رونق با ارز دولتی روز جدید

رونق با ارز دولتی روز جدید

دنیای اقتصاد: توزیع ارز دولتی در سال‌های اخیر مطلوب‌تر از افزایش رفاهی بوده است. اگرچه واگذاری ارز ترجیحی تحت عنوان سیاست حمایتی خانوار در برابر افزایش تورم در دستور کار سیاستگذاران قرار گرفت. اما نه تنها تورم را مهار نکرد، بلکه به آن دامن زد. مرکز پژوهش های مجلس در گزارش تحلیل بودجه 1403 توصیه کرد که دولت از تعیین نرخ ارز کالاهای اساسی خودداری کند. در این گزارش پیشنهاد می شود برای رفع کسری منابع، نرخ ارز ترجیحی از 28500 تومان به 35000 تومان در سال آینده افزایش یابد. در بخشی دیگر از این گزارش آمده است که دولت در هفت ماهه امسال 4.5 میلیارد دلار بیشتر از ارزهای دریافتی از درآمدهای نفتی برای تامین ارز ترجیحی هزینه کرده است. بررسی‌های دنیای اکوسات نشان می‌دهد که اگر عرضه این ارزها به صورت نیمه ارزی و فروش آن به قیمت دلار دولتی باشد، این سیاست می‌تواند تاثیری حدود ۶۰ درصدی بر پایه پولی داشته باشد و در نهایت تورم را متحمل شود.

واحد پژوهش مجلس در گزارشی تحلیلی از بودجه 1403 به تحلیل سیاست ارزی و وضعیت نرخ ارز در سال آینده پرداخت. بر این اساس پیش بینی مرکز تحقیقات نشان می دهد با ادامه روند تثبیت قیمت ارز در ماه های آینده، کاهش قیمت واقعی ارز تشدید خواهد شد. از سوی دیگر، بخشی از آن گزارش نشان می دهد که بانک مرکزی در 7 ماهه امسال 4.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی خارج از سهم دولت از درآمد نفتی تامین کرده است.

به طور قابل پیش بینی، این فرآیند می تواند همان نتایجی را ایجاد کند که گزارش های کارشناسان نسبت به آن هشدار می دهند. کاهش قیمت واقعی ارز با حفظ قیمت نسبی اثراتی مانند افزایش میل به واردات، تضعیف صادرات، افزایش قیمت تمام شده ارز و در نهایت کمبود ارز را به دنبال خواهد داشت. به نظر می رسد اصرار سیاستمداران برای پیشبرد سیاست های اجتماعی از طریق سیاست های ارزی همچنان پابرجاست و تغییر چشمگیری در این سیاست ها دیده نمی شود. این در حالی است که جهش ارزی و بروز فساد در روند تخصیص ارز از شناخته شده ترین آثار سیاست های ارزی با انگیزه رفاهی است. سیاست هایی که نه تنها اهداف رفاهی را محقق نمی کند بلکه آسیب های زیادی به جامعه وارد می کند که از جمله آن می توان به فساد ارزی در صنعت چای اشاره کرد.

قیمت ارز در حال کاهش است

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی لایحه بودجه 1403 را به صورت خلاصه بررسی کرد. در این گزارش علاوه بر ارائه آمارهای کلی اقتصادی به تشریح منابع و مصارف بودجه سال آینده و بیان نقاط قوت و ضعف آن پرداخته شده است. همانطور که تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد همزمان با تقویت تحریم‌ها، نرخ ارز به مهم‌ترین مرجع برای تعیین انتظارات تورمی تبدیل شده است. این نکته ایجاب می کرد که بخشی از گزارش معاونت پژوهشی مجلس به وضعیت نرخ ارز اختصاص یابد. بر این اساس برآوردها حاکی از آن است که در صورت تداوم ثبات قیمت اسمی ارز در ماه های آینده، نرخ واقعی ارز در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. در ادبیات اقتصادی، کاهش قیمت واقعی ارز باعث افزایش واردات، کاهش صادرات، تسریع خروج سرمایه، افزایش هزینه ارز، عدم تعادل و کاهش ذخایر خارجی و در نهایت کمبود می شود. و افزایش قیمت ارز. به نظر می رسد با توجه به اینکه یکی از سیاست های اصلی مورد حمایت بانک مرکزی کنترل قیمت ارز است، ارز مسیر مذکور را طی خواهد کرد و آثار منفی آن در ماه های آینده نمایان خواهد شد.

ارز پایه پولی ترجیحی؟

یکی از مهم ترین بخش های گزارش مرکز پژوهش های مجلس، تشریح واردات کالاهای اساسی است. در بخشی از این گزارش آمده است که حدود 4.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی بیش از ارزهای دریافتی از سهم نفت دولت توسط بانک مرکزی برای واردات 5 کالای عمده تخصیص یافته است. یعنی بانک مرکزی 4.5 میلیارد تومان ارز از مرکز مبادلات برای تحویل 28 هزار و 500 تومان با هزینه نزدیک به 40 هزار تومان تهیه و توزیع کرده است.

این آمار یعنی بانک مرکزی حدود 60 هزار میلیارد تومان برای تهیه این ارز ترجیحی 4.5 میلیارد دلاری هزینه کرده است. هزینه ای که مستقیماً به پایه پولی کشور اضافه می شود. با توجه به اینکه آمار اعلام شده مربوط به هفت ماهه اول سال 1402 است، می توان محاسبه کرد که در صورت تداوم این روند تا پایان سال، بانک مرکزی برای توزیع ارز ترجیحی پایه پولی حدود 100 هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافه خواهد کرد. کالاها یعنی ارز ترجیحی در سال 1402 منجر به افزایش 100 هزار میلیارد تومانی پایه پولی شد و آثار تورمی آن بر کل جامعه تحمیل شد.

اما هزینه پنهان و پنهان توزیع ارز ترجیحی به این موارد محدود نمی شود و بروز فساد در فرآیند توزیع ارز از دیگر مشکلات طرح ارز ترجیحی است. اخبار مربوط به پیدایش فسادهای عمده ارزی در صنعت چای یکی از موارد فسادی است که روند توزیع ترجیحی ارز از طریق این منابع متعلق به عموم مردم را اسفناک می کند.

ضعف لایحه بودجه

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از نقاط ضعف لایحه بودجه به تداوم تثبیت نرخ ارز کالاهای اساسی اشاره کرد. بر اساس این گزارش، یکی از نقاط ضعف لایحه بودجه سال آینده «تثبیت نرخ ارز کالاهای اساسی که مبنای سیاست های شوک درمانی در سال های آینده است» است. بنابراین موضع مرکز پژوهش های مجلس اتخاذ سیاست تثبیت نرخ ارز کالاهای اساسی است. مرکز پژوهش های مجلسی پیش از این در گزارشی با عنوان «تحلیل وضعیت بورس» در سال گذشته اعلام کرده بود: پیشنهاد می شود دولت به همان دلایلی که در اردیبهشت ماه ارز را از ۴۲۰۰ تومان حذف کرد، از این سیاست (دلار ۲۸۵۰۰ تومانی) خارج شود. و از اشتباه گرفتن سیاست ارزی با سیاست رفاهی و حمایتی خودداری کنید و برای هر کدام برنامه جداگانه داشته باشید.»

دو سناریو برای قیمت ارز

در میان جداول گزارش مرکز تحقیقات، یکی از آنها درآمدهای ارزی حاصل از نفت، گاز و میعانات گازی را در سه مورد بیان کرده است. ردیف اول این جدول که شامل اعداد حساب بودجه 1403 می باشد، درآمد دلاری حاصل از صادرات نفت و گاز به 28500 تومان تبدیل می شود. در بودجه سال آینده قیمت هر بشکه نفت 70 دلار و حجم صادرات 1.35 میلیون بشکه در روز است که با احتساب صادرات 3.5 میلیارد دلاری گاز، در مجموع 585 هزار میلیارد تومان برای دولت به ارمغان می آورد. این در حالی است که مرکز تحقیقات پیش بینی می کند در بهترین حالت، دولت در سال آینده 511 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که بخشی از آن ناشی از صادرات 4.8 میلیارد دلاری گاز است. این در حالی است که مرکز تحقیقات در سیاست پیشنهادی خود سناریوی دیگری را نیز در این جدول گنجانده است که بر اساس آن نرخ دلار به 35 هزار تومان افزایش می یابد و اعداد پیش بینی شده مربوط به صادرات نفت و گاز، حالت قبلی را تکرار می کند.

در این صورت پیش بینی می شود درآمد دولت از این محل به 610 هزار میلیارد تومان برسد. به عبارت دیگر مرکز تحقیقات این بخش پیشنهاد می کند نرخ ارز از 28500 تومان به 35000 تومان افزایش یابد تا بودجه در این بخش از منابع پیش بینی شده متضرر نشود.