بازار ارز خبر داد که زمینه ساز بی ثباتی و عدم تعادل شده است. به همین دلیل بانک مرکزی از فعالان این حوزه خواسته است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف و فساد به بانک مرکزی گزارش دهند.

محمدرضا فرزین در بخشی دیگر از سخنان خود از کمیته تشکیل شده در این زمینه در بانک مرکزی خبر داد و گفت: با هرگونه تخلف و فساد گردانندگان بازار ارز اعم از صرافی های بانکی و غیربانکی برخورد خواهیم کرد. ، واردکنندگان و صادرکنندگان. و در این زمینه کمیسیون ویژه ای در بانک مرکزی ایجاد شده که تخلفات را به دقت بررسی و پیگیری می کند.»

وی تاکید کرد: بیشتر ارز از طریق صادرکنندگانی مانند پتروشیمی، فولاد و … تامین می شد، اما در تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان مشکلاتی وجود داشت که باعث شد شکاف تخصیص و تامین ارز بیشتر شود. به گفته وی، بانک مرکزی برای کوتاه‌تر شدن زمان عرضه ارز، ارز را مستقیماً از صادرکنندگان خریداری کرده و با نرخ مشخصی به واردکنندگان می‌فروشد تا هزینه‌ها کمتر و زمان عرضه ارز کوتاه‌تر شود. تاکنون صادرکنندگان و واردکنندگان هم در سامانه نیما و هم در بازار مبادلات ارزی از طریق صرافی های مورد اعتماد بانک مرکزی با یکدیگر در ارتباط بودند و به همین دلیل به دلیل تفاوت زیاد نرخ ارز اعلامی با بازار غیر رسمی. نرخ ارز، مشکلاتی در تامین ارز وجود داشت، مشخص شد اگرچه بانک مرکزی مدعی است در حال حاضر صرافی‌های بانکی و غیربانکی سهمیه ارزی دریافت می‌کنند و محدودیتی برای صرافی‌های غیربانکی از نظر انتقال ارز ایجاد نشده است.

فساد به سالن دوم رسید

فرشید فرزانگان، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفت وگو با «کوسه» از باز شدن برخی مبادلات در تالار دوم می گوید. مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران از دوم اسفند ماه فعالیت رسمی خود را در زمینه معاملات ارزی (حساب و حواله) بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار آغاز کرد.

با راه اندازی این مرکز، اعلام شد منابع ارزی لازم از محل های صادراتی پتروشیمی، مس، معدن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار ارز ارز و طلا تامین می شود. صرافی و برای فروش به واردکنندگان عرضه می شود ارز واردات دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی بر اساس سامانه نیما 28 هزار و 500 تومان ادامه خواهد داشت. به گفته فرزانگان، برخی صرافی ها در معاملات تالار دوم نیاز به پول بیشتری دارند.

وی توضیح می دهد: البته این موضوع نیاز به بررسی و بررسی بیشتر دارد، چرا صرافی ها گاهی کارمزد بیشتری دریافت می کنند؟ جنبه دیگر ماجرا این است که صرافی ها مستقیماً ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان می گیرند و برخی از صادرکنندگان بزرگتر به دلیل حاشیه سود بیشتر می توانند ارز را در بورس به قیمت بهتری بفروشند، اما صادرکنندگان بخش خصوصی به عنوان برخی حمایت های دولت و حاشیه سود خوبی ندارند، تمام سود آنها این است که ارزش های شما را به قیمت بالاتر بفروشند.

به گفته فرزانگان، صرافی پس از خرید ارز، قیمت خرید خود را با قیمتی که باید بفروشد تعدیل می کند، یعنی زمانی که ارز را با قیمت بالاتری خرید، طبیعتاً آن را به قیمت تعادلی نمی فروشد. جنبه این است که چون فضا فضای آزاد اقتصادی نیست، برخی صرافی ها نیز مرتکب تخلف می شوند. این کار را به دو صورت انجام می دهند، یا ارزی کمتر از مبلغی که در ازای دریافتی دریافت کرده اند می فرستند یا از آب گل آلود ماهی می گیرند و از این سوء استفاده می کنند که واردکنندگان برای هر ارز چاره دیگری ندارند. او البته در ادامه می گوید: اگرچه سودجویی در بسیاری از موارد اتفاق می افتد، اما باید به حرف صرافی ها هم گوش فرا داد. زیرا گاهی به دلیل شرایط خاص اقتصادی و عدم همکاری برخی بانک ها با ایران، صرافی مجبور به تبدیل بین چند ارز می شود. وقتی انتقال پول فقط به یک نوع تبدیل مربوط نمی شود، طبیعتاً درصد کارمزد بالاتر است.

رئیس اتاق ایران و امارات در پایان با ابراز تاسف از مشکلات جدید ناشی از کندی روند تخصیص و تامین ارز توسط بانک مرکزی گفت: اکنون دو مشکل دیگر پیش روی واردکنندگان قرار گرفته است. اول اینکه وقتی می خواهیم حواله وجه انجام دهیم باید 35 درصد مبلغ را پرداخت کنیم. آن را در بانک واریز کنید بانک ها در گذشته چک یا سفته را به جای سپرده می پذیرفتند و این وثیقه نباید نقدی باشد، اما اکنون فقط سپرده نقدی می پذیرند. از آنجایی که روند کار طولانی و کند است، گاهی اوقات مجبور می شویم در یک بازه زمانی چندین وجه نقد در بانک انجام دهیم که در مجموع مبلغ بسیار زیادی می شود. دوم، تمدید انتقال پول هر بار با نرخ بهره بالاتر انجام می شود. یعنی با افزایش فاصله بین توزیع و انتقال، واردکننده باید هر ماه نرخ بالاتری برای تمدید انتقال خود بپردازد.

واردات با 50 هزار تومان

یکی از فروشندگان دارو و مکمل های غذایی که نخواست نامش فاش شود، به شارک گفت: از صحبت هایی که با شرکت های مختلف داشتم، متوجه شدم که گاهی واسطه ها درصد بالایی از سود و پورسانت را از آنها می خواهند؛ مبلغ. که گاهی بیشتر از سود مبادلات است، در واقع در حالی که کارمزدها باید بسیار کمتر باشد، گاهی تا 10 درصد کارمزد تامین ارز مطالبه می شود و واردکننده چاره دیگری ندارد.

حمید حسینی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز داستانی مشابه دیگر فعالان اقتصادی دارد و به «شرق» می گوید: نیمی از ارز کالاهای اساسی توسط دولت به مبلغ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بنابراین واردکنندگان کالاهای اساسی و کالاهایی که گروه بندی ها مشمول دریافت نیمی از آنها بودند به راحتی ارز مورد نیاز خود را دریافت می کردند اما بقیه واردکنندگان باید ارز مورد نیاز خود را در سالن دوم خریداری می کردند. مبادله از محل های صادراتی پتروشیمی، مس، معدن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان تامین و برای فروش به واردکنندگان عرضه شد که در پایان اسفند و ابتدای سال جدید، فروش صورت نگرفت. تالار دوم و قیمت در این تالار به بالای 40 هزار تومان رسید.وی ادامه می دهد: همین ارز فقط به کسانی تعلق گرفت که مثلاً پتروشیمی ها یا فولادی ها بتوانند با معامله چهار پنج هزار تومان سود ببرند. با آن. این در حالی است که سازندگان آثار نیز حق الزحمه خود را دریافت می کردند. فضا خیلی بد بود و عملا ارزی که در نهایت برای واردات کنار گذاشته شد 50 هزار تومان بود و هیچ تفاوتی با دلار آزاد نداشت. این باعث اعتراض گسترده شد. خیلی ها در صف ایستادند و چون نمی خواستند مابه التفاوت را پرداخت کنند، نتوانستند ارز بخرند. سر و صدا به بانک مرکزی رسید و حالا بانک مرکزی باید ارز را بخرد و خودش توزیع کند تا این مشکل حل شود.

از منظر حسینی اینکه چگونه بانک مرکزی باید این کار را انجام دهد جای سوال دارد. چون صادرکننده می گوید کالای خود را با ارز آزاد و در رقابت خریده است. بنابراین باید ارز صادراتی را با دلار آزاد حمل کند. از سوی دیگر، دولت به دلیل حمایت هایی که از برخی صنایع مانند پتروشیمی یا فولاد می کند، این حق را دارد که ارز را به قیمت تعادلی خریداری و در اختیار واردکنندگان قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید